Alltid problemer i Spania

Jeg tror dette blir litt det samme som “klor” (Blekemidler)

Det oppstår alltid noen problemer når jeg er i Spania. Som regel er det et eller annet med leiligheten, men det har også vært flere runder med bilproblemer. Etter at jeg lærte meg å koble fra bilbatteriet når jeg reiser hjem til Norge, har det imidlertid ikke vært verkstedtur for hver tur ned.

I fjor sommer strevde jeg i flere måneder for å bli kvitt møll som hadde brutt seg inn i leiligheten under koronaen. Til slutt måtte jeg kontakte skadedyrkontrollen, som tilfeldigvis hadde kontor bare et par km fra meg. De sprayet og gasset, og møllene forsvant endelig… Men kom tilbake etter kort tid. Ny runde med gassing og spraying ble gjennomført. Denne gangen fikk jeg beskjed om å slutte å bruke møllfeller, siden de visstnok tiltrakk seg møll… Hah!

Tidligere har det vært maurinvasjon i leiligheten. Disse knøttene tok ikke hensyn til at jeg holdt til langt opp i etasjene. Ingen kjerringråd fungerte, men maurfellene, som inneholdt fristende gift, sendte dem i døden. Siden har jeg alltid hatt slike maurfeller stående på gulvene, og smuler samt kniver med syltetøy er forbudt i leiligheten! Her skal det ikke være noen fristelser.

Det verste jeg har opplevd var likevel da airconditionanlegget trakk sitt siste sukk under et forferdelig tordenvær ei natt. Uværet var ordentlig skummelt, og jobben som fulgte, ble temmelig problematisk. Med forsikringsagenter som helst ville at jeg skulle skjønne spansk, og ei papirmølle jeg aldri hadde opplevd maken til. Men til slutt fikk jeg kontakt med en hyggelig danske, som fikset og ordnet nytt anlegg til meg. Visst ble det dyrt, og deretter fulgte et nytt problem. Det nye AC-anlegget virket så bra at jeg måtte få en murer på besøk. Det ble nemlig vannlekkasje på en av de to pumpene. Veggen på soverommet ble meislet ned, og slangen lagt riktig. Deretter ble veggen murt og malt. Puh!

Ellers har jeg vært nødt til å skifte ut vaskemaskin,  oppvaskmaskin,  varmtvannstankene har sluttet å virke etter tur, og er det alltid noen små reparasjoner hist og her av et eller annet slag. Det er slettes ikke så enkelt å få gjort disse tingene når man er i et fremmed land og bare snakker bittelitt spansk.

Så hva er det denne gangen? Sopp har jeg jo ikke hatt i leiligheten før. Så det har jeg fått nå. I hjørnene mot yttervegg på begge soverommene. Heldigvis har jeg fått noen gode råd av favorittnaboen min, Rocio. Hun fortalte hvilke produkter jeg kunne kjøpe på supermarkedet. Søstera mi har tilbudt seg å gjøre vaskejobben, og det skjer nok i dag. Rocio skal stikke innom og sørge for god utlufting mens jeg er hjemme i Norge. Dessverre måtte jeg love mannen hennes at jeg skulle kjøpe en landsby som takk for denne jobben. Ikke en leilighet altså,  men en hel landsby! Disse spanjolene på solkysten har en herlig humor! 😀

Sopp (tror jeg)
Sopp i hjørnet (tror jeg)

 

Takk til alle som stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

12 kommentarer
    1. I alle himmelretninger, hvordan går det an… Stakkars deg, dette var virkelig mye. Husker møll-problematikken din i fjor. Nesten som den leiligheta er fortrolla. Men håper dette ordner seg raskt og veldig bra at søsteren din hjelper deg. Har du tenkt på hvilken landsby du skal gi naboene din da 😀 :D.
      Håper du kan nyte dagen. <3

      1. Det går visst an… Det er akkurat som om stedet sier “snart kommer Kari igjen, så nå må vi finne på noe krøll, sånn at hun ikke bare ligger der og nyter sola og varmen”… Det virker som dette siste problemet lett lot seg løse, og heldigvis har jeg en god nabo der nede som følger med for meg 😊 Siden du spør, måtte jeg tenke litt på hvilken landsby jeg kan forære min kjære nabo. Mannen nevnte Malaga, og jeg vet at de har et feriehus oppe i fjellene der, så kanskje den nærmeste puebloen… 😂

    2. Huff, så uheldig du har vært!😱
      Det blir fort en kostbar skøy å reparere så mye og ikke minst lite trivelig med invasjon av småkryp og sopp i leiligheten.
      En hel landsby må være lett å fikse.😂Fins det ikke noe fint i spill i investere i? Det fins helt sikkert.🤗Ha en finfin fredag!🦋

      1. Ja, det har vært en del styr. Flaksen er at ikke alt har skjedd samtidig… 🤗 Det er alltid litt “spenning” når jeg kommer dit. Er alt i orden denne gangen, liksom… Aha, et spill, ja. Fantabulastisk forslag, og tusen takk for idéen! 😂 Fredagen ble fin, hele turen god. Fortsatt god helg til deg! 🥰

    3. Du har jammen vært maks uheldig, og ikke alltid like lett å bli kvitt noen av disse problemene. Mugg og sopp er jo heller ikke helt ufarlig så det er veldig greit å bli kvitt. Dette til tross, så håper jeg dere alle tre får en fin fredag 🥰

      1. Ja, har vært uheldig med diverse, men det er greit med det som går an å finne løsninger på. Mye styr har det vært, men fordelene med å ha dette lille paradiset veier opp for alt 🥰 Huff, ja, man kan jo bli syk av mugg og sopp, så det må bort. Håper ikke soppen kommer tilbake! Fredagen ble fin, og hele uka super. God søndag til deg! 😊

    4. så er det i syden og varmere strøk. mine foreldre også bor i syden og det er akkurat samme problemer, spesielt småkryp. I tillegg har de slanger i hagen også. Håper du får nyte fint vær og sol uansett. klem

      1. Man må nok ta med både fordelene og ulempene med å bo i varmere strøk. Har ikke noe valg 😊 Slanger har jeg heldigvis ikke sett der vi holder til, men jeg tar alltid en ekstra titt nedi do før jeg setter meg. Man vet jo aldri… Takk, det ble mye sol og fint vær hele uka! Returklem 🥰

      1. Ja, hadde trodd at alt var i skjønneste orden denne gangen, til jeg oppdaget disse soppområdene. Men søster vasket det lett bort med et klorinlignende middel i vann, som naboen i Spania anbefalte, og forhåpentligvis kommer soppen ikke tilbake. I så fall får vi vaske igjen og male etterpå.

    5. So many problems, 😤 what causes the mushrooms 🤔 I thought after the moths, there couldn’t possibly be anything else to contend with. Hope it will be dealt with quickly and you can relax and enjoy your holiday 🥰

      1. Yes, always something to be dealt with. Obviously, the fungus may have been caused by the damp weather, and the fact that there has been no open windows (air) for a very long time. Surprisingly, it was easy to clean away the fungus. I just hope it doesn’t come back. Then we will have to clean again and paint the wall as well… 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg