Jeg prøvde meg som cow whisperer

Kari – the cow whisperer

 

Jeg er ingen cowboy og ingen bonde, men i dag fikk jeg prøve meg som cow whisperer. Jeg ble invitert med samboeren til tantebarnet mitt i et kufjøs, hvor han jobber, og det var skikkelig koselig og interessant.

Da jeg var lita, bodde jeg på gård. Jeg husker ikke så mye av det, men mamma har fortalt at jeg alltid labbet etter morfaren min i fjøset. Jeg har noen minner om at jeg gjemte meg i skjørtene til mormora mi fordi kyrne var så store og skumle. Kyrne og kalvene som jeg møtte i dag, var store, men ikke så store som de vi hadde i fjøset da jeg var lita. Mest fordi jeg har vokst meg ganske mye større nå. Men ikke større enn at jeg får plass inn i et traktorhjul. 😀 

Jeg får plass i et traktorhjul

Det var skikkelig god stemning da vi var i fjøset. Og både melkekyr, kviger og kalver var nysgjerrige på de nye fjøskjerringene, nemlig lillesøster Anita og meg. Jeg prøvde å gi litt oppmerksomhet til alle, i alle fall de som ville ha kontakt, kos og klapp. Kalvene suttet på fingrene mine. Kanskje så de ut som spener? Jeg måtte passe på så ikke gullringene forsvant i dragsuget. Kyrne var minst like nysgjerrige, ville ha nærkontakt og nappet og rusket i den flotte fjøsdressen min, som var kjøpt inn for anledningen. Kanskje syntes de det ble ekstra trange kår da jeg hoppet inn i bingen til dem.

Selvsagt snakket jeg med alle kyrne og kalvene, både brune og svarte. Jeg er nok ingen cow whisperer (kuhvisker) på ekte, men jeg liker å snakke med dyr. Jeg tror de merker at jeg er ganske ufarlig og innbiller meg at de på en måte kan forstå hva jeg vil ut fra tonefall og energi. 

Andreas er en god dreng
Jeg stuper inn til kalvene

Jeg hadde tenkt å skrive om opplæringen jeg fikk i fjøsdrift av Andreas under besøket, men det må jeg vente med til i morgen, kjenner jeg. Hvis du stikker innom bloggen igjen da, får du også se flere bilder. Nå har kroppen gitt meg hviskende signaler om at jeg må legge meg i horisontal stilling, til jeg får ladet opp de indre batteriene litt igjen.

Noen vil ha min oppmerksomhet

Det siste jeg gjorde var å ønske denne kua i kalvingsbingen lykke til med fødselen.

21 kommentarer
      1. Det var ca 10 grader i kufjøset i dag, så regner med at du – som hopper ut i ca to plussgrader i baris – hadde en tøffere opplevesle enn meg 😀

    1. Og søsteren din heter Anita faktisk.. og Andreas.. min søster heter Anita og min nevø Andreas bodde på Ranheim.. kyr holder jeg avstand til, men er veldig glad i melk og melkeprodukter, særlig ost – ha en fin kveld Kari 🌹

      1. Artig sammentreff med navnene 😀 Kyr er kule dyr. De har så snille øyne, spesielt kalvene 🙂 Ost er godt, spesielt stekt på mat. I morgen skal jeg forresten kokke innbakte paprika med ost på toppen til søster og gjengen. 🙂

    2. Så utrolig interessant opplevelse 😀 Og veldig fine og kule bilder. Det så virkelig ut som om du koste deg. Jeg er ellers sikker på at du klarte å “ku-hviske” på en flott måte hehe 😉

      1. Tusen takk 😀 Det er mulig jeg overdriver en smule når jeg påstår at jeg kan ku-hviske, men jeg koste meg skikkelig, ja, og jeg lærte my interessant! 😀

    3. Jeg har alltid likt å være i fjøset når jeg har fått anledning til det.
      Kyra er kanskje ikke helt min favoritt, som er geitene og grisene hvor jeg nesten ikke klarer å løsrive meg 🥰

      1. Ja, kjempekoselig 😊 Noen av dem var i overkant kontaktsøkende, og jeg følte meg litt lita. Men jeg var i alle fall ikke redd dem, slik jeg var da jeg var lita 😀 Ikke nok tid til hvile, dessverre, men får ta en innspurt senere!

    4. I think you’d make a great farmer Kari, but probably wouldn’t get much work done, too busy talking to all the animals 😄 cows are very curious as our neighbor’s cows always come to the fence for a chat when they see me 🤗 enjoy your time on the farm

      1. 😂 Yes, you are right, I’d probably prioritize communicating with the animals 🤗 so I would definitely need someone else to help getting the practical and heavy work done 😀 I remember your neighbour’s cows on the other side of the fence up from your garden. They were not too chatty when I tried to call them. Maybe I spoke the wrong language 😂

    5. Også jeg bodde på gård til jeg var 10 år. Men dyreholdet lignet på det i farmen. Vi hadde en slåmaskin som hesten dro etter seg som det mest moderne.
      Og fjøslukta savnet jeg faktisk da vi flyttet til byen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg