Smart organisering

Jeg gleder meg til å ta fatt på prosjektet

 

Dette flotte oppsettet på bildet under kjøpte jeg med meg fra Spania. Det var Solliv som i et blogginnlegg tipset om et slikt for lenge siden, eller var det Vibbedille? I alle fall tenkte jeg at jeg ville kjøpe et slikt når jeg dro til Spania igjen, for jeg hadde sett det i en butikk der. Organisering og systematisering av småting i et slikt system er dekorativt, smart og veldig praktisk.

 

Smart og praktisk

 

Jeg har innredet og tatt i bruk min nye anordning på badet


Jeg liker å gruppere, sortere, ordne, og dele inn i strukturerte og harmoniske systemer. Når det er orden i skuffer og skap, har jeg også mer orden i hodet og oversikt i livet forøvrig. Jeg blir rett og slett gladere og slapper mer av når ting er “på stell” og det ikke er masse rot rundt omkring. Er det flere som har det slik?

I forrige innlegg skrev jeg om at jeg måtte være alene hjemme, at jeg ikke kunne være med på turen til Otta siden formen er laber. Men jeg ligger ikke på sofaen hele tida, må opp og gjøre noe småtteri innimellom. Hviler og lader mesteparten av tiden, men så er det så utrolig tilfredsstillende med følelsen av å ha “gjort” noe. Har derfor et prosjekt som jeg har som mål å bli ferdig med i løpet av de neste to dagene. Noe jeg kan pusle med litt nå og litt da.

Skapene våre på badet er dype, og jeg har lenge lurt på om det går an å få utnyttet hyllene inni bedre. Slik det er nå, har jeg plassert flere mindre kurver lagvis innover i skapet. Det er utrolig tungvint å få tak i det som er plassert bakerst. Og faktisk energikrevede. Hårføneren har jeg f. eks. ikke brukt siden vi flyttet inn her for halvannet år siden, fordi den ble plassert langt bak. Når det er tomt for shampoo i dusjen og jeg trenger en ny fra skapet, må jeg ned på kne og lete i mørket i nederste hylle. Skuffer hadde vært mer praktisk. Så kom jeg på at store kurver som kan trekkes ut, kanskje kan fungere…

IKEA har mange praktiske løsninger, men jeg så mørkt på å gå lange avstander der for å finne større kurver eller bokser som kunne passe i skapene. Jeg surfet litt på nettet, og fant noen mulige løsninger, men fremdeles føltes det uoverkommelig å gå de lange avstandene. Det var da jeg kom på at Jysk (eller Jyks, som spanjolene kaller det) har mange kurver også. Og der kan man parkere rett utenfor butikken og trenger bare gå noen få meter for å plukke med seg det man trenger. “Praktisk” og “løsningsorientert” er to av mine mange mellomnavn. 😀

Nå står disse plastkurvene oppå vaskemaskina og venter på å få komme inn i skapene på badet. Jeg gleder meg faktisk til å sette dem inn i hyllene, få bedre system på ting og tang, orden i smått og stort. Det blir artig! 

 

Praktiske plastkurver

 

Det er kanskje ikke like fint med hvite plastbokser som med kurver i stoff og sjøgress, men de er mer praktiske på badet, hvor det kan bli litt søl fra flasker, bokser, med mer. Mens jeg var i farten ble det også system i sysakene mht. strikketøyet. Nå er jeg ikke kjent for å være ei strikkekjerring, men kanskje blir det fart på strikkeprosjektet jeg startet på tidlig i vår nå som jeg har egen strikkekurv plassert nedenfor sofaen…

 

Strikkekurv

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

20 kommentarer
    1. Herlig der fikk du tak i det, jeg har skrevet om en slik sak tidligere…etter jul en gang for jeg fikk i julegave!
      Utrolig kjekk, nå går morgenstellet som en lek, hehe…….
      Fine andre ting du fikk tak i også! Smart!

      1. Da var det du som skrev om det ja 😀 Jeg kjøpte først en mindre utgave som jeg har ved vasken på badet i Spania. Ble så fornøyd at jeg måtte tilbake til butikken og kjøpe en for å ha hjemme også 😀 Thanks 😉

    2. Så smarte tips!🤩
      Den øverste der er virkelig genial!🤗
      Det er sååå kjekt med orden og system.👍🏻
      Så fint at du har funnet fram en kurv til strikketøyet også.🧶Da blir det garantert strikket mer.🤗🤩

      1. Ikke sikkert det er tips som passer alle, men noen, og i alle fall meg 🤗 Ja, supert system, og kjekt fordi man lett finner det man skal ha 🤩 Hihi, ja, nå må det altså bli mer strikking i heimen! 😀

      1. Ja, jeg synes også det, og så dukker det alltid opp noe man ikke har sett på lenge og kanskje glemt at man hadde 😀 Takk-takk! 🥰

    3. Looks like a great idea Kari, shop that has everything you need and not lots of walking and rummaging, what’s not to like 😀 yes a tidy space is calming and good for the mind. I don’t like spaces too cluttered and when stuff starts piling up around me, I do feel a bit stressed. If course some people like the mess and I guess that’s okay too 😅 happy organising 😊

      1. Hehe, you got it right! Why walk long distances when you can get hold of the same items within a few steps 😀 I also get stressed if there is too much mess, which means it’s time to get rid of some not so necessary stuff. Thanks, organizing does make me happy! 😅

    4. Jeg vil ha orden jeg også, men får det ikke helt til. Selv om jeg setter i gang mange systemer. Klarer ikke å følge opp, og plutselig er det rot… 😛

      1. Dete er jo litt slik for meg også… Plutselig er det rot i systemene og det er da jeg må finne nye systemer. Eller bare kvitte meg med ting og tang som jeg ikke lenger trenger 😀

    5. Det er så deilig når ting blir ordnet i bokser og skuffer og kommer ut av syne, samtidig som det blir lett å trekke dem frem igjen når man trenger dem. Nydelig 🙂 Masse lykke til med strikkingen også, Kari 🙂 Du skal bare se at du plutselig er ferdig og må gyve løs på et nytt prosjekt 😉

      1. Ja, utrolig deilig. Ganske tilfredsstillende mentalt 🙂 Men ting må være lett tilgjengelige, ja, det er jo hele vitsen. Takk-takk, Linda. 🥰 Kanskje blir jeg ferdig med ongoing prosjekt i løpet av høsten… 😀

    6. «Jeg blir rett og slett gladere og slapper mer av når ting er “på stell” og det ikke er masse rot rundt omkring. Er det flere som har det slik?» – Me too 😜

      1. Har jo sett hvor fint du plasserer putene i sofaen og “liner” opp klærne dine. Som kokk har du nok også system på ting, slik at det går effektivt og greit når du skal briljere på kjøkkenet ditt. 😉

        1. Nåvel, ikke alt er mise en place, spesielt dette med kjøkkenredskaper som visper, auser, kniver synes jeg alltid forblir uryddig. Og spesielt krydder 🤪

          1. Tja, litt forbedringspotensiale på planlegging da? Kanskje du bare mangler plass eller et par kule krukker og en knivblokk til kjøkkenredskaper på benken? Det fins fine og ryddige systemer for krydder til skuff, men så har man noen krydder som ikke passer i slike skuffeinnsatser, og da kan en kurv i tillegg funke. 😉

    7. Slik har jeg organisert det både på badet og kjøkkenet. Veldig kjekt, og enkelt å holde mer orden da
      Selv om mannen synes jeg okkuperer mange hyller. Han mener at vi bør ha likt, men er det noen menn som har like mye å fylle i skapene som damer da? 😁😉

      1. Så morsomt at du også har organisert det slik 😀 Jeg har prøvd å gi samboeren min (nesten) like mye plass som meg, men noen fellesting havner inne hos han 😁 Tror de mennene fins, men kanskje mer hos den yngre generasjonen? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg