Vi fikk palmer oppkalt etter oss! 😃

Da jentene og jeg kom ned til stranda i Fuengirola i dag formiddag, ble vi kontaktet av en “palmekomitĂ© “. Dresskledde damer og herrer, som bar pĂ„ diverse utstyr. Vi la merke til at de hadde med bl.a. kart, fotoutstyr og mĂ„leinstrumenter. PĂ„ska feires stort her i Spania, med mange prosesjoner, og i morgen er det palmesĂžndag. Vi fikk forklart at en ny tradisjon skal innfĂžres fra i Ă„r her pĂ„ Costa del Sol, eller Palmekysten, som noen ogsĂ„ kaller omrĂ„det Andalucia. Alle palmer skal fĂ„ navn. I det de passerer tre meters hĂžyde, skal palmene altsĂ„ bli “dĂžpt”, og dette skal da skje forut for palmesĂžndag. I den forbindelse var vi fire sĂ„ heldige Ă„ fĂ„ palmer oppkalt etter oss.

I tillegg til at palmen fikk navn etter oss, ble vi samtidig dens personlige beskytter. Jeg ble en smule bekymret over Ä fÄ et sÄ stort ansvar, og jentene lurte ogsÄ pÄ hvordan de skulle kunne ivareta denne oppgaven nÄr vi til vanlig bor i Norge. Jeg ser heller ikke for meg at vi mÄ leke apekatter og beskjÊre palmen nÄr de underste palmebladene blir visne. Det er tross alt ganske hÞyt opp. Du leste kanskje innlegget om beskjÊringen av palmen utenfor hos oss? Hvis ikke finner du det her: PalmebeskjÊring

Heldigvis har kommunen egne folk som gjÞr denne jobben. De tar vel ikke risikoen med Ä gi uerfarne turister som oss et slikt ansvar. Ikke alle er like komfortable med Ä klatre hÞyt opp i palmer heller, om vi liker havutsikt aldri sÄ godt


Theas palme. Krissa og Heidi ble ogsÄ med pÄ bildet.
Heidis palme stÄr rett ved sykkelstien og har god utsikt.
Krissas palme har utsikt mot trafikken og folkelivet.
Palmen min har utsikt mot stranda og havet.

Du mĂ„ ikke bli overrasket om du finner navnene, Krissa, Heidi, Thea og Kari sirlig inngravert pĂ„ hver sin plate ved eller pĂ„ en palme nede pĂ„ strandomrĂ„det i Fuengirola. Navn pĂ„ palmene vil vises pĂ„ skilt ca to meter over bakken om de ikke kan graveres inn pĂ„ bakkenivĂ„. Jeg fĂžler meg beĂŠret over Ă„ ha en egen palme oppkalt etter meg, og gleder meg til Ă„ komme tilbake dit om noen dager for Ă„ se hvordan skiltingen ble. Skal selvsagt lage et nytt blogginnlegg nĂ„r navnene er pĂ„ plass, sĂ„nn at dere som kikker innom bloggen ogsĂ„ fĂ„r se. 😊

Jentene synes ogsĂ„ dette er stor stas, og poserte villig for fotografene som fulgte med palmekomitĂ©en. Kanskje kommer bildene i de lokale nyhetene ogsĂ„. Fuengirola er en by med innbyggere fra mange land. Bl.a. er det en del nordiske bosatt her, og da er det kult at vi norske er representert med vĂ„re navn pĂ„ noen av palmene pĂ„ stranda ogsĂ„! đŸ€©

Eksempel pÄ plassering av navn pÄ palme
Det er mange palmer som skal fÄ navn!
SÞstera til Pillarguri fra Otta har ogsÄ plass pÄ strandpromenaden.
TreklÞveret pÄ vei til solsenger og strandliv.
Palmejentene har innredet dagens solingspunkt
Utsikt for dagen. Stranda i Fuengirola.

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av Ă„ lese 🙂
Her er link til blogginnleggene pÄ Facebook, og her er link til innlegg pÄ Instagram (story)

21 kommentarer
    1. Wow what a great idea, it’s lovely that they have decided to do this, gets people involved and interested in the area. Very special to get your own name plaque under your very own palm tree 🌮 😉 will be nice to visit everytime you are in Spain. The girls looked very happy too 😊

      1. I think it’s a great idea, too 😀 But it was actually my idea… 🌮 😉 However, I wonder if I should suggest it to the local authorities here. April Fool’s Day is a funny day! đŸ€—

        1. Oh no, I’m so disappointed that’s not true 😉 I think you should definitely put your idea to the local council, sounds good to me. 🌮😊 I had forgotten about April Fool’s yesterday 😘 Have a nice Sunday in the sun 🌞

          1. I’m really sorry to disappoint you, Mary… Yes, maybe I will send the idea off to the local council 😉 Perhaps April Fool’s Day is not such a big thing in Ireland?

            1. It is, but we probably used to do it more when we were younger and don’t really bother anymore 😊

    2. NĂ„ har jeg blitt en gang allerede i dag, sĂ„ jeg tenker jeg venter med Ă„ gratulere til jeg ser at navneplata er kommet opp.😂🙈

      1. Huff, da… Da gĂ„r nok ikke du pĂ„ flere aprilspĂžker, nei đŸ€— Det spĂžrs om jeg kanskje mĂ„ bidra litt selv for Ă„ fĂ„ den navneplata ved palmen min… 😂

      1. Ja, ikke sant! Alle burde ha en palme oppkalt etter seg. Og det fins utrolig mange palmetrĂŠr i verden. Et grantre duger ogsĂ„! đŸ€—

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg