Oppskrift på lille julaften-favoritt

Lille Julaften 2022

I dette innlegget skal du få oppskrift på min families lille julaften-favoritt. Men først en liten innledning med forhistorien. 

Hvert år på lille julaften inviterer jeg familien min på førjulsselskap. Det har faktisk vært en tradisjon siden jeg flyttet hjemmefra som ung. Familien har vokst og jeg har fortsatt å invitere storfamilien i alle år, frem til 2019. Da innså jeg at det var på tide å nedskalere et par hakk, selv om jeg elsket å lage i stand alt og invitere alle. Det ble for mye arbeid, og pga. ME hadde jeg minimalt med energi. Jeg kjente på at mange ville bli skuffet over å ikke få invitasjon til denne selvsagte førjulskvelden hos meg, men innså samtidig at det ikke var noen andre i familien som gjorde tilsvarende, altså inviterte oss. Behovet for et samlingspunkt for gaveutveksling var heller ikke nødvendig, siden jeg gradvis sluttet å kjøpe julegaver til tantebarn når de hadde fylt 20.

Nå inviterer Bjørn og jeg bare barna våre og evt. partnere og i tillegg mora mi og gubben til “Lille Julaften”. I år blir dette selskapet i morgen, altså 20. desember. Det er selvsagt noen dager for tidlig, men siden Bjørn og jeg reiser til Spania til jul, må vi gjøre det slik. Det viktigste er at vi møtes, koser oss sammen, og mesker oss med deilig makaronisalat, gløgg, kaker og masse annet godt! Makaronisalaten skal lages i kveld, med god hjelp fra Bjørn. Formen min er temmelig dårlig, og derfor må vi forberede alt i kveld, sånn at jeg kan bruke morgendagen på å lade til gjestene kommer på kvelden.

Og her kommer altså oppskrifta på den sagnomsuste makaronisalaten min:

Til 8 personer trenger du:
1 pakke lettkokt makaroni
1 kokt juleskinke
1 – 2 agurker
6 – 7 tomater
12 – 15 egg
3 beger cottage cheese
4 beger lettrømme
sitron
salt
kruspersille

Man kan selvsagt justere ingredienser etter smak og behag. Det går f. eks. an å bytte ut agurk med sylteagurk. I tillegg til den store porsjonen, pleier jeg å lage en mindre bolle med makaronisalat uten skinke, til vegetarianeren i familien. Alle melkeprodukter er uten laktose pga. mine intoleranser. 

Fremgangsmåte:
Kok og avkjøl makaroni.
Del skinka i små biter.
Finhakk agurk.
Kok, avkjøl og del opp egg i båter.
Del opp tomater i båter.
Bland sammen cottage cheese, lettrømme, sitron, salt og makaroni.
Bland agurk og skinke i makaroniblandingen.
Legg lagvis makaroniblanding, egg og tomater i en egnet bolle, topp med egg og tomater.
Pynt med persille.
Servér gjerne med loff til.

Dette er altså hovedretten vår på Lille Julaften. Hva spiser du på Lille Julaften? Helt sikkert ikke det samme som oss!?! Kanskje du har lyst til å lage makaronisalaten? Den smaker også utmerket en fin vårdag! 😀

Lille Julaften 2021

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

22 kommentarer
    1. Jeg har ikke tradisjon på lillejulaften. Nettopp laget og spist makaroni salad noen dager siden. En annen oppskrift:)
      Kos dere med førjulsfeiring:)

    2. Den ser kjempegod ut – en flott tradisjon og samles på lillejulaften! Her har jeg annenhvert år feiret lillejul med ungane mine! Helt fra jeg ble skilt for 20 år siden, har vi tre hatt julaften på lillejulaften det året de skal til pappan sin julaften. I år er faktisk første året vi ikke skal det…..! Sååå – jeg tenker en ny tradisjon for meg selv – her blir det reker på lillejulaften <3 kos dere masse i morra! Klem <3

      1. Jeg synes lille julaften er den koseligste dagen i hele jula 😍 Fin tradisjon å feire lille julaften med barna sine det året de er hos den andre av foreldrene, ja. 🎄 Håper du får en skikkelig fin lille julaften, selv om det blir en annerledes dag for deg i år. Jeg synes det er greit å nedskalere jula de årene jeg ikke har ungene hos meg, for da blir det liksom ikke jul på samme måten som de årene prinsessene er hos meg. Takk, og klem til deg 🥰

    3. Ser veldig god ut Kari! Må prøve den til grillmat på hytta til sommeren!
      Vi pleier å spise risengrynsgrøt på lille julaften. Etter hvert har vi sluttet med mandel i grøten og marsipangris til den som finner mandelen. Så blir det riskrem av resten på den store dagen!
      Det serveres “grøtpinn” spekemat og flatbrød etterpå.
      Har vært fast tradisjon i alle år. Trivelig med tradisjoner!
      Kos dåkker imorra, og god tur til Spania!! 🎄🎁🎅🤶🛩🛩

      1. Dette er jo en rett i seg selv, men fungerer sikkert godt som tilbehør også! Ja, veldig trivelig med tradisjoner. Jeg tenker å lage grøt i morgen, for å lage riskrem av. Makaronisalaten står klar i kjøleskapet. Litt rart å kombinere makaronisalat og riskrem med rød saus, sikkert, men det kan jo ikke bli for mye godt på en gang… 😂 “Grøtpinn” – er det saltmaten til grøten? Tusen takk, og riktig god jul til dere! 🥰🎄🎁

    4. Koselig med sånne tradisjoner. Her blir det ofte medisterkaker på lille julaften. I år tror jeg vi skal være hjemme på den kvelden, og det er koselig også synes jeg. Men fredagen er det familiesamling med flere hos slekta. Full julaften med ribbe og det hele, for de er ikke med til meg på julaften. Jeg gleder meg. Ha en fin fest, og god tur til varmen. Klemsiklem 🙂

      1. Ja, koselig med tradisjoner i jula, enten det er med familie eller venner. 😊 Vi hadde en veldig koselig lille julaften-kveld i går. Håper dere får en super julaften både på fredag og søndag! Takk-takk! Juleklem til deg. 😍

    5. mmm dette var en deilig oppskrift ,lager en makaronisalat jeg også men ikke til jul :=)her lager vi kabaret med egg og skinke ,serverer med potetsalat og godt brød :=)kos deg godt i morgen og god tur når dere reiser

      1. Koselig at du også lager makaronisalat, og det er jo strengt tatt ikke julemat, hihi 😀 Kabaret er en flott rett, pynter skikkelig opp på bordet også. 🙂 Tusen takk, vi hadde en veldig koselig “lille julaften” i går, og i morgen går turen sørover.

    6. Salad looks delicious and a good idea for light food the day before Xmas day. We don’t really have any traditions or special food Xmas eve but will be busy preparing and cooking for big meal on Xmas day.

      1. Do enjoy your big Xmas meal with your family today! 🥰 Hope yesterday was nice, too, and that you got a few pressies to open. The blue Xmas elephant you got me two years ago is here in Spain keeping us company! 😉

        1. I’m glad the elephant is with you keeping you company 🤗 had a big turkey dinner today which Kevin cooked, and I was busy running around after Isabelle. Tired now, won’t be up too late. A more relaxing day tomorrow 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg