Ett år siden “Du ville ikke leike med oss”

I dag er det er ett år siden jeg skrev og postet denne teksten. Jeg synes den fortjener en reposting, altså bli delt på nytt. Kanskje er den like aktuell i dag også?

 

Du ville ikke leike med oss.
Fordi det ikke var du
som hadde bestemt leiken,
og fordi du
ikke fikk bestemme hvor vi skulle leike.

Vi inviterte deg inn,
men du var ikke interessert.
Når det ikke er du
som får bestemme spillereglene,
får være midtpunkt,
oppnå anerkjennelse og status,
slik at ditt herredømme opprettholdes,
vil du heller sitte på gjerdet og sutre.

Du valgte heller å provosere,
i et forsøk på å få det som du vil.
Du spytter og biter om du må.
Med hersketeknikker baner du vei
for din selvoppholdelse og begjær etter dominans.
Frekkhetens nådegave har du fått,
men du tar ingen notis av
hvordan dine nedlatende kommentarer
åpenbarer din sjalusi og misunnelse.
Det eneste riktige for deg
er at det er du som skal dele ut spillereglene,
at du skal bestemme hvem som får premier,
slik at du kan vinne alles gunst og aktelse.
For til slutt å trone på toppen.

Men dette handler ikke om et spill.
Ingen skal tildeles noen hyllest
eller vinne leiken.
Dette er ingen konkurranse,
og vi er ikke med på uærlig spill.
Vi skal bare ha det moro og hyggelig.

Du holder deg der du er trygg,
på hjemmebane,
der det er lettere å styre.
Der har du kontroll på omgivelsene,
kan leike med de du selv velger ut.

Jeg har skjønt at du leiker best
når du får sette andre i et dårlig lys,
spesielt de som måtte våge
å utfordre deg.
Du sletter det som ikke passer deg,
tror du er en trollmann
som kan skalte og valte som du vil
uten konsekvenser.

Jeg har skjønt hvem du er.
Det tok tid
og mange sleivspark fra deg.
Men det er fint å vite hvor man har folk.
Jeg er tålmodig, og inkluderende,
men langsint om noen tråkker meg på tærne.

Du vil fortsatt ikke være med på leiken vår,
kan ikke ombestemme deg,
fordi du ikke vil tape ansikt,
eller vise tegn på svakhet.
Du ønsker å opprettholde kontroll
og orden.

Vi har ingen interesse av å slå beina under deg,
eller ødelegge for deg.
Du skal få leike din egen leik,
akkurat som du vil,
og kjempe for ditt herredømme.
De som vil, blir med deg
videre på veien.
Det går nok bra,
så lenge du ikke bryter deres tillit,
eller rakker ned på dine medspillere.

 

Link til blogginnlegg 4. mai 2023: Du ville ikke leike med oss
Innlegget er skrevet ut fra erfaringer med tre ulike personer i tidligere omgangskrets.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

10 kommentarer
    1. Har du helt på ekte kommet frem til at det er like aktuelt i år å poste denne mørja her?
      Dette sier vel mer om deg enn om han diktet ditt handler om??

      1. Takk for kommentaren, Vibbedille, som gir meg mulighet til å utdype.

        Noen reposter til stadighet sine innlegg. Jeg gjør det sjelden. Denne er for å vise støtte til noen av våre medbloggere som har blitt utsatt for hets og spydigheter her på blogg.no. Teksten er ikke tilegnet en bestemt person, og jeg har ikke skrevet navn. Intensjonen er å si noe om hvilke kvaliteter ved mennesker jeg ikke setter pris på.

        Jeg er fullstendig klar over at de som kjenner igjen seg selv i personlighetstrekk som beskrevet i dette innlegget, vil reagere negativt ved å håne, latterliggjøre og tråkke meg ned i søla. Det er greit, de viser bare hvem de er. Jeg kan ikke ta ansvar for deres reaksjoner. De vil heller ikke identifisere seg med beskrivelsen i innlegget. Sånn sett har teksten ingen hensikt.

        Håpet mitt er at de som ved å lese teksten evt. gjenkjenner trekk ved mennesker de kjenner, kanskje kan få noen aha-opplevelser. – Som fører til oppdagelse av nye sammenhenger og nye sannheter. Man ser det man vil se, og søken etter anerkjennelse kan gjøre blind.

        Jeg har gjentatte ganger blitt satt i et dårlig lys av personen du forsvarer. Også med fullt navn. Jeg håper at jeg ved å stå laglig til for hugg, kan bidra til å skjerme og beskytte andre.

    2. Du verden så flink du er å skrive dikt.<3 Jeg liker det du har skrevet i det diktet, for det er nok flere av oss som kjenner eller vet om personer med en eller flere av disse "egenskapene". Med andre ord, diktet er fremdeles aktuelt. Godt jobba.<3<3<3

    3. Gjentar disse kloke ord fra Oscar Wilde: Egoisme vil si å leve som man ønsker å leve, det vil si å forlange av andre at de lever som man selv ønsker”. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg