Kakao med stevia funker!

Kakao med stevia funker!

Jeg tror det må være minst ti år siden jeg sist drakk en kopp deilig kakao. Sånn er det når mage og tarmer krangler på alt mulig, og man ikke nødvendigvis kan unne seg det man har lyst på. Men nå tåler jeg plutselig laktosefri melkeprodukter, og må ikke nødvendigvis holde meg til havremelk, rismelk o.l. Da var det dags for en kopp kakao! Da ville jeg samtidig sjekke om det fungerer med stevia som søtning!

Og mine damer og herrer, jenter og gutter! Det gjør det! Jeg brukte stevia i både kakaoen og i kremen. Og det smakte GODT! Så nå skal det bli flere gode kakaokopper på meg fremover. Juhu! Siden stevia er mange ganger søtere enn sukker, hadde jeg bare bittelitt stevia på tuppen av skjeen både i kakaoen og i kremen. 

Jeg har brukt stevia som er naturlig søtning i bl. a. smoothie lenge. Samboeren min er ikke like glad i smaken (tror han), og siden det er han som kokker, hender det nok at han lurer inn litt sukker i maten der han mener det hever smaken. Men andre søtningsmidler har han forbud mot å bruke. Aspartam ser jeg på som et skjellsord, og jeg drakk min siste dråpe Pepsi Max for mer enn 15 år siden. Et par av bivirkningene med aspartam er at det kan påvirke tarmfloraen vår og øke inflammasjon i kroppen.

Av de naturlige søtningsstoffene er det stevia som er mest kjent, og kanskje lettest tilgjengelig. Den påvirker ikke blodsukkeret og har ingen kalorier. Stevia er laget at bladene fra planten stevia rebaudiana. 

Men obs, obs… Mange av produktene som er merket med at de inneholder naturlige søtningsstoffer, er ikke så naturlige som de lover. De kan inneholde sukkeralkoholer eller kunstige søtningsstoffer i tillegg. Selv om produktet heter stevia, kan det også inneholde annen søtning. Les på innholdsfortegnelsen!

Her er link til en artikkel om diverse søtningsstoffer fra Adressa forrige uke:
Hvilken sukkererstatning er sunnest? Ekspert er ikke i tvil.

 

Ingredienser i kakao med stevia

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

4 kommentarer
      1. Ja, kjempegodt! Nesten så jeg får lyst til å gå på ski… Men det slipper jeg, siden jeg ga bort skiutstyret mitt for noen år siden! Lykke til med utprøving. Returkem 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg