Lukt av skole / Smell of school

Lukten av skole / The smell of school

English further down

Har du noen gang tenkt over at det kan lukte annerledes på ulike arenaer. For eksempel i et klasserom eller en gymsal på en skole? Forbinder du spesielle lukter med din egen skolehverdag fra da du var liten? Fra da du var student? Kanskje minner lukten av matpakker, svett ost og salami, blyanter, viskelær og bøker, våte klær, eller naturfagsrommet deg om spesielle hendelser eller en svunnen hverdag, noe som var?

Samboeren min er lærer, og tidligere denne uka skulle han på tur sammen med kollegaer og elever. Tilfeldigvis gikk turen ned til fjæra nedenfor der hvor vi bor. Jeg benyttet sjansen til å få være litt sosial (på avstand) og suste nedover på Elvis for å få litt lukt av skole. Det var selvsagt mer lukt av sjø der nede, men likefullt fremkalte en time i selskap med skolemiljøet lukter fra en svunnen tid.

Blant elevene fantes det noen svært kreative sjeler. En av guttene lurte på om det gikk an for ungdommer å kjøre moped på sjøen. Den samme gutten spurte meg også hva jeg ville gjort om naustet nede ved sjøen hadde vært en diger tarantella. Jeg kom ikke på noe annet smart å si enn at da ville jeg nok løpt ganske fort bort derfra.

Det er superlenge siden jeg jobbet i et miljø sammen med pedagoger og hadde egne elever, og det føltes oppfriskende å få skravle litt med skolefolk igjen. Noen ganger savner jeg veldig å kunne jobbe som lærer. Jeg hadde en meningsfylt, givende og utfordrende lærerjobb. Etter at jeg ble ME-syk trodde jeg lenge at jeg etter hvert skulle bli frisk og komme meg tilbake i jobb igjen. Etter som årene går, og jeg ikke opplever noen bedring, har jeg imidlertid innsett at det ikke kommer til å skje.

Fornøyd etter en “skoletime” / Happy face after an hour with school people

English:

Have you ever thought that it can smell differently in various settings? For instance in a classroom or a P.E. class at a school? Do you associate particular smells from your own days at school as a child? From your days as a student? Maybe the smell of packed lunches, sweaty cheese and salami, pencils, rubbers and books, wet clothes, or the science room remind you of special events from bygones, something that belongs to the past?

My partner is a teacher, and earlier this week he joined his colleagues and pupils on a seaside excursion. Incidentally, they planned to go to the seaside just below where we live. I took the opportunity to be a little social (from a distance) and rushed down on my Elvis to get a feeling and smell of school. Naturally, the smell of sea was more prominent down by the sea and yet, an hour in the company of school atmosphere evoked smells from a bygone era.

There were some pretty creative souls among the pupils. One of the boys wondered if it would be possible for teenagers to drive a motor bike out at sea. The same boy asked me what I would do if the boathouse down by the seaside had been a huge tarantella. I couldn’t think of anything smart to respond to that so I just said I’d probably run very fast in the opposite direction.

It’s been a really long time since I worked in an environment with teachers and had my own pupils, and it felt refreshing to chat with educators again. Sometimes I miss being able to work as a teacher very much. I had a meaningful, rewarding and challenging teaching job. After I became ill with ME I thought for a long time that I would eventually recover and get back to work again. However, as the years go by and I don’t experience any recovery I have realized that it’s not going to happen.

10 kommentarer
    1. Det ble nok en hyggelig stund ja😃
      Lukter kan gi mange minner. Det dukket opp noen “skolelukter” mens jeg leste dette innlegget. Både gode og mindre gode …hehe.

    2. Så trist at du ikke får kommet tilbake til en jobb du trivdes så godt i..
      Jeg kan også plutselig kjenne en duft som trigger ett eller annet urgammelt minne. Det kan være alt fra en leke jeg hadde som liten til en spesiell stemning eller et sted 🙂

      1. Ja, det er en sorg, men jeg har jo mye annet i livet som er godt og fint. 🙂 “Trigger” er et godt ord for dufter som bringer tilbake gamle minner, ja. Og det er merkelig hvor mye som sitter lagret i cellene i kroppen!

    3. Husket godt en lukt fra skoletiden. Tåfis 😆 Vi hadde vegg til veggteppe i klasserommet og måtte te av sko før vi gikk inn. Æ begynte å samle på viskelær som hadde my gode lukter,så jeg satte bestandig med viskelær i handa som æ sniffet på for å slippe tåfislukta rundt mæ 😅

      1. Hahahaha, viskelærsniffing var nok ikke det dummeste. Fantes utrolig mange gode dufter på viskelær i gamledager. Lurt å ha noe godt å lukte på når tåfislukta blir for kvalmende! Tåfis er den sureste av alle sure lukter 😜

    4. Vil tro at du har vært en kjempeflink og god lærer som elevene hadde tillit til 😊

      Husker lukten av fargestiftene fra skoletiden min, og ikke minst lukteviskelærene som man fikk kjøpt 😊

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, elevene hadde nok tillit til meg, men jeg var mer snill enn streng 😃 Tvert du nevnte lukta av fargestifter i kommentaren din, kjente jeg også denne lukta! 🤗 Jeg hadde også noen slike viskelær, men en klassevenninne hadde en koffert under senga som var full av dem. 🙊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg