Årets siste soloppgang – Nå starter år 772

Kari “trøtt-i-trynet”

Samboeren og jeg kjørte ned til Sunset beach for å se på årets siste soloppgang. Jeg synes det er ganske rart at stranda heter sunset beach når det aldri er solnedgang der, bare soloppganger. Men der var vi altså i det sola stod opp. Utstyrt med kamera og varm kaffe og te.

Men vi ble skuffet. Det som skulle være et magisk syn, en åpenbaring av en fargepalett, uteble. Soloppgangen skjedde jo, og det gjør den hver dag. Men tåke og skyer gjorde at vi ble snytt for både synet av sola som skulle stige opp fra havet og fargespillet som gjerne følger med. 🌞 Som du ser på bildet over, var jeg temmelig trøtt i trynet så tidlig på dagen. Bjørn derimot ser våken, kul og opplagt ut. 

Bjørn er kul i gul
Kari klatremus

Bildet som du ser sist i dette innlegget, tok jeg på Sunset Beach for nøyaktig to år siden i soloppgangen. Jeg hadde trodd at det ville bli like flott i dag, men er like blid. 

Året går mot slutt, og snart starter et nytt. Det nye året 2022 kommer til å bli kalt 772 av mange, fordi det norske språket er i endring. Det er mange barn og unge voksne som ikke uttaler den første lyden i ord som tjue, kino, kjøpe, tjukk, kjøtt, kilo, Kina, kjeller, kjedelig, kjole, kjøpe, m.fl slik som før. I stedet uttaler de lyden i starten av ordet på samme måte som vi uttaler den første lyden i ordene sju, skjære, skjorte, skjørt, sjelden, skjell, skip, ski, skinn, skjebne, skjema, sjef, sjokolade m.fl. 

Hvordan uttaler du disse ordene? Skiller du mellom uttalen i første lyd i den første og andre rekka av ord som jeg ramset opp, eller uttaler du den første lyden i alle ordene likt? I noen norske dialekter og blant mange innvandrere som snakker norsk, er det ikke klare forskjeller. 

Soloppgang på Sunset Beach

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

8 kommentarer
    1. Det siste bildet kommer ikke opp hos meg. Kun tåkebildene 😀 Jeg er jo “gammel” og sier “tj”-lyden så klart. Det som er nå, når de ikke sier den lyden er jo at det ikke blir helt 772 en gang, men sjue-sjue-to. He-he.. Rare greier. Bare året ikke blir sjipt så er det samme for meg 😀 Ha en fin dag Kari og jammen bra du PRØVER på soloppgang-bilder i alle fall 🙂

      1. Så rart at ikke soloppgangsbildet kommer opp hos deg… Kanskje er det for gammelt, hihi 😀 Men har sjekket, og både samboeren min og jeg ser det, så det var veldig merkelig. Vet ikke om det er andre som opplever det samme, for da kan jeg evt. prøve å legge inn på nytt. Ja, de fleste som ikke har tj-lyden i sitt uttaleregister, vil nok si sjue-sjue-to 😀 Men kjappe trøndere kan til og med ende opp med shu-shu-to 😜🤗

    2. Så dumt dere ikke fikk med dere soloppgang i årets siste dag, kanskje det er årets første dag som gjelder. Du vet, året har vært litt “overskya” på mange måter…men vi satser friskt på det nye. Jeg har så klart begge lydene og sier det nye årstallet slik som vi vil ha gjort det for tyve år siden :). Riktig godt nyttår til både deg og Bjørn. <3

      1. Ja, satset virkelig på en fin soloppgang i dag. Vekkeklokka på, kjørte ut før frokost og greier. Men kanskje var det meningen at året skulle få en overskyet start på dagen. Litt symbolsk, liksom. Og da må dagens første soloppgang kanskje få betydning for året som kommer.😊 Fint at vi gamle holder oss til de “riktige” lydene, i alle fall. Men vanskelig å unngå språkendringer på sikt.

    3. Fine dere likevel:)
      Ikke hverdag skinner solen vet du:)
      Uttalelsen min tror jeg er riktig…håper jeg. He he:)
      Ikke noe sol her heller i Trøndelag:)

      1. Tusen takk 🙂 Nei, sola kan ikke skinne alltid, hverken i Trøndelag eller i Spania. Men vi som trives i hverandres selskap kan jo være sol for hverandre. 🙂 Kult at du som har et annet morsmål enn norsk, har riktig uttale! 😀

      1. Tusen takk 😀 Ja, det skjærer i ørene når de unge skipper å uttale “riktig”. Synes det er litt komisk, egentlig 🙈 Nyttårsklem til deg fra meg🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg