Erter mot migrene / Peas for migraines

English below

Jeg åpnet fryseren og kikket i den øverste skuffen. Der lå det poser med frosne erter, frosne aspargesbønner og poser med frosne bær. Jeg valgte erteposen, som jeg hadde brukt til formålet ved tidligere anledninger av migreneanfall. Neida, det hjelper ikke å spise erter, men en pose med frosne erter på hodet kan lindre litt.

Jeg hadde prøvd mye annet for å bli kvitt de voldsomme hodesmertene de siste par dagene, men hverken smertestillende, tøyeøvelser, heat lotion, påfyll av mat og vann eller hvile på sofaen ga resultater. Jeg fikk heller ikke sove, siden hodet dundret som en trommehvirvel. Trykket økte på hvis jeg rørte på meg eller prøvde å legge meg flatt ned. Resultatet ble at jeg tilbragte natta på sofaen halvt sittende med magnetkragen over skuldrene, for å øke blodsirkulasjonen i nakken, og med erteposen på hodet, for å krympe blodårene i topplokket.

Det eneste som står igjen nå, er å ta tida til hjelp. Jeg er imidlertid i bedring og har bare halvparten så vondt nå som i natt. Derfor har jeg bevilget meg selv litt skjermtid, og resultatet av det er dette blogginnlegget. Hodet mitt sier at det ikke egentlig var så lurt, så nå skal jeg finne tilbake til det svale, mørke soverommet og ta meg tid til hvile og lading igjen.

Når jeg er bedre, kanskje om en dag eller to og jeg klarer å smile igjen, skal jeg produsere et innlegg om den morsomme bursdagsfesten for to dager siden, som er årsaken til at jeg måtte finne frem erteposen. ME er mye mer enn utmattelse, og i det siste har jeg blitt mer oppmerksom på at jeg har mindre hodepine og migrene om jeg hviler mer. Omvendt kan jeg få hodepine eller migrene før jeg kjenner utmattelse, som et slags varsel om at jeg har “overdrevet” og gjort mer enn det som er min tålegrense.

English:

I opened the freezer and looked in the top drawer. There were bags of frozen peas, frozen asparagus beans and bags of frozen berries. I chose the pea bag, which I had used for the purpose of migraine attacks on previous occasions. Nope, eating peas does not help, but a bag of frozen peas on your scalp or forehead may relieve the pain a bit.

I had tried many other things to get rid of the violent headaches the last couple of days, but neither painkillers, stretching exercises, heat lotion, eating, drinking water or resting on the couch gave results. I could not sleep either, due to the fact that my head was throbbing with pain. The pressure and nagging pain increased whenever I moved or tried to lie down flat. The result was that I spent the night on the couch half-sitting with my magnetic collar over my shoulders, to increase blood circulation in the neck, and with the pea bag on my head, to shrink the blood vessels inside my head.

I guess I just need to give it time to heal by itself. And rest a lot. Nevertheless, I actually feel 50 per cent better now than I did last night. The pain is not equally nagging. Therefore, I have allowed myself some screen time, and the result of that is this blog post. However, my head is warning me that it was not such a good idea, and therefore I will now find my way back to my cool, dark, quiet bedroom again to rest and recharge.

When I’m better, maybe in a day or two and I can smile again, I’ll produce a post about my sister’s funny and crazy birthday party that I attended two days ago. This birthday party is also the reason why I had to get the pea bag out of the freezer. ME is much more than exhaustion and fatigue, and lately I have become more conscious of the fact that I have less headaches and migraines if I rest more. The other way around, I may get a headache or migraine before I feel fatigued, as a kind of warning that I have exaggerated activities and done more than my “tolerance limit” allows me.

10 kommentarer
    1. Migrene høres slett ikke godt ut ❤😢 Har noen venninner som sliter med migrene, og jeg har sett hvor dårlige de blir.

      Du er jammen løsningsorientert når du bruker en pk. frosne erter! Da jeg leste overskriften på innlegget ditt trodde jeg at det hjalp å spise frosne erter 🤣😂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Nød lærer naken kvinne å spinne, vet du. Om man blir desperat nok, må man finne nye løsninger. Men det hadde vært supert om frosne erter kunne ta bort, migrene, ikke sant? 😊 Jeg for min del har hatt merkbart mindre migrene etter at jeg begynte med Zinzino sin omega 3-olje, som er betennelsesdempende. 🤗

        Ha en fin mandag, og godt valg! 😊 Jeg har heldigvis forhåndsstemt, da det ante meg at dagen i dag kom til å bli vond.

    2. Kanskje jeg skal gjøre slik også når jeg har kraftig hodepine og ingenting hjalp.
      Jeg blir også utredet for ME. Tåler ikke belastning. Jeg blir som en gele:(
      Ha en fin kveld.

      1. Det skader jo ikke å prøve med frosne erter el. l. De holder seg kalde mye lenger enn en kald klut. 🙂

        Skjønner “følelsen av gelé”. Kanskje de sjekker stoffskiftet ditt også? ME er ingen hyggelig diagnose å få, siden det ikke fins noen god behandling, men det kan i det minste gi noen forklaringer. Håper uansett at du ikke har ME! ❤

        Ha en fin kveld! 😊

    3. Nå har jeg lest innlegga siden sist jeg var inne his deg. Skjønner godt returen med hjelp føltes uvant og ukomfortabel. Heldigvis har jeg sluppet. Vi vil framstå som friske. Og nå har du migrene og utmattelse. Du må gjennom noen trykker. Håper det gir seg snart. Ønsker deg god bedring og at du kan fungere så bra som kan. Klem 🥰

      1. Takk for at du leser, Ingvild. Huff, ja! Opplevde det som ekstremt ukomfortabelt, men har bestemt meg for å være takknemlig og glad for hjelpen om jeg trenger assistanse neste gang. Må snu tankegangen, selv om jeg aller helst vil fremstå som frisk og rask. Migrena er nesten borte, heldigvis mye bedre i dag. Tusen takk, og snart vil vel den verste utmattelsen (og feberen) gå i dvale også. Klem til deg. ❤😊😊

    4. Jeg har også slitt med hodepine de siste dagene, men i dag var det bra. Vet hjor ille det er, så unner deg virkelig ikke migrenen.
      Masse god bedring til deg ❤

      1. Tusen takk, Eva. ❤ Migrenen forsvant på dag fire. Nå er det bare “bakrusen av migrenen” som roter til i kroppen. Blir temmelig utmattet av slike smerter, men det vet du jo alt om. Godt å høre at du også har bedre dager igjen. ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg