Jeg bodde i to jugendstilbygninger

Jeg bodde på skrenten i de tre øverste vinduene mot høyre, år 1992 – 1996. (Foto: Kari)

 

For et par uker siden møtte samboeren min Bjørn og jeg min venninne Grethe i byen. Jeg hadde med Elvis, sånn at jeg kunne variere mellom å rusle og suse avgårde, mens de do andre gikk til fots. Grethe, som bor bor i midtbyen og har historisk kjenneskap til sin del av byen, pekte og fortalte mens vi ruslet avgårde. Lite visste jeg da at det skulle vise seg at to gamle bygårder som jeg bodde i som ung, faktisk tilhører registrerte jugendstilbygninger i Trondheim.

Jeg hadde aldri tenkt over at jeg har bodd på slike historisk viktige steder. Og enda mer spennende ble det da jeg begynte å tenke på hvordan livet kan ha vært i denne delen av byen vår rundt 1900-tallet og på den tiden andre verdenskrig raste. For ikke å snakke om enda lenger tilbake i tid! 

Bjørn og jeg på Gamle Bybro

 

Grethe og jeg på Marinen

 

Bygning på Kalvskinnet i jugendstil (Foto: Kari)

 

Bygning på Kalvskinnet i jugendstil (Foto: Kari)

 

Jugendstil i Elvegata i Trondheim (Foto: Kari)

 

Det fins mange hus, bygårder og andre bygninger i jugendstil spredt rundt i Trondheim. Ålesund er en by som er kjent for sine mange jugendstilbygninger, men Trondheim har faktisk enda flere enn Ålesund. Her er oversikt over hvilke jugendstilbygninger som er registreret i Trondheim: Jugendstil i Trondheim 

Cissi Klein (1929–1943) var ei norsk jødisk jente som ble offer for holocaust. (Foto: Kari)

 

Kanskje gikk Cissi Klein forbi stuevinduene mine den gangen hun gikk til skolen for siste gang i 1943. Hun ble hentet ut av klassen sin på Kalvskinnet av nazister, og fraktet til Polen. Der endte hun sine dager i en konsentrasjonsleir. Kunne jeg ha vært vitne til akkurat den hendelsen om jeg hadde bodd i denne jugendstilbygningen den gangen?

Jugendstilbygård i Elgeseter gt. til venstre. Jeg bodde der det er merket “her” i 1996 – 1998 (Foto: Kari)

 

Her har de pusset opp siden jeg bodde der (Jugendstil) (Foto: Kari)

 

Nye innlegg fra bloggere om bloggtreffet – Oppdatert 15. mai 2023
Oppdatert liste over hvem som kommer på bloggtreffet – Oppdatert 8. mai 2023

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

22 kommentarer
    1. Interessant innlegg, jeg visste heller ikke om dette med jugendstilen i Trondheim. Artig at du har bodd i to slike bygninger da 🙂 Fine bilder av dere 🙂 Gleder meg til å se og oppleve Trondheim 🙂

      1. Det var nytt for meg også, og ofte vet man alt for lite om sin egen by 🙂 Trondheim kommer til å ta imot deg med åpne armer! 🥰

    2. Jugendstilen er vakker.🤩
      Fint å tenke på at du har vært så heldig å få bo i ett slikt hus.
      17. mai været kom en dag forsinket til Trondheim.🇳🇴
      Så fint at du har Elvis og Bjørn som er med deg på tur.🤗👌🏻

      1. Ja, jugendstil stiller i en klasse for seg selv 🤩 Det er sant, og litt rart å tenke på at jeg har bodd i slike ærverdige bygårder. 🙂 Hehe, Elvis og Bjørn er lett å “lure med”!

    3. Interessant å lese Kari!
      Visste at vi har flere jugendbygninger i byen, men ikke at vi har flere enn jugendbyen!
      Må ta en tur rundt i byen og se meg om med nye øyne skjønner jeg!
      Er på hytta og koser meg i finværet, men får iallefall ladet batterian.
      God helg!

      1. Takk for at du er innom og leser, Astrid 😊 Det er sikkert mye vi ikke vet om vår egen by. Kos deg videre i det flotte vårværet! 😉

    4. Har Trondheim flere hus i jugendstil enn Ålesund, det visste jeg i hvert fall ikke. Liker godt jugendstilen, det er vel i denne perioden Art Nouveau oppstår også. Liker disse stilartene <3

      1. I følge guiden som min venninne Grethe fulgte, har Trondheim flere. Jeg så også på et kart på nettet at det er ganske mange. Jeg har skjønt det sånn at jugendstil og art nouveau sees under ett, og var mest populær på slutten av 1800-tallet 😊

    5. Wow amazing, beautiful buildings filled with history as is with many old historic buildings.Yes maybe she passed by that window, where you lived, many times and also the time she was taken away with such tragic consequences. Nice to find out interesting facts from the past in your own locality.. Thanks for sharing 😊 Nice to see Bjorn enjoying it with you 🤗 as we say here, if the walls could talk 😄

      1. That saying speaks for itself… If the walls could talk. 😄 It feels so strange to try to think back and picture what life was like back then. We need to learn from the past.

        1. Yes indeed we need to be learn from the past but unfortunately we human beings don’t seem to 😕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg