Jeg tåler ikke entusiasme

Jeg tåler ikke å være entusiastisk
i selskap med andre mennesker,
eller i andre sammenhenger,
uten å bli dårligere.
Jeg er skapt for entusiasme,
være begeistret og glad
sammen med mennesker.
Det kler meg å være engasjert og bli inspirert.
Jeg liker å gjøre en innsats
og få betalt for det.
Jeg blir opprømt når jeg vet
at jeg får besøk,
eller noe koselig skal skje,
og når jeg får tilbringe tid
sammen med hyggelige mennesker.
Men jeg blir utmattet,
og veldig tappet.
Batterikapasiteten på kroppsmaskineriet mitt
går mot null.

Det går bra en stund,
En time eller to,
men så kommer
de mindre sjarmerende symptomene.
Utmattelse, feber, verking.
Hodet fylles med bomull og tåke på samme tid.
Jo lenger jeg holder ut
før jeg sier takk for meg,
desto verre blir det.
Så må jeg trekke meg tilbake,
koble meg til puta i senga,
for å hvile og gi kroppen mulighet
for å restituere.
Restitusjonen kan ta tid,
alt fra noen timer
til noen dager,
eller mer.

Likevel tillater jeg meg påfyll
av entusiasme igjen og igjen,
fordi det er det som gjør livet
verdt å leve. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

42 kommentarer
    1. Noe er mer utmattende enn annet. Innimellom så kjenner en ikke at det er så slitsomt og utmattende før man er ferdig. Andre ganger blir man utmattet før man i det heletatt har startet. Man må fordele hva man skal bruke tid og energi på.

      1. Ja, det kan være litt forskjell på hva som utmatter, og variere fra dag til dag også. Når adrenalinet tar over, overstyrer man kroppen også. 😉 Ja, fordele og porsjonere! ❤️

    2. Heilt gjenkjennelig… vanskeleg å stoppe i tide når entusiasmen blomstrer, men for min del MÅ eg av og til for å halde ut dette livet… 🤯💪

    3. Hei! Ønsker deg alt godt, til tross for utfordringene du møter i hverdagen. Stå på, påfyll er viktig!😘

    4. Så sant. Man må liksom forsøke, selv om det ikke går så lenge. Jeg hadde det sånn etter koronaen. Utrolig hvor koselig det var å gå ut blant andre, men så var det stopp. Det verste var, da jeg fikk besøk hjemme, for jeg fikk meg ikke til å si at jeg ikke orket mer, og at jeg ville de skulle gå igjen fort!!! Føler virkelig med deg som strever med det hele tiden. Jeg er jo ok igjen nå. Gjett om det var en overraskelse da det gikk over. Jeg hadde jo blitt vant til at jeg var sliten støtt!!!!

      1. Jeg er glad på dine vegne for at utmattelsen din etter koronaen ga seg! ❤️ Kjenner veldig godt til dette med å ha besøk og ikke “kunne” si fra om at besøket må ta slutt. Av den grunn har jeg ofte gjort det sånn at jeg drar bort, for da kan jeg kjenne etter og dra når jeg ikke klarer mer. Setter ofte et klokkeslett før jeg møter noen også, for jeg vet sånn ca. hva tålegrensen min er.

        1. Smart du! Håper du også snart finner tilbake til formen. Leste akkurat et gammelt utklipp jeg har om ei nabojente jeg kjenner. Hun fikk hjelp av frukten Papaya! ME-foreningen bemerket behandligen i artikkelen, og sa at noen ble friske og noen ble verre. Men det er jo spennende da!

          1. Tusen takk, men jeg har vel mine tvil til at jeg noen gang “finner tilbake til formen” i det hele tatt, med mindre det skjer noe helt fantastisk i forskningsverden eller cellene i kroppen min på magisk vis skal begynne å fungere igjen. Men håpet har jeg! Tenk om papaya kunne kunne vært “medisinen”! Da jeg var på rundreise i Brasil for en del år tilbake, fikk vi ofte papaya (og mango) til dessert, og dette skulle være bra for fordøyelsen. Men alt med måte. Oppdager jeg papaya i butikken, skal jeg sannelig kjøpe! 😉

            1. Husker at hun fikk det i tablettform etter undersøkelser i Gøteborg. Tror den het Dr. Bergstøms klinikk den gangen. Må da finne noe om det i ME-foreningen kanskje????

              1. Ser det er en Bergstrøms i Gøteborg som jobber med mental helse… og flere som tilbyr papaya på nett… Skal sjekke mer rundt dette med papaya senere 😉

    5. Yes hard to find enthusiasm when you know that before, during or after a fun time, exhaustion is your prize. But I know your happy outlook will keep you going 🤗 have a nice day today, tomorrow and every day 😊

      1. You know me well, Mary 🤗 Tomorrow is a new day with new possibilities and opportunities, for you as well as for me! ❤️

    6. Påfyll av entusiasme er viktig, for det gjør noe positivt med en selv om kanskje ikke helt orker. Ønsker deg en fortsatt fin torsdag, klems 🤗

    7. Jeg vet det er kjedelig for deg ikke å kunne være “helt med” overalt og hele tiden. Men sånn er det, – du må lytte til kroppen. Likevel håper jeg (og tror) at vi får til et hyggelig treff nå snart. Jeg gleder meg til å høre hvordan det går med boken 🙂 Men… – ikke press deg! Du må bare fortsette å være flink til å si ifra hva du orker og ikke.

      1. Det er akkurat dette med å ikke få være helt med som er verst. Er ikke så farlig om jeg går glipp av kino, konserter og fjellturer, bare jeg får ha det hyggelig med koselige folk! Og du har rett i at det er kroppen min som bestemmer. Jeg gleder meg veldig til et hyggelig treff med en medforfatter om ikke lenge! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg