Smi mens jernet er varmt

Jernbanebruer på Ranheim
Veien ned mot Hansbakkfjæra

Det kan være lurt å smi mens jernet er varmt. Det handler om å gjøre det man skal mens forutsetningene er gode. Utnytte muligheten mens man er i gang, mens kroppen enda virker, før det er for sent. Slik fungerer det dessverre ikke for meg. Vanligvis må jeg “spare” på energien, bruke bare litt, slik at jeg har noe i reserve til “forbruk” senere.

Derfor tok jeg meg kanskje vann over hodet da samboeren og jeg dro ut i den fine høstdagen i dag. Jeg hadde enda ikke fått ladet nok de siste dagene til at en tur ned på stien var fornuftig. Men noen ganger velger jeg å være ufornuftig, fordi jeg ikke hele tiden kan vente med å leve. Så får jeg heller ta straffen etterpå. 

Ladestien en fin høstdag
Elva som fører inn i skogen

Turen ble fin, og vi møtte smilende og glade mennesker. Det ga påfyll til humøret, og selv om kroppen nå ikke fungerer til annet enn å slite ut sofaen, er jeg glad for at jeg “kastet meg ut i det”. Bjørn kan skryte på seg 5000 skritt i dag. Det ble ingen skritt på meg denne turen, men over en time på elscooteren. Og masse frisk luft. 😊

Jeg kikket mye opp på denne turen. Mot sola, opp i tretoppene, på flotte høstblader, og kråker og ravner som jeg vanligvis bare ser fra stuevinduet. Det gjenspeiles nok i bildene i dette innlegget. 🍂

Rødt tårn (Kunst på Ranheim skole)
Bjørn og jeg på stien mellom Ranheim kirke og Ranheim stasjon
Kråketrærne

Disse trærne på bildet over ser jeg fra stuevinduet vårt. Jeg kaller de kråketrærne fordi det alltid er fullt av kråker og ravner som lander i toppen av disse trærne. Når bladene faller av, får vi utsyn til sjøen. Vi kan allerede skimte Trondheimsfjorden, og det er ikke lenge til vi ser enda mer av den. 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!

Link til blogginnlegget på Facebook.
Link til innlegg på “story ” på Instagram.
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

16 kommentarer
    1. Det må være veldig vanskelig å balansere energien riktig.
      Alle sier jo at man må leve livet og nyte mest mulig, men for deg må du jo porsjonere det ut og kan aldri bruke masse energi på alt du har lyst til hver dag.
      Jammen ikke lett og imponerende er det at du likevel er så fornøyd med det du faktisk klarer.🥰

      1. Jeg burde nok vært flinkere etter 13 år… Men jeg vil for mye, og formen varierer veldig, så det er vanskelig når viljen tar over for fornuften 😉 Jeg er flinkere til å se hvordan andre kan porsjonere og se sine begrensninger og muligheter, enn på egne vegne. Det er lett å bestemme seg, men vanskelig å oppføre seg som om man mener det. Om du skjønner. Oh, yes, jeg er veldig fornøyd med det jeg faktisk klarer 😍

    2. Det var nydelig med sol i dag ja, måtte ut en liten tur jeg også og tok fine bilder av trærne som solen skinte på 😍 solen gir alltid litt ekstra energi 💛

      1. Så godt å høre at du også fikk en luftetur ut i dag med fotoblikket på plass 🥰 Lurt å få samlet opp noen energigivende solstråler også! 💛

    3. Even if you don’t feel up to it, it’s lovely to get out especially when the day is nice with some lovely autumn sunshine. The fresh air and enjoying the scenery around you is beneficial. 🤗

      1. The sunshine and lights in autumn are really special 🙂 The air is feeling more and more fresh now, though, so I guess we will have our first snow soon… 🤗

    4. Det er lange skygger nå om dagen, som sola knapt rekker å stå opp før den går og legger seg igjen. Noen ganger er det greit å være “uforsiktig”, selv om man blir veldig sliten så kommer man jo hjem med mange fine inntrykk. Ønsker deg en fin mandag, klems 🤗

      1. Jeg liker de lange skyggene, selv om det vitner om at dagene blir kortere. Man ser veldig slank ut da 🤗 Jeg er nok “uforsiktig” litt for ofte, men det er så deilig der og da. Klem til deg 😍

    5. Ja, det blir en annen utsikt når løvet faller. Fint du kom deg ut selv om energien ikke er på topp. Godt å se naturen og kjenne på vinden i håret. Ha en fin mandag. Klemsiklem:)

      1. Det gjelder å smi mens jernet er varmt… Men i mitt tilfelle er det egentlig ikke så smart. Det var vindstille, og det gjorde at jeg kunne være ute lenger. Vinden stjeler faktisk litt energi selv om det er deilig der og da. 😀 Klem til deg 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg