Snill som et lam / Good as gold

Norsk / English

For noen dager siden dro døtrene mine og jeg til gården som mora mi og samboeren bor på. Lamminga var i full gang, og begge prinsessene mine ville i fjøset for å kose med de små, snille lammene. På bildet over ser du Fillip, som koste seg i armene på yngstedattera mi et par timer. Han er et kopplam, og savner nok å ha en mamma.
A few days ago my daughters and I went to the farm on which my mum and her partner live. The lambing had already started and my two princesses wanted to go to the farm to see and cuddle with the cute little lambs. At the picture above you can see Fillip, which made himself comfortable in my youngest daughter’s arms for a couple of hours. It’s a bummer lamb, ie. a lamb that has been rejected or cannot be fed by its ewe mother. I bet little Fillip misses having a mum.

Mimmi ble også med i fjøset for å være sosial. Hun er en supersnill bestemor, snill som dagen er lang, og blir veldig glad når barn og barnebarn kommer på besøk. Pga koronatrusselen er det en stund siden vi har vært på besøk.
Mimmi also joined us in the barn. She is a super kind grandmother, good as gold, and happy whenever her children and grandchildren come to visit. Because of the corona threat, however, it’s been a while since we last visited her.

Disse tvillingene ble født mens døtrene mine var i fjøset, så jentene fikk med seg fødselen. Siden jeg var inne og bistod mora mi med litt datahjelp akkurat da, gikk jeg glipp av begivenheten. Bildet tok jeg 20 minutter etter at de ble født. De er allerede oppegående, dog på litt sjanglende bein. Matvett har de også. Se, så stolt mammasauen er!
These twins were born while my two daughters were in the barn, and the girls saw the lambs being born. As I myself was inside giving my mum a little computer assistance I missed the event. I took a picture of them some 20 minutes after they were born. As you can see they are already standing on their feet, although swaying a bit. When it comes to food they know where the milk is. Look, how proud the mummy sheep is!

Dette lammet og jeg så hverandre dypt inn i øynene. Det fins ikke noe mer uskyldig og snilt enn et lam. Det ser du vel?
This little lamb and I looked each other deeply into the eyes. There is nothing more innocent and nice/kind than a lamb. You can see that, can’t you?

Uttrykket “snill som et lam” bruker man gjerne om noen som ikke har noe vondt i seg, og ofte hjelper andre. Vi kan bruke det om oppførselen til et dyr eller for å beskrive en del av personligheten til en person. Kanskje er lam det snilleste dyret i verden?
The expression “good as gold” can be translated into “snill som et lam” in Norwegian, which means “as kind as a lamb”. The term can be used about someone who never wishes misfortune on someone, is kind to others, usually helps others. It can be used about the behaviour of an animal or to describe a personality of a person. Perhaps lambs are the kindest animals in the world?

Denne gjengen er noen dager gamle og har funnet seg en krok i bingen, litt bortenfor mødrene sine. Søte og snille, de også. Og veldig tålmodige, fromme og uskyldige.
This lot are only a few days old and they’ve found a corner in the sty away from their mums. Very cute and kind, these ones as well. And patient, gentle and innocent.

Når sauene er sultne og bonden er forsinket til fóringstid, klatrer sauene opp i høyden og protesterer høylydt! Slik som denne voksne damen på bildet under. Bæææ!
When the sheep are hungry and the farmer is late feeding them the sheep will climb up on their fences and protest loudly. Like this adult lady sheep in the picture below. Baa!

Er du snill med deg selv? Tar du pauser når du trenger det? Tillater du deg selv å roe ned eller å slappe av når kroppen sier fra at du trenger det? Eller brenner du lyset i begge ender? Noe som kan føre til at man får mangel på overskudd. Det kan gjelde både for oss med ME, men også for andre.
Are you kind to yourself? Do you take breaks when you need to? Do you allow yourself to calm down and relax when your body tells you to do so? Or do you overdo it? Which means that you in the long run will lack energy. This can apply for people with ME as well as for healthy people.

Det kan være en investering i egen helse å være “snill som et lam” med seg selv også. Noen ofrer alt for andre, og er på grensen til selvutslettende. Kanskje er det lurt å sette seg selv først, i alle fall i større grad? Hvis man klarer å være snill med seg selv først, har man kanskje mer energi og forutsetninger for å hjelpe og være til stede for andre etterpå? Hva tror du?
It may be a good idea to take care of your health by being “good as gold” with yourself, too. Some people sacrifice everything for others, to the extent that they are nearly self-destructive. Perhaps is it wiser to put yourself first, at least to a greater extent. If you manage to be kind to yourself you may have more energy and a greater potential of helping others and being present to others thereafter? What do you think?

Etter over ti år med ME, jobber jeg fortsatt med å sette egne grenser. Med å kjenne etter når jeg bør være mest snill med meg selv og når jeg kan være snill og oppofrende i forhold til andre. Det er så vanskelig når symptomer og symptomforverring kommer i etterkant. Ofte ikke før dagen etter at jeg har gjort noe. Slik ble det også etter gårdsturen. De neste to-tre dagene var jeg temmelig utmattet og “gåen”. Men jeg tenker at jeg tross alt er “snill” med meg selv som velger å gjøre det som er lystbetont. Og denne dagen hadde jeg lyst til å tilbringe tid med de snille døtrene mine og den snille mora mi! Jeg er ikke snill som et lam, nei, men snill nok, tror jeg. 😀
After more than ten years with ME/CFS I’m still working on setting limits for what I can do. Knowing when I need to be kind to myself, and knowing when I can be kind and sacrificing towards others. It is very difficult when the symptoms and worsening of symptoms come at a later stage. Usually the day after I’ve done something. This was also the case after the trip to the farm. The following two-three days I was pretty fatigued. However, in my opinion I’m still nice or kind to myself when I choose to do something I feel like doing. And on this day in particular I wanted to spend time together with my nice daughters and my kind mum. I may not be “as kind as a lamb”, but I’m quite kind, I think. 😀

4 kommentarer
    1. Det er nå det er vår, når lammene blir født. Og noe så søtt og uskyldig skal man nok lete lenge etter ♥
      Jeg forsøker å være snill med meg selv også i dagliglivet. Men noen ganger tabber jeg meg ut litt. Det er når jeg forsøker å være snill med både meg selv og andre på samme tid ofte 🙂 Men som du sier, man er jo snill med seg selv når man gjør noe lystbetont, men selv de lystbetonte tingene kan gi tøffe ettervirkninger.
      Jeg tror det var bra dere dro og så på lammene. For det i seg selv er jo en begivenhet verdt å få med seg, samme hvilken helse man har ♥

      1. Ja, superviktig å gjøre det som er lystbetont og givende! Det med at man får betale i etterkant, er vi jo godt kjent med 😉

        Jeg har ikke tenkt slik på det, men lammingen er på en måte starten på våren, ja. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg