Treningsfeber på Gran Canaria / Training fever at Gran Canaria

(English translation further down)

“Så mye du klarer, da”, sa en treningskompis etter ei hel uke med kampsport og trivsel på Gran Canaria. Ja, for jeg deltok på alle hovedtreningene i tai chi, fem i alt. Men den som var mest overrasket, var jeg selv. Riktignok hadde jeg hatt et par uker med lading i Spania på forhånd, men alt gikk ca sju ganger bedre enn jeg hadde trodd på forhånd, og jeg hadde en fantabulastisk tur! 😍

Da karateklubben dro på sin årlige tur til Gran Canaria i fjor, var det helt utelukket at jeg kunne være med. Fordi jeg var for syk, og ikke ville hatt mulighet til å delta på mer enn bittelitt. I år føltes det annerledes, dvs. jeg følte at kroppen kunne klare mer. Det sier meg at jeg har blitt friskere. Jeg er mye (!) friskere enn jeg var for 10 år siden og var sengeliggende 22 timer i døgnet, men det er faktisk en merkbar forskjell på dette siste året også.

Mester Bolaffio, jeg, og resten av den glade tai chi- gjengen. Jeg glemte å smile… 😎
Master Bolaffio, myself and the rest of the happy tai chi group. I forgot to smile… 😎

De sprekeste i gjengen, dvs de fleste, deltok på tre treninger per dag: Tai chi ved soloppgang, makotokai karate på formiddagen og tai chi på ettermiddagen. For min del stod det solingstjeneste på timeplanen på formiddagen og tai chi på ettermiddagen. 🥋

Et par av dagene ble karate og tai chi byttet ut med turer. Jeg var med på den ene, som var en båttur på en diger katamaran langs Gran Canairas sørkyst. Med fri drikke av alle slag, og noe de kalte mat. Noen ble svimle av jevne, små bølger, andre av jevnt med tilgang på drikke. Sol fra skyfri himmel og godt selskap gjorde dagen perfekt, og litt vin og sangria lurte frem enda flere smil. Jeg fikk også med meg en diger blåflekk som souvernir, noe som vitnet om litt bølger på dekk.

Siden jeg oppdaget at jeg lurer kroppen min til å tro at den klarer mer når jeg drikker litt vin, har jeg for spøk sagt at jeg kanskje burde vært alkoholiker. Så smart (eller mindre smart) er jeg nok ikke, men et par glass vin gjør at jeg holder ut litt lenger, merkelig nok. 

Tai chi-jenter på tur i Puerto de Mogán
Tai chi girls in Puerto de Mogán

Siste dagen på Gran Canaria tok jeg helt av. Frem til da hadde jeg ikke sett så mye av vakre Puerto de Mogán. Hadde stort sett bare ruslet rundt på leilighetsområdet, foruten å dra ned til palmer og sus der vi trente tai chi. Jeg kjente at det var på tide “å ta den helt ut”, dvs. å ta meg selv helt ut. Mine supertrivelige samboere denne uka, Grethe og Maria, ble med på ferden. Det ble en fin gåtur i den koselige byen. Ikke rart vi smiler på bildet! “Guidene” mine plukket også ut ny tai chi-drakt til meg på en “Kina-butikk”. Drakten var tøyelig og god, og jeg følte meg ekstra kul og flink iført denne på siste treninga med Mester Bolaffio.

Treningene med mester Bolaffio var fantabulastiske. Rolige, energigivende bevegelser som gjør godt for kropp og sinn, gjorde meg glad og lett til sinns. Vi lærte en ny form, og alle fikk påfyll så det holdt. Nå vil jeg bare ha mer tai chi! 🤩

Vakre Puerto de Mogán
Beautiful Puerto de Mogán

Tusen takk for en fantastisk, flott, artig, livgivende, energirik og trivelig tur til alle som var med! Kanskje ses vi under palmene igjen om et år! 🌴

English:

“You are able to do a lot”, a friend from the karate club said to me after a whole week of martial arts and fun at Gran Canaria. Yes, because I actually took part in all the main tai chi classes, five in all. Most of all I myself was surprised at this. Admittedly, I had been a couple of weeks in Spain beforehand, recharging, but everything went seven times better than I had imagined beforehand, and I had a fantastic trip! 😍

When the karate club went down to Gran Canaria for their yearly martial arts trip last year it was ruled out that I could take part. Because I was too sick, and not would have been able to take part in more than just a tiny little bit of the activities. This year it felt different, ie. I felt that my body could put up with more. I am a lot better (!) than I was ten years ago and bed-ridden 22 hours a day, but there is actually a noticeable difference during this last year as well.

The most fit people in our group, ie. most people in the crowd, took part in three trainings/classes a day: Tai chi by sunrise, makotokai karate later in the morning and tai chi in the afternoon. For me, however, there was resting on a sun bed in the morning and tai chi only in the afternoon. 🥋

A couple of days there were trips instead of martial arts. I joined one of them, a boat trip with a huge catamaran along the south coast of Gran Canaria. With all kinds of free drinks and also something they called food. Some people got dizzy from small, steady waves, some from a steady supply of alchololic drinks. Sunshine from a sky lacking clouds made the day perfect. A little bit of wine and sangria tricked people into smiling even more. I even got a big bruise as a souvernir, which testifies in favour of waves on deck.

Since I discovered that I am able to trick my body into believing that I can do more when I drink wine, I have said – as a joke – that I should become an alchoholic. Well, I’m not that smart, but funny enough a couple of glasses of wine makes me endure a little longer.

On my last day at Gran Canaria I went bananas, meaning I went overboard by going for a longer walk… Up until then I had not seen much of beautiful Puerto de Mogán. I had only been in the area where we had our flats and down to the palm trees where we practiced tai chi. I felt it was time for not taking recharging into consideration. My nice cohabitants during this week, Grethe and Maria, came along. We had a nice walk in the cozy town. No wonder we smile in the picture! My “guides” also chose a new tai chi suit for me in one of the so-called “China stores”. The suit was elastic and comfortable, and I felt really cool wearing it in my last class with Master Bolaffio.

The trainings with Master Bolaffio were great! Calm, energizing movements that did well for body and mind made me feel peace of mind and at the same time happy. We were taught a new form (set of movements), and everyone got a refill of new knowledge. Now I just want more tai chi! 🤩

A big thank you for a fantastic, amazing, enjoyable, life-giving, energizing and nice trip to everyone who took part! Maybe we will meet under the palm trees again in one year! 🌴

6 kommentarer
    1. Wow.. for en flott og energigivende tur du har hatt❤
      Jeg kjøpte meg faktisk ei bok om Tai Chi for noen år siden. Den var virkelig interessant. Jeg prøvde meg på noen av de aller enkleste øvelsene også.
      Jeg burde finne igjen den boka😊

      1. Ja, det var det absolutt 😊😍 Fint å lese og skjønne litt av prinsippene bak tai chi, men enda bedre å kunne følge noen som utfører bevegelsene, få litt korrigering, og den rette “feelingen”. Fins sikkert noe på YouTube også 😊🤗

    2. Takk for fine dager i nydelige Puerto Mogan! 🙂 Kombinasjonen av ferie og Tai Chi “under palmene” er å anbefale! Det er bare å glede seg til neste år! 😀

      1. Jeg er heldig som fikk være med på dette 😍😎 Du bidro til at det ble fine dager, Rune, med positiv energi og ablegøyer 😉 Gleder meg til mer Tai Chi sammen med deg og andre flinkiser senere! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg