STEINALDERMENNESKENE VILLE VÆRT MISUNNELIGE

Det kan faktisk være helt greit å spise dessert til frokost. I alle fall når desserten er sunn. Hvorfor er det sånn at dessert bare skal nytes etter en god søndagsmiddag? Og hvorfor er det akseptert å ta et glass vin på kvelden og ikke på senga om morgenen? Hvem er det som har bestemt det? Og hvorfor må vi innrette oss etter det? Jeg skal innrømme at det for meg ikke føles helt riktig å starte dagen med et glass vin, men det hadde vært artig å gjort det, bare fordi det ikke er “innafor”. Men egentlig kan jeg jo bestemme selv, faktisk!

Dagens dessert, laget av nøtter, frø, bær og kokosmelk smakte fortreffelig. Jeg kan tenke meg at hvilket som helst menneske fra steinalderen hadde vært både imponert og misunnelig på denne desserten. For hva spiste de i steinalderen? Jo, de spiste kjøtt, fisk, grønt, frukt, bær, nøtter, frø, insekter… Det er faktisk dette menneskekroppen er designet for å spise. Korn og melkeprodukter, som vi balanserer inn i et “normalt kosthold”, har vi bare spist i noen få tusen år. 

Dessert til frokost

Når man er syk, tom for energi, har vondt og blir lei av at man ikke orker og klarer alt som er artig, er det lett å ty til trøstespising, eller følelsesspising, som noen kaller det. Man “belønner” seg selv med noe godt. Det som gjerne skjer da, er at man putter mindre sunne ting i munnen. Vi lytter til lysten, og hjernen lurer oss til å spise mer av det som kroppen egentlig ikke vil ha. Har du noen gang lyttet til hva kroppen din ønsker av energipåfyll i form av næringsmidler? Hodet må snakke med kroppen om hva slags mat som skal inn, de to må kommunisere. Dersom hode og kropp snakker greit sammen, og om man i tillegg vet en porsjon om hva kroppen trenger for å fungere, har vi større mulighet for å lykkes.  

Og så er det dette med viljen da. Motivasjonen kan være der, men det er ikke alltid viljen samarbeider. Det tar også litt tid før man har innarbeidet vaner. De siste årene har jeg spist havregrøt til frokost, hver dag. Alle årene før dette, spiste jeg brødskiver og knekkebrød. Kanskje jeg skal la det bli en vane å spise dessert til frokost? Motivasjonen er absolutt til stede, og det er viktig å kose seg!

4 kommentarer
    1. Hodet mitt klager konstant på at kroppen har for lite energi. Den formelig hyyyler etter sukker, helst søte sjokolader. Ikke lett å overstyre det den sier, selv om man vet at det ikke er bra for kroppen å spise masse sjokolade. Og så er det jo så godt!

    2. Grete: Ja, sjokolade er himmelsk godt! Og det er ofte lett tilgjengelig som deilig energipåfyll, men merker du også at denne energien går fort over? Og at du blir mer slapp etterpå? Sukkeravhengighet er visstnok vanskeligere å komme over enn rusavhengighet… Noe å tenke på.

    3. Dessert til frokost er magisk. Jeg er også litt slappis til tider, men synes ellers jeg spiser ok. Trenger litt jern tror jeg. Smiler. Klem

    4. Tonje: Om man er slappis, kan det være at man mangler noen mineraler, ja… Og mineraler er viktig for opptak av vitaminer… En egen vitenskap det der 🙂 Smil og klem tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg