De hellige tre kongers dag er spanjolenes julaften

I Spania er 6. januar de hellige tre kongers dag, og denne dagen er like stor for spanjolene som julaften er for oss nordmenn. Vi hadde hørt om opptogene, hvor de hellige tre kongene kaster karameller ut til alle som står og ser på opptoget, og tenkt at det ville vært kult å oppleve dette. Men vi hadde trodd at  paradedagen var 6. januar. 

Det skulle imidlertid vise seg at vi hadde misforstått litt. Det er 5. januar, altså dagen før, som er paradedagen. Gaveutdelingen er om morgenen 6. januar, noe de tre kongene Baltazár, Gaspár og Melchor er ansvarlige for. Noen finner gavene sine i tøfler og sko utenfor døra denne morgenen, andre finner dem på stua.  Dette er også en dag hvor familiene samles og spiser gode middager sammen. 

Vi var tilfeldigvis i Marbella 5. januar. Marbella-turen vil jeg skrive mer om i neste blogginnlegg. Aller først får du servert et utvalg av bildene fra paraden. Det første bildet viser starten av paraden, som vi helt overraskende kom over, fordi vi var på vandring i området. Vi trodde første at det var øving og oppstilling til de hellige tre kongers dag neste dag, men dette var den faktiske paraden. Som overalt ellers i samfunnet, hadde  koronarestriksjoner gjort noen endringer på hva som er vanlig og tradisjon. Publikum ble henvist til å spasere mellom festivalporter og stoffkledte gjerder nedover gata, mens selve paraden/opptoget stod helt stille. Bortsett fra at de ulike utstillingene med konger, figurer, plastkameler osv. var utrustet med voksne og barn som danset og vinket.

Fyren i fremtidsfarkosten pekte på meg med fremtidsvåpenet sitt da jeg pekte på han med kameraet mitt… Og dermed feidet jeg ut fra paraden. Thea fikk en godteripose ved enden. Jeg så sikkert ikke barnslig nok ut, for jeg fikk vær så god gå ut uten godteripose.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

15 kommentarer

Siste innlegg