Det du ikke ser / What you do not see

 

(English further down)

 

Det du ser:
En fin høsttur ved sjøen

Koselig samvær med samboeren min
Fint vær i hyggelige omgivelser
Vi er blide og fornøyde
At vi ruslet rundt på svabergene og brygga
At vi knipset bilder av hverandre
Gleden ved å få være ute i fint vær og frisk luft

Det du ikke ser:
At jeg var utmattet etter en dusj denne formiddagen og måtte ligge i to timer for å lade til turen

At jeg kjørte elscooter nedover og oppover igjen for å spare energi
At jeg tok de fleste bildene mens jeg satt på Elfrid (elscooteren)
At jeg måtte legge meg på sofaen etter turen, og ikke klarte å gjøre noe mer den ettermiddagen og kvelden
At jeg var utmattet, slapp og fikk feber etter turen
Fortvilelsen over å ikke kunne gjøre noe annet denne dagen
At jeg fortsatt var veldig utmattet dagen etter

 

Bjørn klatrer / Bjørn climbing
Ranheimsfjæra (Foto: Kari Engesvik)

 

What you see:
A nice autumn trip by the seaside

That my partner and I are enjoying ourselves
The weather was great, the surroundings very nice
We are cheerful and happy
We were walking around on the rocks and on the pier
That we were taking pictures of each other
The cheer joy of being outside in fresh air

What you do not see:
That I was totally exhausted after a shower in the morning and had to lie down for a couple of hours to charge my batteries in advance
That I drove the mobility scooter down to the seaside and back home again to save energy
That I took most of the pictures while sitting on Elfrid (the mobility scooter)
That I had to rest on the couch after the trip, and was unable to do anything at all the rest of the day and evening.
That I became fatigued and got a fever after the trip
The desperate feeling of not being able to do anything else the rest of the day
That I was still very fatigued the following day

 

Ranheimsfjæra (Foto: Kari Engesvik)
For en herlig dag! / What a wonderful day!
20 kommentarer
    1. Ja, det blir som da jeg ble observert ute på tur ned hunden min og ble kritisert for å være sykemeldt, for jeg var jo i stand til å gå en lengre tur med hunden, da klarte jeg sikkert fint å jobbe også. Det de ikke visste var at hunden var syk, da vi ble observert var vi på vei til dyrelege, der gikk jeg i dørken og ambulanse ble tilkalt. Rart det der med å dømme folk ut fra hva man ser…

      1. Huff, ja, det er mange som dømmer ut fra hva de ser og tror, ut fra sin egen forståelsesverden. Gikk du i dørken? Som i falt om på gata? Håper du ble tatt godt vare på! ❤

    2. Det er ikke så lett med de tingene folk ikke ser, for ofte tror de ikke det er sant da. Jeg har så langt blitt bespart for de plagene, men sliter med Fibro og atrose ++ som stjeler mye av energien min. Spesielt nå på høsten og utover vinteren. Jeg har en venninne som har Fatigue, som ble verre etter at hun fikk kreft og gjennomgikk alt det man da må igjennom. Folk forstår ikke at hun kan bli sliten av nesten ingenting, for hun ser jo så frisk og sprek ut.

      1. Nei, ikke så lett å forstå… Og folk tolker ut fra hvordan de har det selv og egne erfaringer. Ikke alle klarer å se lenger enn nesetippen. Sånn er det bare. Smerter og kroniske sykdommer stjeler mye energi, og det er ikke så lett for andre å se usynlige sykdommer og tilstander. Fibromyalgi har mye likt med ME. Jeg forstår veldig godt at venninna di blir sliten av nesten ingenting. Men tenker at det er vanskeligere for de som ikke har opplevd noe lignende å skjøenne fordi de ikke har kjent det på kroppen selv…

      1. De som har opplevd lignende selv, forstår ofte bedre. Jeg bryr meg ikke, ikke så mye i alle fall… Takk, det samme til deg! 😍

    3. Jeg har nedsatt hørsel, det synes ikke! Folk skjønner ikke at jeg er trygdet for jeg ser så pigg ut…Hm..
      Ta vare på deg selv og dine. Klem fra meg…<3

      1. Åh, nedsatt hørsel gjør at man kommer til kort på en del områder, ja. Jeg pleier å si “takk” når folk sier jeg ser pigg ut. Det er jo et kompliment, men samtidig kan det være mangel på forståelse… Takk, det samme 😊 Bloggklem 🥰

    4. Kjempeflott og ærlig skrevet, og takk for at du forteller åpent og ærlig ❤❤❤ Mange som har det slik, og jeg forstår deg kjempegodt. Har jo selv kronisk betennelsesreumatisme som ingen kan se.

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, Toril 🥰 Betennelsesreumatisme er nok ikke enkelt å leve med heller. Det er mye du må tenke på, og stadig være i forkant for å holde sykdommen under mest mulig kontroll. Regner med at all treningen og kostholdsendringen er et resultat av dette. ❤ Bloggklem til deg og kattene 😊

    5. Det er godt at usynlige sykdommer også har en diagnose. Så lenge en selv vet at det er en grunn til å ha det så kjipt er det bare å overse de som ikke skjønner det.

      1. Ja, det er ofte det beste. Mange har gjort seg opp sin egen mening uansett, og da er det unyttige krefter å prøve å forklare. 😀

    6. Det er mye som ikke møter øye bare ved å se på en person, det er sikkert og visst 🤷‍♀️ Erfart det kan man si 🤦‍♀️

      Håper dagen din har vært fin selv om du ikke er i form 🙏

      Klem

      1. Det var en fin måte å si det på, Lene. Er vel noen erfaringer vi ikke ønsker å ha på kontoen, men samtidig kan vi lettere skjønne hvordan andre har det også. Tusen takk, dagen min var fin, og formen ikke så ille. Er jo aldri i superform, men er bedre nå enn da vi var på turen jeg skrev om for halvannen uke siden. Ikke alt som kommer på trykk med en gang, shø. 😉 Klem til deg 🙂

    7. ME er noe dritt, når jeg jobbet på kreftavdelingen ble jeg vitne til mange skjebner med denne sykdommen. Jeg kjenner meg igjen i at hode vil men kroppen klarer ikke, det er frustrerende💖

      1. Ja, veldig frustrerende at kroppen ikke klarer når hodet vil så mye mer. Ikke lett å innstille seg etter hva kroppen klarer, hvordan den begrenser. Vi vet jo hvordan det er å være frisk og alt fungerer smertefritt. Livet byr på noen utfordringer… Det vet du også alt om 💖 Hvis du jobbet på kreftavdelingen i Bergen, er du kanskje kjent med at flere pasienter opplevde bedring av ME da de fikk kreftmedisiner (?).

    8. Det er lett å dømme andre utfra det vi ser, men tenk om vi kunne være flinkere til å respektere hverandre, og tro på når noen forteller at på innsiden, så er det stor forskjell fra utsiden.
      Fint du skriver om det, for vi ser jo at det er mange som har det sånn. Og det at noen sier at når du kan gå tur, så kan du jobbe også, det viser virkelig mangel på respekt og forståelse.
      Dessverre er det mange som tenker sånn enda. Men det er flott at det er litt mer fokus på dette i sosiale medier nå, kanskje det kan bli en endring på sikt. Ihvertfall bedre. 🙂

      1. Veldig viktig med respekt. Skjønner at det kan være vanskelig å forstå, men fint med de menneskene som virkelig prøver å sette seg inn i ulike livssituasjoner. I stedet for å dømme. Det er ofte mangel på kunnskap og innsikt som er årsaken til mangel på forståelse og toleranse.

    9. Jeg stiller meg rett og slett fullstendig uforstående til dette med å tolke noe som helst i hht andre folks gjøren og laden! Jeg kan faktisk med hånden på hjertet si at jeg i løpet av min tid på planeten enda har til gode å oppleve at så mye som en eneste tanke inneholdende så mye som et hint av spekulasjon eller vurdering av noe som helst ang. de jeg måtte passere, så mye som har streifet meg!!
      Herregud, jeg evner jo ikke engang skrape i hopes nok interesse til å foreta evalueringer hva meg selv og mine egne anliggende angår, liksom! *hehe*
      – Mitt råd i så måte, er å jobbe for å endre mind-settet fra dette behovet for å informere om eksistensen av usynlige plager, osv for å slippe å utsettes for andres (eventuelle) tanker/dommer, til at det de eventuelt måtte syntes og mene er deg knekkende likegyldig! Deres oppfatning av deg, er fullstendig uten relevant betydning hva angår deg og ditt liv! Pm det har relevans for de, så er det faktisk trist å tenke på, da det vil si at deres egne liv må være blottet for innhold!
      – For faktum er;
      * Folks eventuelle tanker rundt din fremtoning og sykdom har nada innvirkning på:
      -> Inntekten/økonomien din,
      -> Dine juridiske rettigheter
      -> Verdiene dine,
      -> Familie/vennerelasjonene dine (Og dersom det mot formodning skulle befinne seg folk som setter seg til doms på dette viset i familie/vennekretsen, så står du fritt til å kutte-/redurere kontakten til det minimale).
      -> Du har ingen forklaringsplikt (og dersom du allikevel skulle ønske å forklare, husk at de har heller ingen plikt til å ta dine ord til etterretning, så forsøk i den retning kan brått vise seg fåfengt)
      -> Din bevegelsesfrihet, og friheten til å leve etter eget forgodtbefinnende!

      For å si det på godt norsk; Tren deg opp til å gi flatt faen i andres syn- eller potensielle syn på deg og dine anliggende! Jeg vet dette er vrient for de fleste, men tro meg; Det vil definitivt være verdt det!! 😉

      1. Tusen takk for en knakende godt skrevet kommentar, Gry! Nesten som et blogginnlegg i seg selv dette! 😉 Håper mange leser 😘 Du har så rett i at det er helt uten betydning hva andre måtte mene om meg (og andre i samme situasjon), og jeg har absolutt ingen forklaringsplikt. Har jobbet med å innprente meg selv med det tidligere, og opparbeidet meg en “bank” av svar hvis det skulle vise seg nødvendig med respons på spørsmål og kommentarer. Men noen ganger blir man uansett litt “satt ut” av hva folk kan finne på å si og mene. Dessuten antar vi ofte bare at folk mener ditt og datt, mens virkeligheten er at vi ikke er inni hodet deres og leser av hva de tenker. Jeg skal definitivt ta rådet ditt og gi mer faen. Være litt tøffere, slik jeg egentlig er! 😉😛😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg