Du får ikke leke med ME-vennene dine!

På trappa til “Batteriet”

Jeg kom i skade for å si til samboeren at jeg hadde litt feber. Hadde ligget på lading og hvilt utover ettermiddagen, var ikke i toppslag, men tenkte meg likevel på ME-treffet klokka seks. Da det glapp ut av meg at jeg hadde litt feber, slik jeg gjerne får når kroppen er i ulage, fikk jeg streng beskjed fra samboeren: “Du får ikke dra ut og leke med ME-vennene dine når du har feber! Det vet du!” Jeg kunne ha bitt av meg tunga. For jeg VILLE på det treffet. Det var lenge siden sist jeg hadde fått med meg et ME-treff, og dessuten var jeg ingen barnehageunge!

Det ble et hyggelig og interessant møte i byen. Vi var bare fire som møtte opp på Batteriet denne gangen. Praten gikk lett, og vi var innom mange tema. Det er fint når alle i utgangspunktet vet hvordan livet med ME kan fortone seg. Vi slipper forklaringer og bortforklaringer, og forstår hverandres begrensninger.

Nordre Gate
Trondheim sentrum

Det mest interessante og nyttige på treffet denne kvelden for min del, var å høre om erfaringer med stråling i forhold til utmattelser. Ei av de som var der, fortalte om sine opplevelser rundt stråling. Hun hadde ved å fjerne stråling i størst mulig grad fra omgivelsene sine, gått fra å være sengeliggende til å bli oppegående i hverdagen. Anbefalinger som ledninger i stedet for trådløst hjemme, legge bort mobil, slå av nett på mobil og sette den på flymodus, og klær av et spesielt materiale som beskytter kroppen og huden mot stråling var noen av de tiltakene hun nevnte. For noen år siden var jeg veldig opptatt av dette med stråling og negative effekter på kroppen vår, spesielt hjernen. Jeg pleide å trekke ut kabelen for trådløst nett på natta, til mine døtres store fortvilelse. Kanskje kan det være verdt å finne ut litt mer om dette med stråling, utmattelser m.m. som det kan forårsake?! Det har jo vist seg at til og med planter får dårligere vekstvilkår der det er mye stråling.

Vår Frue kirke i Trondheim

Flere andre organisasjoner låner lokaler i denne gamle bygården i Trondheim etter avtale, og stedet er lett tilgjengelig bak Vår Frue kirke i midtbyen. ME-foreninga disponerer også et hyggelig møterom etter avtale. Om det er noen av de i Trondheims-området som har ønsker og forslag til møter og annet, er de velkommen til å ta kontakt med ME-foreningen for å få i gang treff som flere kan delta på. Mange andre byer i Norge har også slike treffpunkter for ME-syke. 

Artig å vasse og sparke i hauger av høstløv!

Utifriluft skrev nylig om at de fleste høstløvene ligger med baksida opp. Det har hun rett i. Hvorfor? De ligner bittelitt på døde gullfisker som ligger med buken opp.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

24 kommentarer
    1. Hihi, bra du snek deg ut for å treffe vennene dine likevel….! Det med stråling er interessant syns jeg! Klart at det umulig kan være bra! Takk for link – og det der med løvene er rart altså… hmm… 🙂 klem

      1. Ja, jeg er ikke alltid så flink til å høre etter… 😀 Enig i at det umulig kan være bra. Kanskje har stråling skyld i mye mer enn vi aner! Du har skapt litt hodebry med denne løvobservasjonen din 😉

    2. Veldig interresant det der med stråling. Hvor mye blir vi påvirka. Snakke med yngste datter om bruken av data og hun hadde også lyst til å begrense bruken. Få ned skjermtid. Men å slå av nettet er sikkert ikke så dumt. Likevel blir vi vel ikke fri det, for det begynner etter hvert å bli så mye utbygd.

      1. Det går jo an å skjerme seg en del i alle fall. Være det bevisst. Tror ikke det skader! Ja, er vanskelig å unngå stråling, for det er jo rundt oss på alle kanter. Da må man evt. sette seg på fjellet langt borte fra master og uten strøm og internett…

    3. Måtte le av den kommentaren at du ikke fikk gå å leke når du hadde feberføleese. Men du trosset det og fikk sikkert en fin kveld. Ikke lett med ME skjønner jeg, men du er jammen en tøffing. Klemsiklem:)

      1. Hihi 😉 Det er ikke alltid det betaler seg å være så trassig som meg… Men kvelden ble fin, og jeg angrer ikke et sekund. Returklem ❤️

    4. Du må da høre på Bjørn kan du skjønne, han vet hva som er best for deg 😉
      Noen ganger må vi være ulydige, det hender det til og med at jeg er 😀

      Mange fine innlegg, og bilder! Utrolig hvor fine morgenstundene kan været, og lyset og været.

      Gode klemmer fra meg <3

      1. Hehe, det er nok ofte jeg burde hørt på Bjørn, ja, men han er litt forsiktig med å være for streng 😀 Og når til og med du er ulydig, da kan i alle fall jeg være det! 😂 Mange gode returklemmer til deg ❤️

      1. Ja, feberfølelse og influensasymptomer generelt er vanlige ME-symptomer for mange, men ikke alle. Om du får feberfølele når du er tom for batteri, er det uansett et signal fra kroppen din om at du må roe ned. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg