Er mamma eller jeg den gamle dama?

Er mamma eller jeg den gamle dama? Noen ganger føles det som det er jeg som er eldst av oss to. 

Meg på trappa til den gamle utedassen

Det handler ikke om livserfaring og klokskap, men skrøpelighet. Disse dagene hvor vi har tilbragt tid sammen på tur, har jeg virkelig fått merke det. Hun fyller straks 75 og er ei dame full av futt.

Når jeg står opp om morgenen – eller formiddagen – har hun allerede fyrt opp i ovnen og varmet opp nede, ryddet og vasket, snakket med et par venninner på telefonen og den røde leppestiften er på plass. Så må hun tålmodig vente på at kroppen min begynner å virke, sånn at vi kanskje kan ta en tur til butikken eller dra på kaffebesøk.

Når vi kommer tilbake til feriehuset vårt, er det hun som fyrer opp i ovnen, mens jeg krasjer på sofaen. Der blir jeg liggende ganske lenge på lading, men hun baker, henter inn ved, henger opp klær, og pusler med ting ute.

Rollene er snudd. Det skulle vært jeg som tok meg av alt som skal gjøres mens hun hvilte. Hun sier at hun føler seg gammel og ikke klarer så mye, men det er ikke det jeg ser og opplever. Håper jeg har like mye energi som henne når jeg blir 75! 😊

Mamma på vei ut
Mamma viser muskler ute på gårdsplassen. Vattafjellet i bakgrunnen.

 

Mamma baker brød

 

Mamma henter inn mer ved

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link

21 kommentarer
    1. Ikke la henne sette seg ned i godstolen, det blir man gammel av! 😁 Jeg er 73, med hjerteproblemer, men sykler og trener intervall flere ganger i uka, og føler meg såå sprek 😁 God påske til dere begge! 🐥

      1. Hun sitter sjelden i ro i mer enn fem minutter 🤗 Jeg elsket å trene da jeg var frisk, hardt, og det ga energi, men må blir jeg dårligere av trening. Så herlig å høre at du føler deg i så god form og har utbytte av treningen! 😊 God påske! 🐥

    2. Skjønner tanken din, men herlighet så deilig med en mamma som disker opp. Når du er 75 så har du nok mer energi enn du aner, jeg håper det for deg ihvertfall.❤

    3. Sprek mamma du har Kari!
      Ser ut som dåkker kose dåkker!
      Ha ei kjæmpetrivelig påske! 🐣🐥❤️

    4. Artig å lese at moren din er så sprek, og jeg skulle virkelig ønske at du også var det, men du skal se du er det når du er på hennes alder og før! 😀

    5. Så godt at mamman din er såpass sprek…sikkert litt rart at hun er den som blir mest aktiv. Nå er kanskje ikke 75 nødvendigvis så høy alder. Håper det går bra både for deg og henne at det er slik. Ikke alltid det er slik en tror det skulle være. Ønsker dere begge gode dager <3.

      1. Neida, 75 er slettes ingen høy alder i våre dager, og livet gjør noen krumspring. Vi har fine dager, takk, og har holdt ut greit med hverandre 🤗

    6. Wow Kari, your mum looks amazing, she definitely does not look 75. It’s great she is so fit and well and probably being on a farm has been good for her. What a lady 🥰 and it’s always nice to get looked after by your mum, enjoy and hugs to you both 😊

    7. Så moro å se Magnhild i farta, blid, pen og kvikk🥰👍Akkurat som den Magnhild jeg traff første gang for mer enn 50 år siden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg