Er TV-serier unyttig tid? / Are TV series useless activity?

(English further down)

Jeg har tenkt at siden jeg har begrenset kapasitet, kan jeg ikke bruke våken tid og energi på å se TV og serier. Har derfor ikke “hatt tid” til å fordype meg i spenning og drama i disse seriene som andre snakker om og fyller tiden med.

Utsagn som “jeg skal finne meg en serie å se”, har i mine ører hørtes ut som bortkastet tid. Men nå har jeg også gjort det! Funnet meg en serie å se. Valget falt på Shetland. Fordi min kjære samboer hadde hørt at det skulle være en bra serie. Vi hoppet direkte til sesong fire, og så den over tre kvelder.

Vi har sett én sesong av én serie / We have seen one season of one series

For noen år siden så jeg en “serie”, og det er faktisk den eneste jeg har sett via nett. “Breaking Bad” var uhyrlig spennende. Men jeg mislikte at jeg selv ble så engasjert at jeg prioriterte bort andre gjøremål. Likte ikke å bruke tida mi på engasjement i en fiktiv verden, tid som jeg kunne brukt på noe fornuftig.

Men holdninger kan endres, med et tastetrykk, eller bare helt plutselig, av en eller annen grunn. Og hvorfor har jeg nå skjønt at det ikke er helt bortkastet tid å se serier? Jo, fordi jeg ofte ikke er i form til å gjøre noe som helst, men må ha lading. Og da kan jeg klare å lade kroppen, samtidig som jeg ikke må sove hele tiden. Altså kan TV-serier være “nyttig” tidtrøyte. Og en belønning, for å gjøre meg glad.

I beste fall får jeg meg en “tur” rundt i verden samtidig. F. eks. er det mye storslagen natur i serien Shetland. Skulle gjerne dratt dit på ferie, men noen ganger må man nøye seg med en “tur” via skjermen. Man kan uansett ikke besøke alle steder på jorda. Det er det simpelthen ikke nok tid til. Vi vil aldri ha nok til til å gjøre alt vi vil gjøre.

English:

I used to think that I could not spend any of my awake time and energy on TV and series, as my capasity is very limited. Therefore I have simply not “had time” to immerse myself in the excitement and drama of these series that everyone talks about and spends their time on.

Statements like “I need to find a series to watch” has to be seemed like a waste of time. Now, however, I am one of them, I have done it as well! Found a series to watch. My partner had heard about a good series called “Shetland”, so we chose “Shetland”. We skipped the first three seasons and went straight to season four, which we saw in three nights.

A few years ago I watched a “series” which in fact is the only one I have previously seen via the net. “Breaking Bad” was extremely exciting. But I disliked getting so involved that I gave lower priority to other tasks. I didn’t like that my time was spent on getting engaged in an inmaginary world. Time that I could have spent on something useful instead.

Anyway, attitudes can change, with a keystroke, all of a sudden, and for no reason at all. And why have I now realised that it is not a waste of time to watch series? Actually, the reason is that my energy level is very often so low that I’m not capable of doing anything at all, I just need to rest. I have come to terms with the fact that it is possible for me to recharge my body at the same time as being awake, that I don’t necessarily need to sleep to rest. And in that sense TV series may be well spent time. Furthermore, I can use it as a reward, to make myself happy.

If I’m lucky I will get a sightseeing tour around the world simultaneously. I found that there is a lot of magnificent scenery in the series Shetland. I would have loved to go there on a holiday, but sometimes we need to make do with a trip via the screen. We will never be able to visit all the places on earth, no matter what. There is simply not enough time. We will never have enough time to do everything we want to do.

2 kommentarer
    1. Jeg er ofte så gåen etter jobb at serier er skikkelig bra tidsfordriv. Jeg orker ikke annet uansett.. Så fin dere fant en dere likte. Jeg tittet etter fargerike klær her inne 😀 amen skjønner du ikke har begynt 🙂

      1. Jeg får mer og mer forståelse for at serier er noe jeg også skal ha med meg fremover… Og i går begynte vi på en ny serie, som vi fikk anbefalt: The Fall. Så da blir det mye spenning fremover 🙂 Jeg er i gang med å tenke farger, men skal jo skrive noe vettugt samtidig, og det er der jeg har sviktet litt. Men kommer plutselig sterkt med! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg