Et protein gir nytt håp for ME-syke

Illustrasjon: Steven McDowell / Shutterstock

Forskere ser at et protein kan hemme energiproduksjonen hos ME-syke. Forskning på cellenes energisenter er ikke nytt, men har fått fornyet interesse blant forskere i USA. Blant annet har www.forskning.no lagt ut en artikkel som forklarer litt angående noen nyere studier.

Mitrokondriene, som fins inni cellene, fungerer som cellenes energiverk. Mitokondriene gir energi til cellene, som etterfyller hjernen vår og holder musklene i gang. Mitokondria som fungerer dårlig, kan være en potensielt årsak i energibegrensende sykdommer. Den nye studien antyder at proteinet WASF3 kan hemme energiproduksjonen i cellene til mennesker som har symptomer på ME (Myalgisk Encefalopati) eller CFS (kronisk utmattelsessyndrom). Kanskje også for mennesker som har Long Covid, hvor ME-lignende utmattelser er til stede.

ME er en alvorlig sykdom med sterkt redusert livskvalitet. Det er påvist systemforstyrrelser i en rekke organer, men foreløpig er det ukjent hva som er årsaken til at noen utvikler ME. Forskere bak en ny studie, mener at de har funnet en viktig puslespillbrikke. Det handler om en feil på cellenivå, som muligens kan forklare et av de mest karakteristiske symptomene ved ME. Forskere oppdaget først endringer i et protein (WASF3) hos en dame som slet med utmattelse og anstrengelsesintoleranse. Du kan lese om dette i artikkelen jeg har linket til lenger ned. 

Det har blitt gjort flere undersøkelser og studier på hvordan cellene reagerer på unormalt høye verdier av WASF3. Forskeres resultater viste at stoffet fikk mitokondriene til å bruke mindre oksygen og produsere mindre energi, noe man også kunne se i testresultater i muskler hos ME-syke. Det tok også unormalt lang tid for mitokondriene å få fylt opp energilagrene etter fysisk aktivitet. Videre forsøk viste at WASF3 er med på å hemme energiproduksjonen i kroppen.

ME-pasienter har lavere nivåer av proteinsamlingen som mitokondriene trenger for å lage energi. Mekanismer på celleplan kan altså forklare energiproblemer som ME-syke har, men sannsynligvis er dette bare en del av puslespillet. Mye mer forskning må gjøres før vi vet mer om denne puslespillbrikken. 

Siden jeg fikk ME i 2009, har jeg tenkt at det må ligge en årsak på cellenivå, og muligens i muskelceller. Jeg har også tenkt at det kan ligge noe og “blokkere” i nakken/vagusnerven. Og kanskje feil i tarmsystemet. Men jeg er bare en som tenker og tror. Det blir spennende å følge med på videre forskning! 

 

Her er lenker til artikler, en på norsk og en på engelsk:

Et protein kan kanskje stå bak utmattelse hos mennesker med ME

This protein could be responsible for the exhaustion in chronic fatigue syndrome

 

På denne dagen for tre år siden:
House sold in a thunder storm/Hussalg med dunker og brak

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min:  https://www.facebook.com/MEogMEning/

10 kommentarer
      1. Ja, skikkelig spennende. Synd at det er så lite forskningsmidler til ME, men litt er bedre enn ingenting. Viktig med info for bedre forståelse 🤗

      1. Ja, det blir veldig spennende. Men tar nok lang tid før vi vet mer. Tusen takk for kryssing! 🥰 God onsdag til deg også! 😊

      1. Ja, det er utrolig spennende, men all forskning tar gjerne flere år før det gir resultater som kan brukes til noe. Ja, gir håp dette! 😊🤗💖

    1. Flott at du skriver om dette Kari. Jeg er jo av de som tror st det kommer et gjennombrudd fordi det finnes seriøse forskere på dette feltet. Synd Norge klorer seg fast i psykologisering og støtter LP o.l. Vi vet jo hvordan kroppen reager. Så det blir å finne markørene så er vi på rett spor. Da tror jeg psykologisering av ME er historie. 🙋‍♀️ forresten interessant det di skriver om nakken….

        1. Jeg leste nakke innlegget ditt nå. Det er veldig spennende. Og samtidig veldig nedslående. Jeg ble akutt syk ca 3 uker etter en alvorlig bilulykke. Ingen har sjekket nakken min. Problemet er at man nok ikke vil finne det man leter etter med MR i Norge hvis jeg forstår dette rett. Og særlig ingen kobling til ME. Nakken min er forøvrig iskald (øverst i ryggen) og jeg må ha på varmepute ser hver dag. Masse smerter i nakke og rygg og kjeve. ❤️ Takk for alt du skriver om ME. At du tar seg tid. Jeg blir så utmattet og oppgitt at jeg må skjerme meg litt, om du skjønner. Jeg får jo ingen hjelp og forklaring heri Norge og jeg verken orker el har råd til mer privat utredninger.

          1. Det er flere med ME som relaterer sykdomsstarten sin til nakkeskade, selv om de ikke får gehør for det i Norge. Du har rett i at legestanden ikke finner potensielle årsaker til ME på liggende MR slik jeg forstår det også. Jeg har fått referert at leger i London sier at de finner årsak til ME på de fleste norske som drar dit for å ta sittende MR av nakke, og at slike funn ikke kan gjøres når man ligger for å ta MR. Likevel nekter norske leger for at vi har behov for slikt utstyr her til lands. Skjønner godt behovet ditt for å skjerme deg. Jeg gjør også det i perioder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg