Høyere pulsoksymetri = mer energi?

 

De siste to dagene har jeg kjent på at jeg har mer energi enn til vanlig. Ikke slik at jeg er startklar i et maratonløp, men jeg har faktisk ikke vært helt utslått og blitt sengeliggende etter å ha vært sosial to dager på rad. – En ettermiddag og en kveld. Det er unormalt bra! Ellers merker jeg at jeg generelt ikke trenger å lade så mye. En del gjøremål som ellers er et tiltak å få gjort, går mer av seg selv. Det er godt! 😊

Jeg har laget meg følgende hypotese: Hvis min pulsoksymetri blir høyere, betyr det at min ME-kropp har mer energi!? Det fins sikkert noe forskning på dette, og det er mulig andre med diagnosen ME har erfaringer som jeg ikke har plukket opp. Del gjerne i kommentarfeltet om du har påfyll til meg rundt dette! 

De siste fire dagene har pulsklokka mi målt høyere på pulsoksymetri (spO2) hos meg. Pulsoksymetri er målinger av oksygenmetningen i blodet. Det beregner oksygenmetningen i små blodkar like under hudoverflaten, samtidig som det måler pulsfrekvensen.

Som oftest sjekker jeg hvordan jeg ligger an med poeng på Body Battery på smartklokka noen ganger i løpet av dagen. Body Battery indikerer hvor mye energi jeg har tilgjengelig. Jeg kan starte dagen med 25, eller 35 om jeg har ladet mye i løpet av natta, og dette tallet synker utover dagen. Vanligvis er jeg nede i 5 på Body Battery når jeg legger meg, som er det laveste man kan ha på smartklokka. Jeg klarer visst alltid å bruke opp alle poengene. Da er det kanskje ikke så rart at jeg aldri blir friskere.

Dette med pulsoksymetri har opptatt meg en stund. Straks etter at jeg fikk smartklokka i slutten av januar, la jeg merke til at målingene er mye lavere enn det som er normalt. Det normale er at verdiene ligger på 95-99 prosent for spO2 (blodets oksygeninnhold). Noen oppgir at 97-98 er normal oksygenmetning. Hos meg har verdiene i vinter ligget på 91-93 i snitt. Jeg har på nettene ofte vært mye lavere, noen ganger så langt nede som 73.

Alle cellene i kroppen trenger oksygen for å fungere, også hjernecellene. Høres det sannsynlig ut at det da er mer energi i cellene i kroppen når oksygenmetningen blir høyere? Jeg vet at sportsutøvere ofte følger med på målinger av pulsoksymetrien under trening. 

Siden jeg kom til Spania for snart tre uker siden, har jeg fulgt med på målinger av pulsoksymetri litt ekstra over en stund. Det kan se ut som min teori om at kroppen min har det bedre når jeg er i Spania, kan stemme. Er det da klimaet som virker inn positivt? Havluft og sol?

Jeg fant denne tabellen på “Hjertevakten”:

 

Her følger tre screenshot fra pulsoksymetrimålinger fra smartklokka mi tatt siden jeg kom til Spania. Den første er fra 6. april, den neste fra 11. april og den siste er fra i dag, altså 14. april. Tendensen er at målingene på pulsoksymetri er økende. Det er ikke sikkert at målingene er helt riktige, og at sykehusets apparater ville gitt et mer riktig bilde. Men jeg synes det er interessant. 

 

Fastlegen min har henvist meg til sjekk av pusten min. Hun ble ganske i stuss når jeg tilfeldigvis fortalte om målingene på pulsoksymetri. Hun vil at jeg skal ha målinger over tid på natt via en privatklinikk når jeg er hjemme i Trondheim igjen. Jeg hadde egentlig time for å sjekke stoffskiftet, siden jeg har vært medisinert for det tidligere. Det viste seg heldigvis å være bra. Men nå skal altså pusten til sjekk. Jeg ser ikke for meg at det kan være noe problem, men det skader ikke å sjekke. 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

10 kommentarer
    1. Veldig interessant.🤗
      Oksygenmetningen burde jo ha noe å si for energinivået i kroppen. Det er jo ikke usannsynlig at mer dagslys og varme gir mer energi og at du føler deg bedre når du er der. Heldigvis går vi mot sol og sommer her hjemme også, så vi får håpe du drar med deg energien hjem igjen også.🌞🌞 (Så får vi håpe på minst mulig regn og kalde dager) Det blir spennende å følge med fremover. Den klokka kan være kjekk altså.🤩👌🏻 Nyt kvelden!🤩

      1. Ja, det høres jo ganske sannsynlig ut, at høyere metning vil gi mer energi. 🤗 Dagslys og varme gjør godt, men kanskje enda mer havet. Tror det er mer negative ioner der, som vi oppfatter som frisk luft. Akkurat som etter et regnskyll. Jeg skal ta med så mye jeg kan hjem, men det aner meg at det kanskje ikke varer så lenge, basert på tidligere erfaringer. Klokka gir ganske mye nyttig info, ja 🤩 Tusen takk, og ha en fin kveld du også! 😊

      1. Interessant at du også ligger under “normalt”. Kan være greit å sjekke litt ut fra hvor man er og hva man gjør sikkert. 😊

    2. Du skal ikke se bort ifra at klimaet har innvirkning på din helse 🙂 Og at du får mer energi pga solrike dager 🙂 Nyt tiden du har der! klems

      1. Ja, det virker i alle fall sånn. Det rare er at formen daler tvert jeg er hjemme i Norge igjen. Jeg vet ikke om det er belastningen med selve reisen eller noe annet som f.eks. klimaet. Tusen takk! Solklem til deg 😊

      1. Skal følge med litt fremover. I dag står pulsoksymetri på 96, så den er litt lavere. Men så var jeg stort sett bare inne hjemme i går, da. Tusen takk, og solklem til deg! 😊

    3. Jeg har migrene og kjøpte meg pulsklokke for å registrere stress. Jeg har samme målinger på min klokke om natten på pulsoksymetri, stort sett under 80% og antall pust pr minutt er også nede i 6. Når legen min så det så ble jeg henvist for å ta test i forhold til søvnapne.

      1. Jeg merker også migrene som stress på pulsklokka. Jeg har ikke hørt om noen som har så lav pulsoksymetri på dagtid, og antall pust per minutt høres også veldig lavt ut… Veldig bra at du er henvist til testing. Jeg hadde pusteregistrering over natta for et par uker siden, og skal til øre/nese/hals-lege for utredning i neste uke. Håper virkelig at de finner ut hvorfor dine målinger er så “unormale”! Lykke til! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg