Sjokolade og vitaminer / Chocolate and vitamins

Mandagsgodteri / Monday sweets and snacks

Hvis du måtte velge… Ville du tatt sjokolade eller vitaminer?
If you had to choose… Would you pick chocolate or vitamins?

(English further down)

Dette er jo bare et teit spørsmål, som ingen av oss trenger å ta stilling til. Likevel aktuelt.

Da jeg var lita, fikk vi søsknene lørdagsgodteri, og ikke godteri ellers. Men da jeg var gammel nok til å ha egne penger, ble det noen turer på kiosken for å lure til meg litt ekstra. Og etter hvert ble søtsaker liksom noe “hemmelig” som jeg kunne kose meg med når jeg følte at jeg “trengte det”. I voksen alder vokste behovet for påfyll av søtsaker og snacks, og i dag er jeg en skikkelig sjokoholiker. Det er alt eller intet. Jeg klarer ikke noe midt i mellom. I perioder klarer jeg å holde meg unna, men så er jeg plutselig “på kjøret” igjen…

Godteriet på bildet øverst var en “kalkulert sprekk”. Samboeren min og jeg ble enige om at vi trengte litt trøst. Både pga den overhengende koronafaren, avlysninger av Spaniaturer, mm. Dessuten var formen min så dårlig at jeg likevel bare skulle ligge på sofaen. Han travet ned på butikken, og kom glad og lykkelig tilbake med en bærepose full av godsaker.

Siden Bjørn er mer glad i øl, fikk jeg jobben med å spise opp godteriet. Synes du det ser ut som nok sjokolade og potetgull på en mandagskveld? Det var det. Men tirsdag måtte jeg ha påfyll, og deretter ble det onsdagsgodteri, torsdagsgodteri… Og siden det nå er helg, og det bugner av sjokolade i butikkene, må vi nok en tur på butikken igjen!

Heldigvis er det snart mandag, for da blir det en kalkulert slutt på galskapen! Egentlig husker jeg ikke lenger alle de gode grunnene for å fortsette å spise sjokolade, og det er kanskje grunn nok til å slutte.

Noen spiser vitaminbjørner. Jeg tror sjokoladebjørner og Bamsemums er vel så sunt. Skal man ha vitamintilskudd som tilfører nødvendige vitaminer for kroppen, må man kjøpe noe med god kvalitet. Men minst like viktig er det å få i seg mineralene som kroppen trenger. Uten mineralene vil ikke vitaminene tas opp i kroppen.

Enda viktigere er det å ha de essensielle fettsyrene. Om man har for mye omega 6 i forhold til omega 3, vil kroppen være i ubalanse og inflammasjonsnivået blir høyt. Noe som øker risikoen for sykdommer. Dessuten vil ikke vitaminer og mineraler tas opp i kroppen, siden celleveggen vil være hard og ugjennomtrengelig. Dersom man har nok omega 3, vil celleveggen bli myk og gjennomtrengelig, og vitaminer og mineraler tas opp. Tester viser at bare 5 % av oss har balanse mellom omega 3 og omega 6 som er anbefalt av verdens helseorganisasjoner.

I disse virustider er det mye snakk om å ha et godt immunforsvar. Det er nesten umulig å gardere seg mot å bli syk, men jeg tenker at det er viktig å gi kroppen de beste forutsetningene for å klare seg mot et angrep. Derfor er jeg ekstra påpasselig med å få i meg omega 3 av god kvalitet, vitaminer og mineraler, i tillegg til et normalt og sunt kosthold. Da er det kanskje mindre farlig å dytte i seg litt av det usunne i tillegg. 😀

Mange med ME er særskilt engstelige for å få koronaviruset. Jeg tror immunforsvaret mitt er bra, men jeg er i likhet med alle andre med på all verdens tiltak for å begrense spredningen. Dersom jeg skulle bli syk, kan jeg imidlertid bli veldig syk, og det kan ta lang tid før jeg blir frisk igjen. Fordi kroppen min vanligvis trenger ekstremt lang tid på å “komme til hektene” etter anstrengelser, påkjenninger og belastninger. Det kan dreie seg om uker og måneder, og i verste fall kan jeg gå over i en mer alvorlig grad av ME igjen.

Torsdagssjokolade / Thursday chocolate

English:

The question whether to choose sweets or vitamins is a stupid one. And we do not need to decide on it. Nevertheless, it’s still a relevant question.

When I was a little girl my siblings and I used to get “Saturday sweets” and not any sweets the rest of the week. When I was older and had my own money I often went to kiosks and shops to treat myself to more sweets. As time passed sweets became something secretive, something I could enjoy on my own when I felt I “needed it”. The craving for snacks, sweets, and chocoate in particular, has just become bigger and bigger. I’m a chocoholic! It’s everything or nothing. I can not adjust to something inbetween. I sometimes manage to stay away from chocolate for longer periods of time, but all of a sudden I’m in for it again…

The chocolate on the first picture was a “calculated crack”. My partner and I agreed that we needed something to comfort ourselves. Because of the corona danger, cancellations of trips to Spain, and a few more things. Besides, I wasn’t feeling so well and I needed to rest on the couch all night anyway. He went off to the supermarket and in a jiffy he returned with a big smile on his face carrying a plastic bag filled with chocolates and some other nice stuff.

Actually, Bjørn is more fond of beer, so I got the job to finish off all the chocolate. Do you consider this to be enough chocolate and crisps for a Monday night? It was. However, I needed a refill for Tuesday, and then there was Wednesday sweets, Thursday sweets… And as it is now the weekend, and because of the fact that there’s plenty chocolate left in the shops I guess we have to go and get hold of more!

Fortunately, it’s soon Monday and then there will have to be an end to this madness. Actually, I no longer remember all the good reasons to keep eating chocolate, and in fact that might be the reason to quit.

Some people eat nutritional yummi bears. I’m inclined to think that chocolate bears are just as healthy. If you are going to take supplements that provide the necessary vitamins to the body you need to buy vitamins of good quality. Additionally, it’s just as important to supply your body with minerals. Without the minerals the vitamins will not be absorbed in the body.

Yet more important are the essential fatty acids. If you have too much omega 6 and too little omega 3 your body will be imbalanced and the level of inflammation very high. This increases the risk of getting diseases. Moreover, too much omega 6 will cause the cell membrane to get hard and impervious which prevents vitamins and minerals from entering the cells and energy will not be produced. If you have sufficient omega 3 the cell membrane will be soft and permeable and the vitamins and minerals will be absorbed in the cells. Tests show that only 5 per cent of us have a balance between omega 3 and omega 6 recommended by the worlds’ health organizations.

Nowadays there is a lot of talk about having a good immune system. You can never be quite sure not to catch anything but I think it’s imperative to give our bodies the very best conditions to resist attacks from a virus, bacteria, etc. That is why I’m very careful about getting good quality omega 3, vitamins and minerals, in addition to keeping a normal and healthy diet. If I do perhaps it’s not such a disaster to eat some of the unhealthy stuff in addition. 😀

A lot of people who have ME/CFS are particularly anxious to get the corona virus. I believe my immune system is quite good. However, like everyone else I adjust to the national regulations and efforts to limit or prevent the virus from spreading. And if I were to get sick I’m worried that I could get seriously ill and that it could take a very long time for me to get well. Because my body usually needs an extremely long time to recover from efforts and strain. It could take weeks and months, and in the worst case scenario I could go back to a more severe degree of ME.

10 kommentarer
      1. Hahaha, visste at om noen kom til å bli fristet, måtte det være deg, lillesøster! 😀 Du kommer ikke til å være alene om å finne veien til godterihyllene, siden det er lørdag, men det kommer til å gå helt bra! 🙂 😉

    1. Vi må jo ha noe å trøste oss med nå om dagen. Jeg handlet inn litt godt i dag. Og vi har kost oss, jeg, min kjæreste og hans ene sønn.
      Jeg er veldig redd for å bli syk. Jeg tror ikke jeg kommer til å stryke med, selv om jeg har dårlig immunforsvar. Men jeg er redd for å få en mye dårligere ME-hverdag i etterkant. Bare tanken får det til å stritte ordentlig. Så har tas en dag om gangen. Og litt kos innimellom må vi rett og slett unne oss 🙂
      Ha en herlig helg ♥

      1. Noe trøst, noe kos og noe som gjør oss glade er viktig, ja 🙂 Ser dere fikk en fin tur med fjelluft i dag. Så herlig! 😀 Håper du og dere holder dere friske! Ønsker deg en sprudlende helg! 😀

    2. Man skal kose seg innimellom, det er viktig 😊 Og som du sier, så lenge vitaminer er i boks så hvorfor ikke litt kos 😊 ha en fin kveld

      1. Ja, fokus på litt kos og trivsel innimellom er viktig for å “overleve” 🙂 Men det er mange måter å ta vare på seg selv på 😉 Ha en fin kveld du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg