Sommerblomster (utfordring) og Vår Frue

Blomster utenfor Vår Frue kirke

 

I dag hadde jeg ingen plan for å skrive blogginnlegg, men så dukket det plutselig opp en utfordring fra Utifriluft fra Larvik i innlegget Sommerblomstene holder ut. Og siden jeg tilfeldigvis var i byen denne uka og da foreviget blomster jeg passerte, blir disse til ære for hennes utfordring. 🙂 

 

Blomster utenfor Vår Frue kirke

 

Disse bildene av Vår Frue kirke tok jeg da jeg gikk fra bilen til et ME-treff for et par dager siden, og som du ser er de fortsatt sommerfine. Trondheim er mest kjent for katedralen Nidarosdomen, men vi har mange andre kjente byggverk i byen vår. Vår Frue kirke er et av dem. Jeg synes det er spennende med slike gamle byggverk, både kirker og andre bygninger. De rommer så mye historie, og det er litt rart og ganske spennende å tenke på hvilken betydning de har hatt for mange mennesker langt tilbake i tid. Og gøy å forestille seg hvordan folkelivet var den gangen bygningen var helt ny.

 

Vår Frue kirke

 

Vår Frue kirke

 

Det er ikke alltid så om gjøre å gå inn i kirker og andre gamle bygninger. Jeg synes det er finest å se de utenfra, og kikker både på arkitekturen og finessene ellers. Jeg er spesielt fasinert av gamle dører. Både litt symbolsk, men også med tanke på alle de menneskene som har gått inn døra. Hvem de var, hva de tenkte på, hvilken tid de tilhørte, hva slags liv de levde, hvilken bagasje de hadde med, osv. Jeg vet ikke hvor gammel denne døra på Vår Frue kirke er, men det har helt sikkert gått mange glade, triste, mette, sultne, forventningsfulle, fortvilte, svake, mektige folk gjennom denne døra.

 

Inngang til Vår Frue kirke

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

19 kommentarer
    1. Det der var en fantastisk flott kirke faktisk 🙂 Jeg elsker også historien, eller tanken om hva som har skjedd innenfor og utenfor disse veggene 🙂

    2. En flott kirke, og Trondheim har nange flotte bygg altså! I det hele tatt en super by..
      Tusen takk for at du tok utfordringen. Dette var GLADE blomster 😘😘klem

      1. Ja, mange flotte og gamle bygg her 😊 Takk for utfordringen, som førte til at det ble skriverier på bloggen i dag likevel 😉 Jeg er veldig glad i oransje. Returklem til deg, blomsterdamen 🤗

    3. Nydelige blomster!🌸💐
      Gamle kirker er utrolig fasinerende.🤩
      Jeg pleier også å tenke på alle menneskene som har gått ut og inn av dørene opp gjennom århundrene. Utrolig flotte bygg!🤗
      Nyt lørdagskvelden!😊

      1. Blomstene ble foreviget like mye fordi de var oransje 🤗 Artig at du også tenker på menneskene… Ja, og det fins mange fasinerende kirkebygg 😊 Takk, det samme til deg! 🌸

      1. Har sett bilder av gamle bygninger i bloggen din også, ja 😊 Sola skinner, og dagen er god. Håper din også er det! Returklem 🥰

    4. Jeg hadde ikke fått med meg den utfordringen, men kanskje jeg kaster meg på…. Er veldig opptatt av historie og av gamle bygninger, og storkoser meg når jeg kan gå å kikke litt å beundre. De gamle kirkene er jo vakkert bygd, og jeg skulle ønske at noen av arkitektene i dag kunne bli litt mer inspirert av det. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Da må jeg inn hos deg og kikke 🤗 Ikke alt i moderne arkitektur som er like vakkert, synes jeg, men fasinerende er det uansett hvordan stilarter endrer seg. Fin søndag til deg også! Returklem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg