Takket nei til elektrisk scooter / Said no thanks to mobility scooter

English below

På tur i nærområdet / A nice trip down by the sea

Vi hadde en fantastisk tur i nærområdet vårt, samboeren min og jeg. Jeg på elektrisk scooter, han til fots. For en super måte å gi han litt trim på! Jeg justerte tempoet hans med å skru opp og ned farten på scooteren, slik at han fikk variere mellom rolig gange og løpetempo.

Da ergoterapeuten kom på besøk hjemme hos meg, var det fordi jeg ønsket meg en arbeidsstol som kunne gjøre hverdagen enklere for meg. Jeg fortalte og forklarte henne om mine funksjonsnedsettelser og hvilke utfordringer jeg møter i hverdagen. Hun foreslo at jeg i tillegg kunne søke om å få en elektrisk scooter, som jeg kunne dra på turer med og på den måten utvide aktivitetsradiusen min. Jeg svarte ganske bestemt nei, for jeg tenker jo ikke på meg selv som SÅ handikappet.

Neste gang ergoterapeuten kom innom, hadde jeg tenkt meg litt om. Flere jeg kjenner har sagt at jeg må bli flinkere til å ta imot hjelp. Jeg skjønner at jeg sier nei takk til muligheter når jeg vil at alt bare skal være som før, så kanskje er det på tide å innse konsekvensene av at ikke alt er som før. Jeg har slitt med bekkenløsning og gangvansker i 24 år, og ME i 12 år med bl.a. utmattelser og smerter som gjør at jeg ikke kan gå langt. Jeg kan ikke dra på lange fjellturer, som før, men kanskje bør jeg være glad og takknemlig for at jeg faktisk kan dra på kortere turer også.

Derfor ble det til at ergoterapeuten søkte om elektrisk scooter til utprøving for meg. Da den kom, ble hun med på en prøvetur. Hun ble litt skremt av at jeg ville prøve meg i ulendt terreng med røtter og hellende stier, ned en stupbratt bakke, og jeg kjørte meg fast i sanda på stranda. Men enden på historien er at jeg har en scooter stående i oppgangen vår til min disposisjon! Blir du med på tur? 😀

Link til facebook-siden min: https://www.kariengesvik.no/

På tur med min elektriske scooter / My mobility scooter and I

English:

My partner and I had a very nice trip down by the sea in the area where we live. Me on the mobility scooter, him on foot. What a great way to give him some proper exercise! I adjusted his rapidity by turning up and down the speed of the scooter, so that he could vary between leisurely strolling along and running quite fast.

When the occupational therapist paid me a visit at home, it was because I wanted an office chair that could make everyday life easier for me. We talked and I explained to her about my disabilities and what challenges I face in everyday life. She suggested that I could also apply for a mobility scooter, which I could use when going for trips and thus expand my personal activity radius. I said no, definitely no, because I do not think of myself as THAT handicapped.

The next time the occupational therapist came by, I had given it some thought. Several people I know have said that I need to become better at accepting help. I understand that I say no thanks to opportunities when I want everything to be just like before, so maybe it’s time to realize the consequences of the fact that not everything is like before. I have struggled with pelvic pains and walking difficulties for 24 years, and for 12 years I’ve had ME with exhaustion and fatigue that make me unable to walk very far. I can not go on long mountain hikes like I used to, but maybe I should be happy and grateful that I can actually still go for shorter trips.

Therefore, the occupational therapist applied for a mobility scooter for me, which I could keep and test out for a while. When it arrived Hilde joined me for a test drive. She was a little worried because I wanted to try my hand at rough terrain with roots and sloping paths, down a steep hill, and I got stuck in the sand on the beach. But the end of the story is that I have a scooter parked under the stairs at the entrance at my disposal! Would you like to join me for a trip? : D

Link to my facebook page: https://www.kariengesvik.no/

14 kommentarer
    1. Flott ergoterapeuten din ser behovene dine, og kjempebra du tok i mot den elektriske scooteren!

      Synes det er kjempeflott at det finnes midler slik at folk som deg og andre som trenger det kan komme seg ut når de ønsker.

      Blir gjerne med deg på tur ja 😊

      Ønsker deg en kjempefin onsdags ettermiddag 😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, ergoterapeuten er en klok dame, og nå er jeg veldig glad for at jeg tok imot tilbud om å søke på elektrisk scooter. Koselig at du vil bli med på tur. Det får vi til! 🙂 🙂 Bloggklem 🙂

    2. Kuuult,æ blir med på tur hvis æ kan kjør scooteren,så tar du sparkesykkeln. 😂 Nå godt I sekken,så kjøre vi ned te stranda og kaste små flate steiner på sjøen 😆 Kæm sine steiner hopper flest ganger ? 😂😂Må skynd oss å ha det artig 😅

      1. Hahaha, ja, mulig du må ta scooteren siden det blir for høy fart for dæ på sparkesykkelen … Men kaffe og te i sekken og tur te stranda med steikasting høres veldig koselig og artig ut! Og det e klart vi må jo skynd oss å ha det artig, så du må skynd dæ å bli kvitt lungebetennelsen! Kreve pust å kast steina, veit du! 😀

    3. Heldig som har fått deg scooter 🙂 jeg ville gjerne hatt, men ergoterapitjenesten har 7 mnd ventetid.. (ganske håpløst?) så de kommer ikke før til våren. Men uansett har jeg sikkert ikke mulighet pga kanskje ikke rett krav til lagringssted og lademuligheter… så ta imot med takk og kos deg på tur!

      1. Tusen takk, Tone Helen! 😊 Ja, det er lang ventetid, og i tillegg kommer tiden det tar ned søknader. Jepp, jeg er takknemlig. Mulig scooteren må gå i hi til vinteren. Måtte også søke om lagring og ladeplass der vi bor, men ting ordnet seg. Sjekk med ergoterapeut til våren, for kanskje fins det muligheter… 😊

    4. Det var et smart hjelpemiddel😃
      Det var godt du gikk med på å prøve den. Da kommer du deg lettere ut av huset, får frisk luft, og litt annet å se på enn husets 4 vegger😊
      Brom-brom…kos deg med scooteren😚

      1. Brom-brom-brom, hihi 😀 Ja, denne er både smart og lur, og jeg angrer ikke på at jeg takket ja. Nå blir det sikkert overskudd av frisk luft fremover. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg