Tur i gul kjole / Trip in yellow dress

Norsk:
English further down

Turen opp til Benalmádena Pueblo gikk i en gul kjole, i en oransje bil. Min mormor ville ha sagt at bilen også var gul, siden hun ikke hadde oransje i sitt vokabular. Hun sa alltid gul om oransje. Mormor døde for mer enn 40 år siden, men dette er en av tingene jeg husker best om henne. Mobilkameraet mitt fant mange flotte oransje blomster i landsbyen denne sommerdagen, eller gule, som min mormor ville sagt.

Her kan vi bo / We could live here
Utsikt fra kirkeplassen utover Benalmádena / View from the church in Benalmádena Pueblo
Et stille sted med utsikt over Benalmádena / A quiet place with a view to Benalmádena

Vi dro ut klokka seks, og var hjemme igjen til åtte, som var i den tida jeg har satt av til “aktivitet” på rehabiliteringsplanen min. Litt skjematisk brukte vi tida slik: 30 minutter til kjøring og parkering, 30 minutter til spasering i Benalmádena Pueblo, 60 minutter til te og øl på en koselig restaurant. Det høres sikkert merkelig ut når jeg putter denne koselig turen inn i en tidsplan, men det handler om bevisstgjøring for min egen del. For å vite hvor mye tid og energi jeg bruker på de enkelte anstrengelsene/handlingene/aktivitetene, og for deretter å kjenne etter hvor sliten og utmattet jeg blir i etterkant.

Forøvrig passet det fint å dra sent på ettermiddagen, når temperaturene begynte å snike seg under 40 varmegrader, og før det ble for fullt av spanjoler og andre turister i gatene. Mens vi satt på den koselige restauranten for å hydrere oss, sjekket vi hva plassen heter. Vi kunne knapt tro det da vi oppdaget at plassen heter Plaza de España. Akkurat det samme som plassen vi var på i Arroyo for ei uke siden! Noen må ha hatt dårlig fantasi, eller så vil alle spanjoler gjøre hevd på sitt eget stykke Spania! 🙂

Siden Bjørn har fast kokke- og ryddetjeneste på kjøkkenet under under Spania-oppholdet sitt, slipper jeg å bruke energi på matlaging. Det er ren luksus, og i tillegg kan jeg, og vi, gjøre mer av andre ting. Noe som gagner oss begge, og som muliggjør slike koselige små turer som den til puebloen for et par dager siden.

Dette resulterte i at jeg ble beordret ned på sofaen da vi kom hjem fra Benalmádena Pueblo, og en time senere kunne jeg glad og lykkelig sette meg til middagsbordet. Vi gjør forresten som spanjolene, spiser middag sent, og legger inn en siesta utpå dagen.

Rehabiliteringsplanen min finner du forøvrig HER.
Link til forrige blogginnlegg om Plaza de España: Plaza de España

To jenter som samler på vann / Two girls collecting water
Bilde av Plaza de España på bordet / Picture of Plaza de España on the table
En tea/øl på en koselig resttaurant / Having a tea/lager at a nice restaurant

The trip up to Benalmádena Pueblo was in a yellow dress, in an orange car. My grandmother would have said that the car was also yellow, since she did not have orange in her vocabulary. She always said yellow about orange. Grandma died more than 40 years ago, and this is one of the things I remember best about her. My mobile camera found many beautiful orange flowers in the village on this summer day, or yellow, as my grandmother would have said.

We left at six o’clock, and were back home again at eight, which was within the time limit I had set aside for “activity” on my rehabilitation plan. In a schematic outline we spent the time like this: 30 minutes for driving and parking, 30 minutes for walking in Benalmádena Pueblo, 60 minutes for a cup of tea and a lager in a cozy restaurant. It probably sounds strange when I kind of put this cozy trip into a schedule, but for my own part it’s about raising awareness. To know how much time and energy I spend on the individual efforts/actions/activities, and then to pay attention to how tired and exhausted I become afterwards.

By the way, it was a good idea to leave late in the afternoon, when the temperatures were beginning to fall below 40 degrees, and before the streets became too crowded with Spaniards and other tourists. While we sat at the cozy restaurant to hydrate ourselves, we thought we’d check what the place is called. We could hardly believe it when we discovered that the place is called Plaza de España. Exactly the same as the place in Arroyo we were at a week ago! Someone must have had a very bad imagination, or perhaps all Spaniards claim to have their own piece of Spain! 🙂

Due to the fact that Bjørn has a regular cooking and cleaning service in my kitchen during his stay in Spain, I do not have to spend energy on cooking. It’s pure luxury. In addition I myself, and the two of us, can do more of other things. Something that benefits both of us, and that enables us to do such cozy little trips as the one to the pueblo a few days ago.

This resulted in me being ordered to lie down on the couch when we got home from Benalmádena Pueblo. And an hour later I felt fortunate and happy to sit down at the dinner table. By the way, we do like the Spaniards, eat late dinners, and allow ourselves a siesta in the middle of the day.

You can find my rehabilitation plan HERE.
Link to the previous blog post about Plaza de España: Plaza de España

Oransje hibiscus/hawaiirose / orange hibiscus
Port til utsikt / Gate to view
18 kommentarer
    1. Så fin du var i gul kjole😃
      Det var nok godt for deg å komme ut på en liten tur. Håper det fungerer fint med rehabiliteringsplanen din❤
      Klem fra Norge😊

    2. Skikkelig fin i gul kjole. Og det hørtes ut som dere hadde en koselig tur. 🙂
      Trenger ikke være så lang tid for å kose seg.
      Jeg har tatt en pause med å skrive opp alt jeg gjør og pauser m.m., men prøver å dele opp passe aktiviteter, og hvile. Blir fort for mye hvis jeg ikke passer på men ikke alltid så enkelt heller 😁🙂 Kos dere videre! 🥰
      Ps: Vi har kjøpt orange bil 😉 Eller gul som mormor ville sagt 😍

      1. Tusen takk! Tror ikke jeg har hatt et gult antrekk siden jeg var 20, så synes det er ekstra stas med gul kjole 🤗 Så artig at dere har kjøpt oransje bil! 🧡 Kan være lurt å notere litt, men noen ganger blir det for mye styr også… Ja til kort og effektiv trivsel! 😄

    3. Så nydelige bilder, flotte farger og du så fin. Du minner meg om en humle som finner nektar og kanskje er det det (finner fram til balansen av kreftene dine). Ser ut som dere har det riktig koselig. Klem <3

      1. Åh, tusen takk, Ingvild! Likte også å bli sammenlignet med en humle. 🌼 De er snille, finner mange fine blomster, trives med sommerdager, og dessuten er de egentlig litt for tunge til å klare alt de gjør. Litt sånn som meg, pga ME. Jeg skal fortsette å lete etter nektar! Klem 💛😉🤗

    4. Du er så elegant i den gule kjolen.
      Jeg likte ikke å bruke gule klær før, men nå synes jeg gult er nydelig sommerfarge. Blir rett og slett glad😃
      Høres ut som du og Bjørn koser dere i lag . Et perfekt par🥰.
      Kos dere videre🍾🥂

      1. Tusen takk, Lill-Iren 😀 Jeg har også tenkt sånn, likte ikke å bruke gule klær, men denne kjolen ombestemte meg! Hihi 😉 Og du kler du skikkelig sommergult! Takk, vi matcher hverandre bra, nesten like bra som Oddvin og du! 😉

    5. Kjempefin og nydelig kjole, og den kledde du 😊

      Det er kjempekoselig å få se de nydelige bildene dine 😊

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Vakker og sommerlig, så herlig å se. Og den turen så kjempefin ut. Lurt å gå når det er ferrest mennesker i området.
      Fint par dere to, kose dere masse, masse videre ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg