Vi skal til Cuba / We are going to Cuba

Norsk/English

Tenk at vi skal til Cuba! Vi gleder oss voldsomt! Det blir så spennende! Vi skal få bli med den cubanske svigerinna mi og familien hennes til Havanna, være omringet av livlige og festlige mennesker, høre musikk overalt og kjenne på atmosfæren og folkelivet i Karibien på ekte. Hvite sandstrender og en spennende kultur venter på oss. Jeg kan nesten ikke tro det, men vi skal faktisk reise dit!
Guess what! We are going to Cuba! And we are so looking forward to it! I’s going to be so exciting! My Cuban sister-in-law has invited us to go with her and her family to Havanna. We will enjoy being together with joyful and happy people, hear their music everywhere, feel the atmosphere and street life in the Caribbean for real. White sandy beaches and an exciting culture is awaiting us. I can hardly believe it, but we are actually going there!

Svigerinna mi, som opprinnelig er fra Cuba, var på besøk hos oss i Trondheim, og vi hadde lyst til å ta henne med ned til sjøen. Etter en kort kjøretur var vi nede ved sjøkanten nedenfor der vi skal bo om ikke så lenge. Det ble en fin opplevelse for oss alle. Marlen og jeg ble sittende på en benk og kjenne på sjøen, lufta og stillheten der nede. Så godt!
My sister-in-law, who is originally from Cuba, paid us a visit here in Trondheim and we wanted to take her down to the sea. After a short drive we were down by the seaside that we will be living very close to in the new year. It was a nice experience for all of us. Marlen and I were sitting on a bench for a while feeling the calm sea, the silence and the air down by the sea. Very nice!

Det blir ikke tur til Cuba riktig enda, da, siden koronapandemien må roe seg først, slik at vi kan reise trygt og greit. I mellomtiden kan vi fortsette å glede oss utrolig mye, og spare penger. Kanskje også forberede oss litt ekstra og lære noen spanske ord.
However, we will not be able to go to Cuba just yet. We need to wait for the corona pandemic to calm down so that we can travel safely. In the meantime we will look so much forward to the trip and save up some money. Maybe also do some other preparations as well as learn some Spanish words.

Etter nyttår flytter vi for å bli nabo med sjøen! Det er helt fantastisk! Jeg gleder meg til å kunne rusle ned til sjøkanten i all slags vær og vind. Puste inn sjølufta, skue utover sjøen i alle årstidene, rusle på stier, sparke i høstløv, tråkke i regnpytter, nysnø og skare.
In the new year the sea will become our new neighbour! That’s fantastic! Then I can enjoy going for walks by the seafront in all kinds of weather. I can look out over the sea, in all four seasons, breathe in sea air, stroll on paths, bury my shoes in autumn leaves, tread in rain puddles, newly fallen snow and icy snow.

Det var ikke noe spennende i skjellene som Bjørn fant i fjæra på Ranheim. Kanskje er det perler i de vi finner på stranda på Cuba?
There was not anything exciting in the sea shells that Bjørn found down by the seaside at Ranheim. Maybe there will be pearls in those we find at the beaches of Cuba?

En ekte cubaner smaker på saltvannet 😀 Visstnok er vannet mye saltere i havet utenfor Cuba. Jeg er ingen fisk i vannet, men tror sikkert at jeg kan både flyte og ta noen svømmetak der. Kan hende er det lurt å unngå å bli bitt i tåa av en hai.
A genuine Cuban will test out the sea salt, and taste it. 😀 Apparently the ocean outside Cuba is a lot salter than in Norway. I am not a good swimmer but I bet I will be able to float as well as swim a little when I get there. May be wise to avoid getting bitten by a shark in the feet though.

Siden jeg har ME, mente Marlen at det sikkert blir nok med ti dager for meg på Cuba. Jeg kommer garantert til å bli veldig utmattet og dårlig av turen, og da skulle man tro at jeg ikke bør være der så lenge. Jeg tenker imidlertid motsatt. Fordi jeg kommer til å ha lite energi til å oppleve og delta på opplevelser, må jeg være der mye lenger. For på den måten kan jeg “bevilge meg” rolige dager til sengs, slik at jeg klarer å være med på ting andre dager. Kanskje går det an å se for seg aktivitet og hvile annenhver dag? Jeg er optimist! 🙂
Because of the fact that I have ME/CFS Marlen thought it would be wise that I stay only ten days or so on Cuba. I’m bound to get very fatigued and sick from going on this holidays, and because of that many people will think it’s smart not to stay for too long. Nevertheless, my way of thinking is quite the opposite. Due to lack of energy to take part in experiences and activities I think I need to be there twice as long. Thus I will be able to “grant myself” quiet days in bed so that I will have the energy to take part in all the fun on other days. Perhaps it is possible to be active or rest every other day? I’m optimistic! 🙂

14 kommentarer
    1. Lurt å planlegge for aktivitet og hvile annenhver dag! Det er når vi legger opp ferien sånn at jeg har de beste opplevelsene! Så kan de som er interessert i mer og tøffere aktivitet gjøre det på mine hviledager. Vinn-vinn-vinn!
      Håper verden blir mer som sitt gamle jeg snart, så dere får tatt den spennende turen 🤗

      1. Godt å høre at det er flere som har erfaring med at det kan fungere med hvile og aktivitet annenhver dag! 😀 Ja, sikkert lurt å la de andre gjøre det som blir for krevende for meg/oss på mine hviledager. Det var et godt råd. 🙂
        Verden går videre, og etter hvert blir den helt sikkert litt som før, men med noen erfaringer vi kunne vært foruten… Tusen takk, jeg har tro på at det blir tur. Bare veldig usikker på når… 😉

    2. HERLIG!!!! Tur til Cuba, ikke rart du gleder deg. Det må bli en fantastisk opplevelse. Og ja, fint ved sjøen på Ranheim. Har en søster som bor ved sjøen der, så har vært der mye. Du har mye å glede deg til. Syns også du bør bli lengre enn ti dager når dere drar over.

      1. Jaaa, har plutselig mye å glede me til! 😀 Det er mye som er herlig, om man har riktig fokus og ser mulighetene. Jeg føler meg heldig! 😀 Artig at du også har vært ved sjøen på Ranheim. Si fra om du vil si hei der nede en gang 😀 Ok, da er det bestemt at jeg må være lenger enn ti dager på Cuba! 😀

      1. Ja, superspennende! 😀 Kanskje rekker vi å spare ganske mye før det blir greit å dra dit. Tiden får vise. 🙂
        Høres ut som jeg har en spennende avtale på tirsdag!!! 😀 God søndagskveld til deg også! 😉

    3. Så kjempespennende da! Det blir en stor opplevelse, og denne reisen unner jeg deg 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, Toril 🙂 Jeg tror du har rett i at det kommer til å bli en stor opplevelse, en megastor opplevelse faktisk! 🙂
        God søndagskveld til pusene og deg! 😉

    4. Så spennende. Håper vi blir snart kvitt koronaviruset. Det blir mye lettere og koseligere og bedre liv for alle.
      Ha en fin dag.

      1. Det er sant! Jeg tror imidlertid koronaviruset kommer til å være rundt oss en god stund fremover, så vi får bare gjøre det beste ut av det. Men det blir helt klart mye mer kos og et bedre liv da. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg