Ville jeg bli strømløs i Spania?

Hyggelig ansatt hos Endesa (Tillatelse til å bruke bildet)

I løpet av de siste ukene har jeg fått flere eposter fra Endesa, som er det spanske strømleverandøren jeg bruker i Spania. Epostene er selvsagt på spansk. Jeg prøvde å oversette, og fant ut at det handlet om at de ikke kunne sende faktura til meg. Jeg begynte å bli litt bekymret for at det også innebar at regninger ikke kunne trekkes fra konto og at jeg dermed ville bli strømløs.

Jeg bestemte meg derfor for å ta affære neste gang jeg skulle til Spania. Og “neste gang” er jo nå! Litt av problemet mitt er at strømkontrakten står i forrige eiers navn, mens betaler står i mitt navn. Jeg prøvde å endre navn på kontraktnummeret for noen år siden ved å sende dem epost, men det ville de ikke godta uten en hel haug med dokumentasjon. Jeg ga da opp hele prosjektet der og da, og utsatte det. Til nå.

Jeg fant ut at de har kontor i byen min, og kjørte av gårde. GPS-en viste ikke helt riktig beliggenhet, så det ble litt kjøring i området før jeg fant frem. Endte opp med å gå inn i en pub og spørre etter Endesa. Servitøren pekte furtent på bygget over gata, hvor det faktisk stod Endesa øverst i et hjørne. 🤗 Så ble det nye runder rundt kvartalet for å finne parkering, hvor det befant seg lastebiler og pickuper overalt. Jeg tok sjansen på en ulovlig parkering. Det gikk bra, og jeg var uansett ikke lenge inne hos strømleverandøren. Når man kom etter lunsjtid måtte man nemlig ha avtale, så jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste dag, på formiddagen.

Etter å ha parkert lovlig den følgende dagen, altså i går, spankulerte jeg inn på Endesa og fant en gjeng ventende kunder. En eldre herremann som kom samtidig med meg, stavret seg bort til stolen ved siden av meg. Han begynte straks å prate på spansk, men slo raskt over på engelsk da jeg sa jeg var norsk. Han fortalte at han hadde jobbet i Det Norske Veritas i Oslo før han ble pensjonist. Pleide å ta jobbturer dit, til ei øy, som han kalte det, og jobbet innen sikkerhet. Før det ble vår tur, hadde jeg fått store deler av livshistorien hans. Om kona som var død, om den vonde hofta hans, kreften på armene og ørene, at han var fra the city of York i Storbritannia, og mye mer. Ellers hadde han nettopp vært i et stort møte i banken, hvor han måtte avlutte sin gamle konto og åpne en ny, siden han hadde vært i England siden før pandemien, for slik fungerer det i Spania. Han satt med en stor bunke papirer han hadde fått tilsendt fra strømselskapet, som han viste meg. Pekte også på summen han nå skylder dem, og fortalte at det var dette han nå skulle ordne opp i.

Hodet mitt var fullt av denne gamle mannens liv da det endelig ble min tur. Den ansatte jeg fikk snakke med, snakket dessverre ikke engelsk, og jeg så for meg at dette kom til å bli vanskelig. Jeg ble da også sittende ved kontorpulten hennes i godt over en time. Har jeg nevnt tidligere at det ofte kan ta tid på offentlige kontorer i Spania? Og at papirmølle bare er fornavnet på hvor omstendig og grundig alt foregår? Men jeg var godt forberedt. Hadde med pass, skjøte på leiligheten (siste utgave), adresse, dokumentasjon på mitt personnummer i Spania (NIE-nummer), kontoopplysninger (her måtte jeg logge inn på nettbanken, slik at hun så nødventig info ang. betaling), kontraktnummer hos Endesa, mm.

Når alt skulle foregå på mitt beskjedne spanske ordforråd, ble det nødvendigvis en del knoting og misforståelser. Det var ganske frustrende å ikke forstå hva hun sa, og det var nok en påminnelse til meg om at jeg må lære meg mer spansk. Den ansatte fra Endesa var imidlertid veldig tålmodig med meg, rolig og hyggelig. Etter hvert fant hun frem i de papirene jeg la frem og tok kopier av det hun trengte. Hvorpå jeg skrev under på diverse skriv. Jeg antar at hun fikk endret på strømkontrakten slik at den nå bare står på meg. Hun sa hun sendte meg en epost, som jeg skulle svare “bekreft” på. Jeg tror det hadde med utsending av faktura å gjøre.

Siden jeg fortsatt ikke har fått denne eposten fra henne et døgn etterpå, sjekket jeg nå skjemaet jeg fikk med meg etter møtet. Der står epostadressen min oppgitt med “engesvile” i stedet for “engesvik”. Så det at jeg ikke har fått eposten skyldes selvsagt at jeg har slurvet og skrev utydelig da hun ba meg skrive den, for jeg noterte den bare på en lapp. Så da er jeg altså ikke helt i mål med å få navneregistreringen korrekt likevel. Phew! Men det må sikkert kunne ordnes via epost. Tror jeg! 

Utsikt fra venteområdet

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

12 kommentarer
    1. Oi oi! Og du med ME og alting! Hvordan er formen nå da? Har hørt om de der omstendelige spanjolene ja😵‍💫det er vel prisen å betale for å ha en slik herlighet å feriere i. Jeg holder jo på å dåne bare av å lese om opplevelsen din🫣

      1. Ble “ganske kake” etterpå ja, og liggende langflat. Har ikke orket å ta tak i det med feil epostadresse enda, men kanskje i dag… 😁 Huff, er slettes ikke meningen å skremme deg! 😂 Kjenner jo til dine utfordringer med drømmeleiligheten i Engelsviken…

    2. Huffa meg. Det er mye arbeid å bo utenlands også . Bør ikke de som jobber i offentlige kontorer snakke engelsk? De burde ha engelsk fag på skolen som i andre land:)
      Håper det ordner seg for deg snart..

      1. Ja, det er alltid noe å ordne ut i. Damen som jeg snakket med på kontoret til Endsesa dagen før, snakket engelsk, men hun var ikke ledig da det ble min tur. Ellers er det mange som ikke snakker engelsk, de fleste faktisk.

    3. Hutte-tu for et pes… Så typisk å skrive bittelitt feil på e-postadressen. Veldig kjedelig, men håper det ordner seg raskt for deg. Kjenner selv godt til lang ventetid. Selv skulle jeg i banken for å betale en bot forrige onsdag. Det er jo også sånn at man helst skal betale bøter kontant i banken. Det var heldigvis ingen i kø da jeg kom inn i banken kl. 08.50, men det var én kunde som ble ekspedert. Etter hvert kom det flere og flere i kø. Klokken ble rundt halv ti før det ble min tur, så over en halvtime å vente. Tenk, – bare én person til å ekspedere kunder!!! Puh… TTT – Ting Tar Tid

      1. Prøvde å fikse i dag, men finner ikke noen epostadresse jeg kan kontakte for å få reparert… Og tror ikke det hjelper å ringe et hovedkontor eller noe, for sannsynligvis blir det språkproblemer… Men plutselig dukker det opp en løsning 😉 Ellers må jeg kjøre dit igjen. Det er helt utrolig hvor lang tid de setter av til hver enkelt kunde på slike steder! Ikke rart at ting tar tid når alt skal gjøres så “tungvint”.

    4. Oh the stress of that, must be difficult to get things done easily in Spain 😬 and of course the language barrier doesn’t help. Hope you are able to get your email corrected without having to visit the office again 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg