Erfaringer med smartklokka overrasker

Like før leggetid sier klokka at jeg har igjen bare 7 poeng av 100. Draining = kroppen tappes for energi.

Etter å ha brukt den nye smartklokka i ca tre uker, har jeg gjort meg en del erfaringer med bruken, som overrasker. De aller første målingene, som jeg skrev litt om i innlegget Mitt nye leketøy, var visstnok ikke nødvendigvis riktige for meg, siden det tar ei stund før klokka blir kjent med og tilpasser seg eieren sin. 

Årsaken til at jeg ville ha en slik klokke, er at jeg har ME og håper den kan hjelpe meg med å avpasse aktiviteter slik at jeg ikke stadig blir fullstendig utmattet. Og at klokka  med målingene kan “si fra” når det er på tide å ta pauser og indirekte unngå PEM (= anstrengelsesutløst symptomforverring).

Siden jeg liker å være dronning i eget liv og bestemme over mitt eget liv, føler jeg meg ganske fortapt med å ha denne uforutsigbare sykdommen. Jeg har gjort noen grep for å forbedre helsen min tidligere også, som bedre kosthold, hvile mer, pøse i meg kosttilskudd, behandling av forskjellig slag, omgi meg med magnetprodukter, osv. Noe har hjulpet bittelitt, men fortsatt har jeg ikke oppnådd balanse mellom søvn og restitusjon på den ene siden og aktivitet på den andre. Derfor blir jeg til stadighet liggende med utmattelser og smerter. Uansett hvor mye jeg hviler for å restituere meg, varer det ikke. Jeg har egentlig ingen forhåpning om å bli frisk, men det er mulig å bli bedre!

Etter at jeg fikk klokka, har jeg bare observert målingene, og ikke gjort noen tiltak. Jeg ville se hvordan hverdagen min gjorde utslag på målingene for Søvn, Stress, Puls og Hvile, og sist men ikke minst Body Battery. Jeg har også fått noen tips fra erfarne brukere av tilsvarende klokker om hva som kan hjelpe for å få mer restitusjon på målingene. Til stadighet får jeg beskjeder fra klokka om at jeg ikke får nok hvile og restitusjon, og ikke bygger opp energi i kroppsmaskineriet mitt. 

Håpet er at klokka kan være dette instrumentet som viser balanse mellom avlastning og belastning, gjennom å måle stressnivå og som kan vise hvor mye belastning min kropp tåler, hva som får den til å roe ned, slik at jeg kan skaffe meg mer overskudd i hverdagen. Når på døgnet er det f.eks. lurt å være aktiv? Ut fra målinger hittil, ser jeg klart at jeg må prøve å få kroppsmaskineriet til å lade opp mer over natta. Med bare 25 % på kroppsbatteriet når jeg våkner, sier det seg selv at jeg ikke har my å gå på i løpet av dagen.

Siden jeg fikk ME, har jeg hatt stort behov for søvn og mye hvile på dagtid også. Jeg har trodd at jeg med mye søvn (10-12 timer per natt) og mye hvile ellers restituerte meg godt. Men med målingene på søvn ser jeg at det i løpet av dagen blir indikert mye mer “stress” enn “hvile” på statistikkene, nesten ikke noe hvile faktisk. – Og det til tross for at jeg selv mener at jeg slapper av og hviler, tidvis sittende og andre ganger liggende. At klokka i tillegg viser “stress” på søylene for søvn for de 10 – 12 timene jeg sover, var temmelig overraskende. Jeg har trodd at jeg restituerer godt i løpet av natta. Der tok jeg skikkelig feil. Det må bety at det er mye “stress” i kroppen pga. sykdommen, at kroppen ikke fungerer optimalt. Jeg føler som oftest at jeg er helt utmattet når jeg våkner, selv etter å ha sovet et halvt døgn.

Når det gjelder det som heter “body battery”, vil friske mennesker lade mange “poeng” i løpet av natta, og sannsynligvis våkne med nærmere 100 poeng disponibelt for å bruke i løpet av dagen. Jeg våkner som regel med mellom 25 og 35 poeng. Da sier det seg selv at man med rundt 30 poeng i stedet for 100 har lite å gå på i løpet av dagen. I tillegg raser det nedover med poeng i løpet av dagen for den minste lille ting, som å dusje, spise, sette på ei vaskemaskin, lese og bruke tid på mobil eller PC. 

Hver dag får jeg beskjeder fra klokka at jeg ikke har restituert nok i løpet av natta og at jeg må hvile mer. Samtidig som jeg får karakteren “dårlig restitusjon” forteller klokka at jeg har sovet “lenge nok”. Målingene på “stress” i løpet av natta er høye som om jeg skulle gått skirenn.

Jeg har inntrykk av at jeg har bedre oksygenopptak etter å ha trent tai chi. Det leser jeg av klokka på en funksjon som heter “pulsoksymetri” (SPO2). Jeg ligger for det meste på 91 – 95 på disse målingene. Men jeg har såvidt begynt å sjekke dette, så jeg må se mer på målingene over tid før jeg vet sikkert om det er slik at tai chi virker inn. Pulsoksymetri handler om oksygenmetning i blodet, og er sjekk av oksygennivået i blodet. Oksygenmetning er andelen blodceller som frakter oksygen, og er omtrent konstant uansett pustehastighet. Det handler om måling av hvor stor del av hemoglobinets oksygenbindende evne som er utnyttet, eller ganske enkelt sagt hvor mye oksygen som blir fraktet rundt i kroppen med blodet. 93 % regnes som laveste normalverdi på SPO2, mens verdier mellom 95 og 100 regnes som optimalt.

Når både min ME-syke venninne Inger-Marie og jeg har opplevd verdier på SPO2 nesten nede i 80 på klokka fra målinger mens vi sover, er vi vel omtrent halvdøde når verdier under 90 blir referert til som “lett respirasjonssvikt, oksygentilskudd nødvendig”. Verdier under 85 blir regnet som “respirasjonssvikt krever sykehus”. Phew! En faktor som alder kan påvirke disse målingene. Kanskje en ME-kropp eldes raskere? Det er forresten ikke uvanlig at ME-syke har dårlig oksygenopptak. Noen forskere anbefaler dessuten å sjekke hjertefunksjonen når oksygenmetningen er lavere enn 95 %. Jeg har aldri vært “utsatt” for slike målinger hos fastleger, men kanskje har kardiolog gjort det når jeg er til undersøkelser for en liten hjertefeil jeg har.

En annen ting jeg har lagt merke til og fundert på, er at pulsen min øker svært raskt, selv om jeg er ganske inaktiv. Tidligere har jeg lest om andre med ME som har opplevd dette, men da har jeg tenkt at pulsen min er så bra, hurra. Det stemmer ikke, ifølge klokka. Da jeg satt ved bordet i dåpen til gammeltantebarnet mitt på søndag, sammenlignet jeg med svogeren min, som i tillegg trener ganske mye. Pulsen min lå på 115. Ganske høy “hvilepuls”, synes du ikke? Den eneste aktiviteten jeg foretok meg var å sitte rolig og snakke. Jeg kan ha høy puls bare ved å bevege meg rolig fra sofaen til terrassedøra, en strekning på fem meter. Kanskje den høye pulsen indikerer at jeg lever veldig fort?

Hvis du ser på de tre bildene under, vil du på de to første se målingene til klokka mi, som viser ekstremt my stress i kroppen. Og på det tredje bildet ser du måling for et døgn som min venninne Inger-Marie har gjort med sin klokke. I tillegg har Heidisverden og jeg gjort noen sammenligninger, og disse viser også unormalt mye stress (oransje farge). Både Inger-Marie og Heidi har også ME. Friske mennesker har mye mer hvile (blå farge) markert på grafene i løpet av et døgn, spesielt om nettene. Jeg antar at stress på målingene for oss som er kronisk syke, handler mye om at kroppene våre er i konstant beredskap, og at kroppen aldri får god nok hvile for å bygge opp energinivåer. Friske mennesker, som normalt har mange blå grafer når de ikke er i aktivitet, vil også få mer oransje på grafene når de blir syke av f.eks. influensa eller betennelsessykdom. De som er flinke på slike målinger, vil også kunne lese av om de er i ferd med å bli syke, og motsatt om de begynner å bli friske. 

Når jeg har lest av målingene disse tre ukene, har jeg altså erfart at grafene er i overkant mye oransje. Så hva gjør jeg videre? Hvilke tiltak kan jeg gjøre som får ned stressnivået i kroppen? Mindre skjerm, noe som innebærer mindre blogging, sukk. Mer hvile liggende i senga uten “påvirkning” og stimuli, lytte til lydbok i stedet for å sitte med mobil og pc, kald dusj, isolere meg enda mer… Andre forslag?

Et eksempel på klokkas målinger av søvn, hvile og aktivitet/stress i kroppen min
Mine målinger over et døgn
Inger-Marie sine målinger av søvn og stress

Denne klokka har mange andre målinger, innstillinger og varslinger for det ene og det andre, men foreløpig har jeg altså for det meste observert dette som har med Body Battery, Stress, Hvile og Puls å gjøre. Her er innlegget jeg skrev rett etter at jeg hadde fått klokka på hånda: Mitt nye leketøy 

Huff, dette innlegget ble forferdelig langt. Hang du med? Neste gang jeg nevner denne smarte klokka, skal du få høre litt om jeg har lyktes med nye tiltak. 🙂

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

22 kommentarer
    1. Interessant å lese, og jeg leste alt. Men så har jeg jo stor egennytte av å se dine målinger, og dine tanker rundt dette.
      Jeg har de siste dagene ladet mye bedre når jeg sover, og merker at jeg har hatt mindre stress i kroppen, og hodet.
      Jeg driver og tester litt når det gjelder søvn, mat, sukker-ikke sukker m.m.
      Og ikke minst sosiale medier. Merker forskjell på hva jeg gjør på tlf og pc i forhold til stress. Så det blir spennede å følge dine betraktninger videre, og mine egne prøveprosjektet.
      Merker at litt fysisk tungt arbeid tapper mindre og gjør at bb går saktere ned, enn feks mye lesing på tlf og pc, og faktisk strikking. Helt snodig å se.
      Så jeg tester videre 😀
      Flott at du lager så flott innlegg om dette 🙂❤️

      1. Takk for at du leste, og pløyde gjennom til slutten. 😀 Jeg synes det er interessant å se dine målinger også! Og det er nyttig å sammenligne. Veldig bra at du har hatt mindre stress i kropp og hode! Jeg begynner å få mer forståelse for at bruk av skjerm virker inn mye mer enn jeg har trodd. Mest forundret er jeg over at fysisk aktivitet tapper mindre enn jeg har forestilt meg. At jeg har bekkenløsning i tillegg, bidrar nok også til at jeg blir mer fysisk utmattet, ikke bare ME. Er usikker på om du mener at strikking tapper mye eller lite?

        1. Strikking tapper ganske mye ☺️
          Ja, jeg ble også overrasket over at fysisk aktivitet ikke tapper så mye som jeg trodde. Noen ganger tapper en hel rolig dag, og mye ligging på sofaen mer faktisk 😀 Og I dag, etter middag kl 16, sjokoladekake kl 17:15 var det høyt stress i nesten 3 timer før jeg fikk blått igjen. Spennende å forske litt på det ☺️

          1. Men det er kanskje slik at kroppsbatteriet fortsettes å tappes etter aktiviteter også. Absolutt spennende å forske på! 😀

    2. Mange gode refleksjoner. Nå vil jeg på ingen måte gjøre deg mer engstelig, men oppfordrer deg til å be om en ekstra kontroll av hjertet. Fortell legen om såvidt høy puls ved lite anstrengelse. Ved samsykdom er det dessverre risiko for at både vi selv, og leger, putter symptomer i en «kjent boks», mens noe egentlig skjer utenfor boksen.

      Masse lykke til med videre utprøving !

      1. Hei, og takk for at du er innom og leser! 🙂 Jeg setter stor pris på at du er ærlig og direkte, og skal ta deg på ordet. Neste gang jeg er hos fastlegen, skal jeg spørre henne om dette. Som du sier er det lett å henge all symptomer på den samme knaggen. Regelen er vel at man skal oppsøke lege ved nye symptomer. Jeg har lett for å tenke at “det er ikke farlig” og “det er ikke noe legen kan gjøre”. Tusen takk! ❤️

        1. ❤️. Når du forteller at du hviler, men kroppen ser ut til å jobbe, så lurer jeg på om du kanskje kunne hatt utbytte av MusiCure. Du kan sjekke ut musikken på YouTube. Selv har jeg disse på CD, og bruker dem jevnlig. Instrumental og naturlyder – og det ligger forskning bak, som du sikkert kan finne ut mer om på nett 😊.

          1. Tusen takk for tips! Fant MusiCure på YouTube, bl.a. en rolig tibetansk sak. Skal legge meg med headset og lytte til! 🙂 Kan sikkert bruke den når jeg skal gjøre litt qi gong og tai chi på stuegulvet også. ❤️

    3. Veldig interessant å lese dine erfaringer.
      Det må være nyttig for deg for å kunne se sammenhengen mellom hvile og aktivitet.
      Det ser jo ut til å stemme godt at kroppen til de som har ME «lagrer» lite hvile.
      Du har garantert prøvd, men ser at du ikke nevner å lytte til rolig og avslappende musikk, pusteøvelser og Mindfulness.
      Det kan om ikke annet være litt variasjon i andre typer hvile.😅😍

      1. Takk, hyggelig at du mener det! 😉 Det er veldig sant at kroppen til ME-syke lagrer for lite hvile. Jeg har lært en del om hvilke tiltak som kan hjelpe gjennom kommentarer på dette innlegget, noen gratis, noen dyre 😀 En kommentar gikk på at vi også kan få full pott på Body Battery i løpet av natta med riktige tiltak over tid. Godt å vite! Mange sier som deg at rolig musikk, pusteøvelser og mindfulness er bra. Jeg slår på en måte sammen disse tre gjennom qi gong og tai chi, med pusteøvelser, rolige bevegelser og behagelig pling-plong-musikk 😀 Men planen er (stadig) å gjøre litt mer av dette på stua. Og jeg gjorde faktisk litt mindfulness før jeg stod opp i dag, nettopp fordi du foreslo det! 😍

    4. Nokså interessant, for jeg føler at kroppen min ikke lader. Skreiv et innlegg på bloggen for noen år siden der jeg skrev “Når kroppen ikke lader”. Det er ikke noen god følelse.

      1. Ikke godt å høre at du også sliter med å lade kroppsmaskineriet. Forhåpeentligvis har du funnet noe som hjelper deg? 😍

    5. Klokka ser ut til å stemme overens med kroppens virke…? Og hvordan du kjenner deg…. Det er dette å ta tak i og finne de rette måtene å slappe av på – få god nok søvn osv. Men det er ikke enkelt når du har ME Og veldig tungt når kroppen ikke får ladet seg <3
      Det er slitsomt nok det – å ikke få ladet… Håper det blir bedre dager for deg – og som strikkekjerring skriver, mindfullness – pusteøvelser… Yoga kan være noe å prøve 🙂

      God fredag og helg til deg 🙂 klem

      1. Ja, jeg tror nok klokkas målinger stemmer. Selv om jeg ikke helt ville tro på det til å begynne med. Problemet er at jeg slapper av, i alle fall tror jeg det, mens indre systemer ikke virker samstemt med det jeg gjør. Jeg har imidlertid noen idéer om hva jeg må prøve ut/finne ut. Klokka har talt, nå må jeg prøve å innrette meg… Mindfulness og pusteøvelser er supert. Yoga gikk jeg på i ett år, hos fysioterapeut, men måtte slutte, siden jeg ble helt tømt for energi i lang tid etterpå. Tai chi, derimot, funker godt. God fredag og god helg til deg også! 🙂 🙂 😉

    6. Those stress levels look high as if your body is in rev mode all the time. I don’t have a graph on my Fitbit but a stress management score where it shows between 1 to 100 and on my device it says that a higher number means low stress levels. My number is around 80. Your resting heart rate seems high while sitting. My average RHR is 64 but sometimes can be 76 BPM while sitting and sometimes with just a bit of exertion it can suddenly jump to over 100 and watch beeps which I find a bit scary. I have read online that pulse of 60 to 100 BPM is considered normal.

      1. Like in an oldfashioned stereo? 😀 Sounds like your fitbit’s stress management score may be similar to my garmin’s body battery, which is supposed to charge up to 100 during rest/sleep, and will be draining as you are active during the day. Yes, my resting heart beat is high… Just from sitting up when I’ve been lying makes it rise to between 90 and 100. But it may be down to 60 at night. There are no beeps on my watch, but I sometimes get messages like “draining”, “get up and stretch”, etc 😀

    7. Kjempespennende å lese om dine erfaringer. Ser ut som klokka di stemmer da.

      Mannen min har fitbit-klokke, og det er også interessant å se hans målinger i forhold til klokka mi som er Polarklokke.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk for at du leste, Toril. 😊 Ja, jeg tror denne klokka prøver å banke litt vett inn i skallen min 😀 Sikkert interessant å sammenligne resultatene fra klokka di med mannen din sin. Jeg har prøvd å overtale samboeren min til å kjøpe seg også, men jeg har ikke fått han nysgjerrig nok. Enda 😀 God helg! Returklem ❤

    8. Det er en heldagsjobb å bare følge med klokka ser jeg. Men kanskje det er spennende? Jeg føler meg ikke uthvilt heller eller har ikke mye energi etter søvn om natten. Jeg drømmer mye og er i aktivitet selv om natten:)
      Det er vanskelig å å ha en oppskrift hvordan vi skal ta vare på kroppen vår som har kronisk plager. Men lykke til med deg.

      1. Hihi, ja, det er faktisk spennende å følge med på målingene på klokka. Men kikker mest bare på det som heter body battery, stress-målinger og puls. Og så leser jeg av det store bildet morgen og kveld via telefonen. Håpet mitt er at jeg skal kunne lese av på målingene om tiltak jeg gjør for å se om disse hjelper, og så prøve å lade mer ut fra disse. Men så virker vi sikkert ikke på samme måte heller. Tusen takk! 🥰

      1. Jeg har tro på at det kan hjelpe, på sikt. Jeg skal få satt i gang tiltak, prøve ut forskjellig, og så se om målingene blir bedre. Og ikke minst om jeg føler meg bedre! Returklem ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg