Mitt nye leketøy

Min nye smartklokke

Mitt nye leketøy kommer kanskje til å bli et nyttig verktøy, bare jeg lærer meg funksjonene og hvordan jeg kan bruke dem. Leketøyet er en bursdagsgave fra samboeren min. Han hadde nok ikke regnet med at jeg tidvis kunne komme til å bli mer opptatt av leketøyet enn av han, men slik må det bli i innlæringsfasen. Dessuten synes han den er ganske spennende selv også, leser på nett og videreformidler til meg hvordan jeg kan bruke klokka. 😊

Mange anskaffer seg slike smartklokker med den hensikt å bli mer aktive, sprekere, sunnere, loggføre søvnmønster, sjekke puls og treningsutbytte, gå mange nok skritt i løpet av dagen, mm. Jeg ønsket meg denne vivosmartklokka for å klare å gjøre minst mulig. For å unngå å få de store nedturene med utmattelse, feber, hodepine osv. som gjør at jeg blir sengeliggende og husbunden i lange perioder.

Jeg har hatt ME i mange år. De første månedene i alvorlig grad, og har deretter variert mellom moderat og mild grad. Dagsformen er veldig avhengig av hvor mye eller lite aktiv jeg er, hvor mye hvile jeg legger inn, og faktorer som jeg ikke skjønner eller klarer å kontrollere. Jeg har et håp om at klokka kan være et verktøy for å regulere aktivitet ved at jeg kan lese av målinger for å se hvordan det ligger an i kroppsmaskineriet mitt.

onsdag denne uka kom jeg meg endelig på tai chi-trening igjen, etter nesten sju ukers pause. Jeg hadde gjort minst mulig dagen før og samme dag, for å lade. Klokka kom på handa et par dager tidligere, og jeg hadde lest av tall og prøvd å skjønne litt av finessene. Var veldig spent på hvordan treningsøkta kom til å gi utslag på de ulike målingene. Det  overrasket meg at jeg ikke brukte så mye mer “Body Battery” på tai chi enn jeg hadde brukt på en dusj inkludert hårvask samme dag. Klokka indikerte 10 poeng forbruk på dusjen og 13 poeng på tai chi. – Av antall poeng man starter med ved dagens begynnelse.

For det første skjønner jeg bedre at jeg føler meg sliten og må gå og legge meg etter en dusj, og for det andre er det et bevis på at tai chi er en aktivitet som ikke er veldig fysisk krevende. Imidlertid kan tai chi være mentalt krevende i tillegg. Videre la jeg merke til at det mht “stress” på klokka stod indikert “kan ikke måles” under tida jeg var på tai chi, mens det før og etter stod “middels” eller “hvile” for måling av “stress”. Jeg aner ikke hva dette betyr. Annet enn at det hverken var stress eller hvile… 

Dagen etter, altså torsdag var “Body Battery” nede i 34 (av 100). Da jeg la meg med bare 10, hadde jeg fått flere beskjeder på klokka utover kvelden om at jeg måtte hvile. Jeg sov og halvsov i 11,5 timer, og regnet da med at “Body Battery” var tilnærmet fulladet da jeg våknet, dvs. 100 poeng. Men den gang ei. Klokka viste bare 34 da jeg våknet på torsdag. Det er ikke mye å gå på i løpet av en lang dag, og jeg fikk da også strenge beskjeder på klokka om at jeg måtte hvile mye, for å lade Body Battary igjen. Søvnen hadde dessuten vært “dårlig” ifølge klokka. Selv da jeg satte meg for å skrive på pc-en fikk jeg påminnelser om at jeg måtte hvile. Kanskje det viser seg at dette er en skikkelig intelligent klokke som vil meg vel?

Klokka ga meg stadige beskjeder som “draining” og “take a break” når jeg gjorde den minste lille ting, som å gå på do eller lage meg en kopp te. Den vet nok ikke HVA jeg gjør, tar ikke hensyn til om gjøremål er viktig eller ikke, så noe må jeg nok vurdere selv. 😀

Jeg mistet 2 poeng på Body Battery allerede før jeg stod opp i dag (fredag), bare på å drikke te på senga mens jeg scrollet på mobilen. Etter en dusj og ti minutters skriving på pc-en, hadde jeg mistet i alt 10 av de 52 poengene jeg våknet med. Da hadde jeg fått 9 timers søvn på natta, som fikk karakteren “ok” på klokka. Med meldingen “Body Battery-verdien din økte med 44 poeng mens du sov. Hvis du kan, prøv å finne tid til å slappe av i dag for å hindre at energinivået tappes helt.” fra klokka i dag tidlig, har jeg nok fortsatt lite å gå på.

Det er mange flere funksjoner på det nye leketøyet mitt enn Body Battery, men jeg velger å ha fokus på dette nå i starten. Allerede etter å ha vært våken i fire timer, og ha gjort minst mulig her hjemme i dag, er Body Battery nede på 25 poeng. Det sier vel noe om hvor lite aktivitet jeg tåler før kroppen tappes for energi. Her må det lades!

Har du smartklokke? I så fall tar jeg gjerne imot råd og tips ut fra dine erfaringer!

Bare 7 av 100 poeng/energi igjen ved leggetid i går
Kroppn har ladet til 52 poeng i løpet av 10 timers søvn

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

30 kommentarer
    1. Jeg har ikke noe sånt, fordi foreløpig har jeg en fornemmelse om at det vil stresse meg, fremfor noe annet. Det ville være flott om du vil dele dine tanker etter å ha brukt den en stund ! Lykke til 🤗

      1. Skjønner hva du mener, for slike målinger kan nok virke stressende. Jeg har tidligere tenkt at jeg ikke vil måle hverken det ene eller det andre, at jeg foretrekker å kjenne etter på kroppen, at tallene er uvesentlige. Men jeg har innsett at det med ME ikke er så lett å kjenne og skjønne når begeret er fullt, om du skjønner. Håpet er at denne klokka skal hjelpe meg med å ikke stadig gå tom for energi, finne mer balanse i energinivåer. Men det spørs om jeg innretter meg etter målingene… Det blir nok en del testing og sjekking fremover, og jeg kommer nok til å dele her i bloggen igjen, ja. Tusen takk! 🤗

        1. Skjønner absolutt hva du mener, selv om jeg har andre diagnoser. Kunne imidlertid godt ha trengt push på når det er lurt med mer aktivitet. Blir bare veldig usikker på om en sånn klokke fanger «riktige» måleparameter. Ofte klarer ikke engang sykepleiere på sykehus måle puls. Vi er jo skjønt enige om at jeg har en, der jeg sitter på senga og dingler med beina 🤣. Men maskiner må frem for målinger. Det gjør meg usikker på om sånne klokker i det hele tatt gir noe av verdi for meg, så all brukererfaring leses med interesse. Derfor er det supert at du vil dele mer etter hvert 😃👍.

          1. Jeg er også overbevist om at du har en puls, for jeg merker jo at du både tenker og skriver 🤣 Ei som samboeren min jobber sammen med, er treningsnarkoman, og ble visstnok veldig ivrig da han fortalte henne at han hadde kjøpt en slik klokke til meg. Hun hadde sagt at det kan ta tid før klokka lærer eieren å kjenne, opp til flere måneder… Jeg fikk min på mandag, men merker allerede at den justerer seg litt inn. Er ikke så streng på at jeg må “røre på meg” lenger, så lurer på om den merker at jeg tappes raskt for eneregi til tross for få skritt. I forhold til puls, synes jeg det er samsvar mellom pulsregistrering og hvordan jeg føler at den omtrentlig må ligge. Men har nok mye å skjønne og lære enda. 🙂

            1. Dét var en interessant ting, at den justerer seg til den som har den på – selv om det kan ta tid. Takk, takk 🥰

              1. Ja, og ganske praktisk. Klokka som har havnet på hånda mi, skal få en interessant jobb fremover 😀 Fint at synes at dette med justering kan være nyttig 🙂

            2. Hei, interssant blogg, tusen takk. Kan jeg spørre hvilken smartklokke du fikk og evnt hvilke det stod mellom da han skulle velge. Vi med ME velger jo utfra litt andre kriterier enn de fleste andre.

              1. Hei Siv, og tusen takk 😊 Jeg valgte en Garmin vivosmart 5, fordi jeg har hørt andre med ME hadde valgt denne. Sjekket ikke andre typer.

    2. Jeg har ikke en sånn klokke nå. Hadde en for 3-4 år siden, men den var ikke så avansert som den du har her.
      Det blir spennende å se om den hjelper deg til å spare på energien. Det håper jeg….. klem 🥰

      1. Det er mulig denne klokka er mer avansert enn jeg skjønner, og det er sikkert mange funksjoner jeg ikke trenger. Men jeg har erfart at det er lurt å sette seg inn i nye duppdingser mens de er nye, for om ikke så får man ikke utnyttet duppdingsen til mer enn det man lærte helt i starten 😀 Tusen takk, det blir spennende å se for min del også. Returklem 🥰

    3. Vet at Heidisverden bruker en sånn klokke. Sikkert lurt å spørre noen som har. Jeg har fablet om å kjøpe en sånn en gang, for det kan være smart å stoppe før kroppen er overarbeidet tenker jeg. Lykke til med ditt, og jeg håper du får mange fine råd av andre som har en sånn klokke!

      1. Ja, Heidi har også en sånn klokke, og vi har allerede sendt hverandre noen eksempler på “resultater”. Det var faktisk Heidi som inspirerte meg til å anskaffe meg en smartklokke 😀 Spør også litt rundt ellers. Kjekt å få gode råd fra erfarne brukere. 😀

    4. Det blir spennende å se hva dine målinger viser. Jeg har jo valgt å “late som jeg ikke har ME” etter at jeg blokket ut, men våkner stort sett med BB på noen og 20, og da sier det seg kanskje selv at jeg går tom lenge før kvelden.
      Jeg merker også at tlfscrolling, pc, strikking, og jobbing på kjøkkenet, ofte tar mer bb enn å holde på litt ute, eller gå tur.
      Dvs. hodestress virker værre enn litt fysisk, men det er forskjell på dagene på det også 🙂
      Spent på fortsettelsen din 😉

      1. Greit å “late som” for å finne ut av ting. Man må jo sjekke egen teori opp mot virkeligheten også. Foreløpig er det fortsatt for mye “draining” og lite opplading ifølge klokka. Her må det intensiv lading til fremover! Er allerede nede på 14 på BB før barnetv i kveld! 😀 Ganske interessant det du sier om å gå tur kontra å sitte på pc osv. Fikk tips via en gruppe på Facbook om at forhøyet puls virker mye inn på “stress”, som tapper BB. Vi blir nok eksperter på dette etter hvert 😉

    5. Det blir spennende å følge med fremover hvordan det går.
      Det viktigste er jo at du får den til å hjelpe deg med å minne deg på å hvile.
      Jeg lurer på hvordan den hadde virket på friske mennesker. De fleste kunne nok trenge å få beskjed om å ta det litt med ro innimellom også vil jeg tro, men jeg regner med at batteriene hadde blitt fulladet mye fortere enn det de gjør for deg som trenger mye hvile.👍🏻
      Vi må få høre hvordan det går.🤩👌🏻

      1. Ja, dette er faktisk mer spennende enn jeg hadde trodd på forhånd. Lærer stadig noe nytt også, om sammenhenger mellom de ulike målingene. Du skal se jeg blir ekspert på meg selv til slutt, hihi 🤗 Slike klokker er vel egentlig ment for friske personer, men nå har jeg også lært at klokka vil tilpasse seg eieren. Det høres lovende ut, synes jeg. Klart dere skal få høre, både av ris og ros til klokka! 😀 Ha en fin kveld! 🥰

    6. Jeg har ikke sånn klokke. Jeg MÅLER meg selv 😀 Neida, jeg har vel aldri tenkt at jeg trenger det. Og jeg er litt sånn som kan bli “hekta” på sånne greier, best uten tror jeg 😀 Skjønner den kan være nyttig for deg <3 🙂

      1. Hihi, er nok aller best om man klarer å måle seg selv, ja 😉 Er litt redd jeg kan bli “hekta” også. Kanskje trenger jeg den bare en stund, for å prøve å finne balansen mellom aktivitet og hvile. Ha en fin kveld! 🥰

    7. Det er spennende med en slik klokke! Jeg har sjøl ikke på noen varsler på body battery på min – men jeg håper det kan hjelpe deg! God klem <3

      1. Det er sikkert ikke like nyttig og viktig for alle med målinger av Body Battery, men jeg synes at jeg får noen beskjeder som indikerer at jeg må skjerpe meg og hvile mer i alle fall. Må bare bli flinkere til å “høre etter”! Returklem 🥰

      1. Jeg vet ikke om min klokke direkte måler energi tilgengelig, men den indikerer visst hvor mye jeg har å gå på i alle fall, slik jeg har skjønt det 🙂

    8. Jeg har hatt en slik men har ikke anskaffet meg ny når den ikke virket lenger… Man blir fort opphengt/hekta i disse klokkene og jeg vet egentlig hva som må til i min hverdag for å nå målene Jeg vet hvor langt 10 tusen skritt er osv…. Men om man virkelig trengeer det, så er det greit å ha noe som gir beskjed og gir et puff….
      Håper du får den til 🙂

      Lag deg en fin fin lørdag 🙂

      1. Skjønner at man fort kan bli opphengt/avhengig av slike klokker, og la de styre for mye av hverdagen. For min del handler det mest om å gå færrest mulig skritt og å hvile så mye som trengs. Men blir litt opphengt og sjekker ofte, ja. Tenker at det blir mest i begynnelsen, men kommer vel an på hvor stort utbytte jeg har av å bruke den 🙂 Lørdagen er fin, og det håper jeg din lørdag er også! 😀

    9. I think they can be a useful tool. I got mine for Xmas, was curious to see what I could find out about my health. My one logs my sleep, pulse, steps, stress levels. Don’t see body battery on my Fitbit. I suppose they are all different. When I was sick a few weeks ago, I noticed it would beep when my pulse went over 100 BPM, so was a bit worried about that. I’m sure there are features that I don’t know how to use yet. I check my sleep every morning on the app, interesting to see how long in deep sleep and rem. Enjoy your new toy Kari 😊

      1. My new toy has the same as yours, and a few more features. Mine is a Garmin smart watch. Interesting to know that your pulse made a beep when your pulse went up when you were sick. I also check my sleep every morning. Seems I get enough sleep but not quality sleep despite sleeping 10 – 11 hours during the night. Get too much rem-sleep, too. I’m learning new things every day. Thanks, and I hope you are enjoying your toy as well! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg