Han svingte meg i alle himmelretninger

Jeg fikk svinget meg i dansen

Det jeg liker best med spansk feria er dansen og folkelivet. – Glade mennesker som koser seg, har det hyggelig og morsomt. Feriaen i andre uka av oktober er årets største i Fuengirola. Den kalles Feria del Rosario. Mange jenter og kvinner kler seg i sine flotte spanske kjoler, mennene kanskje i drakter og hatter. Men det er litt som hjemme i Norge at det er flest jenter og kvinner som kler seg i nasjonaldraktene, mens menn har på “vanlige” klær. 

Den internasjonale feriaen i månedskiftet april/mai er, om mulig, enda mer spennende. Den varer i fem dager og her kan man oppleve 30-40 kulturer uten å forlate Costa del Sol. Hvert land har sin egen “caseta” hvor det er dans, underholdning, mat og drikke. Der pleier den norske foreningen også ha et lokale med musikk, sitteplasser og servering på feriaplassen. 

På det siste stedet vi var innom, hadde det tidligere på kvelden vært danseoppvisninger og salsakurs. Nå var det opplæring i cubansk dans. To fyrer stod på scenen og instruerte og jeg kastet meg ut i rytmene. Juhu! Jeg elsker den type musikk og dans, og det var kult å lære nye trinn. Etter “kurset” forsvant folk hit og dit, mens Bjørn og jeg fikk showe litt på gulvet for oss selv. Da Bjørn gikk for å ta seg en drikkepause, dukket det opp en stand in. En ung, danseglad type med edderkoppspinntatoveringer fra brystet og opp halsen trollbandt meg med sitt dype, inntrengende blikk. Han trakk han meg inn i en dans som jeg ikke hadde opplevd maken til og svingte meg i alle himmelretninger i et forrykende tempo. Det var bare å få med seg føttene på dobbelttrinn og trippeltrinn i merengetakter og salsa kombinert med freestyle og noe moderne. Det var utrolig artig, for han var en  dyktig danser, men kondisen min holdt dessverre ikke så lenge.

 

Dansekurs

 

Bjørn og jeg på Feria del Rosario

 

Hvem av disse señoritaene skal du by opp til dans, Bjørn?

 

Feria del Rosario i Fuengirola

 

Bjørn og jeg var hjemme før tolv. Vi overlot til spanjolene og andre turister å fortsette festen, som jeg først trodde varte i fem eller seks dager, men som faktisk pågikk i sju dager til ende. De neste to dagene koblet jeg meg på intensiv lading i håp om å klare å dra på feriaen en gang til. Jeg tenkte at det skulle gå bra, og det ville vært herlig å fått med seg avslutningsdagen, som dessuten er spanjolenes nasjonaldag. Hodet og lysten var veldig til stede, men kroppen nektet å lystre, så da må jeg nok vente til neste år før jeg får nye sjanser.

Under følger en bildekavalkade av flere opplevelser på feriaen for tre dager siden.

Og her er to innlegg jeg har postet om besøket på feriaen i går og i forgårs:

Jeg danset for mye 

Ville du blitt med i vikingskipet.

 

Flamenco

 

Dyktig spansk sangerinne fikk mange til å kaste seg ut i “bamboleo” og “bambolea”. Og etterpå ble det “bailare”!

 

Et spansk rockeband på scenen

 

Live-musikk er populært

 

Vi ble lokket inn på en discoplass av en innkaster vi ikke turte å motsi, og geleidet bort til baren. Han anbefalte shots.

 

Neste diskoplass. De unge regjerte her.

 

På vei ned gata til neste sted i feriagata

 

Gata fylles opp

 

Ristede kastanjer

 

Litt påfyll

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!

Link til blogginnlegget på Facebook.
Link til innlegg på “story ” på Instagram.
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

 

20 kommentarer
    1. Herlige bilder!🤩
      Skjønner godt at du har lyst til å være med flere dager, men det nytter jo ikke når kroppen ikke samarbeider med hodet.
      Godt at du fikk den ene kvelden om ikke annet og at du fikk svingt deg skikkelig.🤗👍🏻👏🏻

      1. Takk! 🙂😀😉 Nei, og det er nok best om kroppen får bestemme. Det er nok hodet også glad for i ettertid. Og jeg er kjempeglad for den ene kvelden. Kveld nummer to kunne jo rett og slett blitt en nedtur… 🤗

    2. the Spanish sure know how to have a Party 🥳 love all the colourful costumes, lots of dancing, it all looks very magical. well done for practicing some cuban dance moves, very exciting. I’m sure it takes many people to organize all this every year, well done to them 😊

      1. Haha, yes, they really do 🤩 Music and dancing is an important part of their culture, too. I loved the Cuban dance moves but was totally exhausted after a few minutes with that very clever dance partner. Not like in the old days when I was dancing all night long, hahaha 😀 I’m sure you would have loved attending too!!!

    3. Skjønner jo at krystallsyken din gikk fint over, for dette hadde ikke jeg klart i det hele tatt. Så glad du kan kose deg masse. Nyt dagene! 🙂

      1. Ja, krystallsyken gikk gradvis over, og nå merker jeg ingenting av den lenger. Takk og pris for det! Det høres kanskje ut som jeg danset hele natten, men det var bare noen trinn her og der, i tillegg til denne energiville dansen med danseløven på slutten av kvelden. Dvs denne dansen gjorde at jeg måtte avslutte for kvelden, hehe 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg