Betaler med renter og renters rente

Jeg betaler og betaler, og etterpå betaler jeg enda mer. Med timer og dager nede for telling. Noen ganger uker. Sånn er det bare. Alt jeg gjør, må jeg betale for i ettertid, og spesielt når jeg gjør noe som er hyggelig og artig. Da må jeg betale ekstra mye. Mangedobbelt av det jeg investerte. Med høye renter i tillegg. Gjerne renters rente også. Fordi jeg bruker av en konto hvor jeg allerede er på minussiden, tar det lang tid før jeg kommer på plussiden igjen. 

De siste tre dagene har Garmin-klokka mi, som blant annet viser energinivået i kroppen, vist 5 i “body battery” når jeg våkner og 5 når jeg legger meg. Det har ikke vært stigning i løpet av dagen heller, selv om jeg ligger rett ut i flere timer på dagtid i tillegg til natta. Det er ikke mye å gå på, og det er langt igjen til 100, som er det optimale etter ei god natts søvn, slik det er hos friske. Verdien 5 er forresten det laveste man kan ha. Muligens er det ikke bare pga. ME jeg ligger så lavt nå, men snørr i nesa også. Aner ikke om det er forkjølelse eller en allergi light, men det går seg nok til. 

Det jeg betaler på er hovedsakelig de fine dagene jeg hadde da jeg var i Spania på en utvidet påskeferie. Jeg hadde besøk og det var koselig å ta de med på små turer og opplevelser. Selv om jeg bevilget meg lading og hvile, er det typisk meg å mobilisere. Jeg gjør da mer utover det som er min tålegrense, en grense for hva jeg kan gjøre før jeg blir dårligere av ME. Det ender som regel i en dårligere periode når jeg kommer hjem til Norge igjen, hvor jeg må betale tilbake mangedobbelt og med skyhøye renter. 

Det er f. eks. ikke nok å lade og hvile i to timer etter en kafétur som varer i to timer. To eller tre dager er mer riktig. Lading innebærer for meg at jeg ligger rett ut på sofaen eller i senga uten skjerm og annen stimuli. Hvile kan være i sofa eller seng halvt liggende med en kopp te og mobil, pc, tv eller lydbok. 

Jeg kom hjem fra Spania for halvannen uke siden. Jeg føler at jeg klarer å gjøre litt mer når jeg er der, og det er godt. Men som forventet ble det en nedtur i form etter at jeg kom hjem til Trondheim. Også pga. alt som må gjøres før vi forlater leiligheten der og hjemreisen. Imidlertid klarte jeg å dra i bursdagsselskap hos mamma torsdag i forrige uke og hadde et koselig møte med Mamma’n til Vesla på lørdag. Det leste du kanskje om HER?

Til helga er samboeren og jeg invitert i 100-årsdag. Vi skal være med på feiring av en sprek 70-åring og sønnen hans på 30. Det blir 60 gjester og skikkelig fest. Gjett om jeg gleder meg! Det blir også stas å møte mange nye mennesker. Juhu! Men det er fortsatt litt usikkert om jeg får med meg feiring og sjalabais, siden kroppen gir signaler om noe helt annet akkurat nå. Det hadde vært greit å kunne koble seg til en hurtiglader, fått opp energinivået på cellenivå til max før lørdag!

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

22 kommentarer
    1. Det er så leit at du ikke kan få lov til å kose deg, med det ene og det andre uten å bli så lav på bb lenge etterpå.
      jeg har ikke sånn klokke nå, men den hadde nok ikke vært så høyt på bb min heller.
      Prøver å komme meg, for det er konfirmasjoner 2 helger på rad nå, og 2 dager på rad med begge..pluss lang kjøretur imellom. 😁
      Ja, sånn er det for oss. Godt vi klarer litt innimellom ☺️❤️

      1. Takk 💖 Jeg synes ikke klokka alltid stemmer helt, men den gir uansett en indikasjon. Med to konfirmasjoner planlagt trenger du sikkert å lade mye på forhånd. Det høres både slitsomt og krevende ut, men det blir nok mye trivsel også. 😊

    2. Kjenner meg godt igjen i det der Kari!
      Gikk en liten tur til Solsiden igår, og endte med feber og elendig form idag. Men sånn har jeg levd i over 25 år, så det kommer ikke som noen overraskelse.
      I tillegg sliter jeg med det du vet, og det hjelper heller ikke på formen. Spent på om jeg klarer å delta i konfirmasjon i midten av mai. Lading og hvile hjelper ikke for tida. God bedring Kari! Superformen kommer kanskje engang!
      Skal prøve å lade litt på hytta i helga.
      Thomas har fått elbil i jobben, og fått montert lader. Kanskje jeg skal teste den? 🥰🥰

      1. Det kan føles som lading og hvile ikke “biter på” når man er helt på felgen, men med tålmodighet skal det gå. – Med mindre man har batterier som er helt kaputt… Håper du får med deg konfirmasjonen, Astrid! Ja, prøv elbilladeren! Man skal ikke la noe være uprøvd! 😍 Takk for gode ønsker! 🥰

      1. Det er mange som kaller det en drittsykdom, og det er jo ikke foruten grunn. Jeg har trua på at jeg får ladet nok til lørdag. Tusen takk, snille du, og god bamseklem til deg 🥰

    3. Sender masse gode tanker, og håper at båren kan bringe med seg en smule energi. Det må være forferdelig å slite med sånne plager som ingen kan se, men som du og alle i samme situasjon kjenner på hver eneste gag 🥰

      1. Hjertelig takk for gode tanker 🥰 Jeg sier ja og takk til litt mer energi, om så det er bare en smule mer. Det kan være forferdelig trasig, ja, nesten hele tida, og man må stadig sette livet på vent. Man får lære seg å sette pris på de små tingene.

    4. Det er ikke lett med kronisk sykdom og man blir så oppgitt noen ganger. Men for min del, jeg gjør likevel noe som gir glede selv om jeg må betale mye etterpå.
      Lykke til med lading og feiring❤️

      1. Ja, det er ikke til å unngå å bli oppgitt noen ganger. Jeg gjør som deg. Så fremt jeg klarer, gjør jeg likevel ting som gjør at jeg blir dårligere etterpå. Det handler jo om å ha et meningsfullt liv, men det er synd at man må betale tilbake mangedobbelt etterpå. Tusen takk, og fin kveld ønskes deg. ❤️

    5. Håper du får ladet nok så dere får med feiringen Det er dette med å betale alltid, for det som blir morsomt i større doser. Lag deg en fin og oppladingsgod dag 🙂 klems

      1. Ja, det kan være tøft med tilbakebetaling, spesielt når man liksom alltid skylder. Tusen takk, hviler og lader under pleddet på sofaen i dag. Klem til deg. 😊

      1. Jaaa, det gjorde jeg! 😀 Fantastisk herlig å få med seg denne spesielle kvelden i går! 🥰 Må vel påregne en “formnedgang” de nærmeste dagene, men takker for merenergiønsker fremover! 🥰

    6. Sending positive vibes that you’ll be feeling better for the party on Saturday. Hope you’re not coming down with a cold 😬 there seems to be a lot of colds here at the moment, as weather is very up and down

      1. Thanks a lot, Mary. Actually, I got a cold, but it was more or less gone by Saturday, and I was able to attend the party! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg