Jeg bor i snøland / I live in winterwonderland

English further down

Bjørn måker bort vinteren / Bjørn wants to be rid of winter and snow

Denne vinteren har vært lang. Og når vi tror at våren endelig er i anmarsj, kommer det bare et nytt snøfall. Vi som bor i Trondheims snøbelte (Heimdal – Byåsen), må bare innrette oss etter at våren kommer mye senere her, evt. kan vi flytte på oss. Ned til Trondheimsfjorden, for to måneder kortere snøføre, eller til Spania, om vi vil kjøre uten vinterdekk hele året. 🌞

Veien min / My street

Jeg kjørte meg en tur på besøk til ei venninne som bor på Byåsen. Så ikke mange vårtegn der heller, med unntak av noen stakkars snøklokker 🌼 som hadde gjort forsøk på å trenge gjennom snøskavlene ved husveggen. Etter et par timer med te og skravling, kjente jeg i panna at det var på tide å dra hjem. Bilen måtte måkes frem. Usj! Er superglad for at bilen vanligvis står snøfritt i garasje. Det sparer meg for mye bruk av energi til daglig.

Når det er sagt, så er jeg kjempeglad for å ha bil. Med den har jeg mulighet for å komme meg steder. Tenkte litt på det da jeg så alle de spreke Byåsingene langs veikanten der jeg kjørte. Det er faktisk alltid masse spreke folk ute og farter på Byåsen. Flere som har lagt merke til det? Jeg så besteforeldre som var ute og gikk tur med barnevogner, mødre som var ute og jogget med barnevogner, syklende menn på piggdekk, unge og voksne som gikk tur med hunder, og faktisk en gammelkjæreste som var ute og gikk tur med stor, svart hund. Sikkert samboeren som hadde lurt han ut i snøværet… Flere av de som var ute og kjørte, hadde ski på taket. 

Jeg hadde nok ikke passet inn på Byåsen, med mitt aktivitetsnivå. Men det er veldig fint å se hvor spreke folk er, og kanskje er Byåsingene bare glade for lang vinter? ❄ De har jo uansett bosatt seg der frivillig. Jeg bor på Heimdal frivillig, men har tanker om at jeg må finne et mildere klima etter hvert. 

English:

This winter has been very long. And just when we think that spring is coming there is yet another snow fall. Those of us who live in the are of Trondheim with the most snowy zones (Heimdal – Byåsen) just have to adjust to the fact that spring arrives much later here. Another alternative is to move. Down to the Trondheim fjord, for two months shorter winter driving conditions, or to Spain, if we want to drive without winter tyres all year long. 🌞

I went for a drive to visit a girl friend who lives in the Byåsen area. I failed to see any signs of spring there, except some poor snowdrops 🌼 that seemed to have made an attempt to force their way through the snowdrifts close to the wall of the house. After a couple of hours with tea and chatting I felt my forehead was getting warm and it was time to go home. I had to shovel two hours of snowfall off the car. It made me think of how lucky I am to have a garage at home. It saves me a lot of energy in my everyday life, which I can use on something else.

That being said, I am very lucky to have a car. It means I can easily get around to places. I thought about that while driving along the road at Byåsen watching all the fit and active people there. Actually, you will always find a lot of fit and active people at Byåsen. Maybe you have noticed as well, if you have been there? I saw grandparents walking their grandchildren in prams, mothers out jogging with the prams, biking men with winter tyres on their bikes, youngsters and grown ups walking their dogs, and even an old boyfriend walking a big, black dog. It was probably his girlfriend who had tricked him into going for a walk in the snowy weather… Several of the car drivers had skiis on their car roofs.

Because of my poor activity level I suspect I would not have fitted in at Byåsen. However, I find that it’s nice to see how active people are. Maybe the people at Byåsen are happy about the winter being so long? ❄ After all, it’s their own choice to live there. I live at Heimdal at the time being, for many reasons, but I would like to live somewhere warmer later in life.

10 kommentarer
    1. Vi Byåsinger innretter oss etter årstiden😂
      Ski en dag,goretex sko 1 dag,vadere 1 dag,piggsko 1 dag og innimellom røde sko m høye hæler.
      Spræk er fornavnet på oss her ved foten av Bymarka

      1. Hahaha, sikkert like greit å innrette seg etter det man ikke får gjort noe med 😂 Bør ha store hus for å få plass til alt fottøy kanskje… Men ka e mellomnavnet da? 😊

    2. Våren kommer… må bare smøre seg med en god porsjon tålmodighet😫. Snø i lavlandet på Strindheim også😂

    3. Lette en stund før jeg fant hvor jeg skulle kommentere 🙂 Her er det også sånn, sol og snø, og sol. Og nå har det IKKE vært snø på en stund.. Kanskje det er ferdig her 🙂 Håper det 🙂

      1. Åh, så dumt at du måtte lete.. Sånn skal det jo ikke være. Skriver meg det bak øret! 🙈🤗 Men vet ikke om jeg får gjort noe med det, med mindre jeg endrer tema på bloggen. Vi får vel bare ta det vi får av vær, men håper virkelig det er slutt på snømengdene nå! 😊 Solklem 😊

      1. Hahaha, ikke en konkurranse jeg ønsker å vinne 🤗 Kos deg i den danske solen. Om ikke lenge flyr jeg over deg, til sydligere breddegrader 😊 Solklem 😊

      1. Hahaha, ja, trøndere er gode på å snakke om snøen 😂 Ikke så mye annet spennende som skjer, kanskje… 🙈🙌 Men plutselig er den borte både hos oss og hos dere! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg