Jeg er friskmeldt! / I was taken off the sick list!

(English further down)

Hurra! Nå kan jeg stryke ut én ting fra lista mi over diagnoser som jeg har. O Store Baranowski, endokrinologen, var svært blid og veldig fornøyd med de siste blodprøveresultatene. De avgjørende antistoffene hadde normalisert seg, og han sa at jeg kunne ta bort medisinene for stoffskiftesykdommen. Jeg spurte om det han mente var at jeg kunne seponere medisinene. Da ble han imponert, shø! Men noen medisinske uttrykk lærte jeg da i løpet av de årene jeg jobbet på sykehuset.

Da jeg for halvannet år siden fikk påvist Graves disease, ble jeg temmelig nedtrykt. Det var liksom ikke en ny diagnose jeg trengte. Generelt er jeg også skeptisk til å ta medisiner, og nå måtte jeg altså begynne med stoffskiftemedisiner. Den andre gangen jeg besøkte endokrinologen, ble jeg spurt om jeg hadde tatt medisinene mine, siden blodprøveresultatene bare hadde forverret seg. Dermed måtte jeg øke på med flere piller. Min misnøye til tross, jeg måtte bare.

Det er dessverre sånn at om man har en eller flere autoimmune sykdommer, så kan man lettere få flere. ME regnes også som en autoimmun sykdom. Siden jeg hadde tre av slaget, var jeg vel i “faresonen”, men syntes kanskje det var nok allerede. Man vil jo bli friskere, ikke sykere.

Men nå er jeg altså friskmeldt fra stoffskiftesykdommen, og endokrinologen mener at det teoretisk sett er minimal sjanse for tilbakefall. Hurra! Da satser jeg på fortsatt gode prøveresultater til kontroll etter sommerferien. Nå er jeg så hoppende glad at jeg innbiller meg at jeg til og med kan bli helt frisk av ME en vakker dag også!

Den magiske døra inn til legekontoret. The magic door to the doctor’s office.
Roser på bordet for å feire friskhet. Roses on the kitchen table to celebrate wellness.

English:

Hurrah! Now I can cross out one thing from my list over diagnoses that I have. The Great Baranowski, my endocrinologist, seemed quite content and happy about the last blood test results. The conclusive antibodies turned out to be normal, and he said that I could stop taking the medication for Graves disease (metabolism disease). I asked him if that meant that I could discontinue with the medication, and he was positive!

When I was diagnosed with Graves disease a year and a half ago I was pretty depressed. I didn’t need yet another diagnosis. I’m sceptical to taking medicine in general and this meant I had to start taking hyperthyroidism drugs. On my second visit to the endocrinologist I was asked if I had actually taken the medicine, as the blood test results came out even worse than the first time. As a consequence I had to increase the amount of pills. Despite my discontent I just had to deal with it.

If you already have an autoimmune disease it is unfortunately easier to get new autoimmune diseases. ME is considered to be an autoimmun disease. As I had three of them in all I guess I should have seen the warning sign. However, I thought I already had enough of the kind. I find it natural to think and believe that I will find a cure for what I’ve got, not to get more sick.

Now that I’m taken off the sick list from Graves disease the endocrinologist says that there is very little chance of having a relapse. Hurrah! I can only hope for good test results when I’m going back for a check-up in August. I am jumping with joy and imagining that I will get well from ME one day as well!

7 kommentarer
    1. Hurra for deg,som alltid har troa til tross for motgang i helsa gang på gang.
      Jeg tror dine valg på tilskudd og sunn mat,samt en ukuelig optimisme gjør underverker.
      Imponerende pågangsmot,håper mange mange velger å prøve din vei fremover.

      1. “Trua” får ingen ta fra meg! 😀 Og underverkenes tid er ikke forbi 😀 Kanskje blir jeg etter hvert en gammel guru som folk valfarter til for å få gode råd, hihi 😀

    2. That’s great news 😊 nice to be given the all clear, and as you say, hopefully one day a nice doctor will tell you that you no longer have ME ☺☺ There is hope….

    3. Dette var gode nyheter og jeg kan høre du er lettet og lese du er glad. Alt med mindre medisiner er godt. Så glad på dine vegne 😉❤️ Jeg har faktisk jobbet på den avdelinga da høyblokka i Trondhjem fortsatt var der. E10 🙈❤️ Og jeg brillierer med “seponering” noen ganger også, men til feil folk tror jeg 😂 Da jeg kan se de ikke fatter noe 🙈 Herlig til deg ❤️ Klem

      1. Hahaha, artig å kunne briljere litt 😀 Du er flink til å sette ord på tanker og gir mye av deg selv. Setter veldig pris på det! ❤️ 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg