Jeg skal betjene støttetelefonen

Jeg kan velge utsikt fra “jobben”

For noen dager siden mottok jeg en epost fra ME-foreningen med spørsmål om jeg kunne tenke meg å være støtte for andre ME-syke og pårørende for ME-syke. De søkte etter “erfarne” ME-syke som kunne tenke seg å bidra med sin kompetanse på støttetelefonen som ME-foreningen drifter. 

Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst til å være til nytte for andre som har ME. Mine erfaringer som ME-syk er “dyrekjøpte”, og dessuten har jeg sittet på den andre siden av bordet mens jeg jobbet som sykehuslærer. Jeg har vært på forelesninger om ME, og noen av elevene som jeg jobbet med, hadde ME. En psykologspesialist jeg var i kontakt med for et par år siden, foreslo at jeg kunne kontakte ME-foreningen og forhøre meg om det var noe jeg kunne bidra med. Imidlertid gikk jeg ikke videre med den tanken den gangen.

Pr. i dag er det seks frivillige personer på Støttetelefonen, som alle jobber hjemmefra. Nå ønsker ME-foreningen å forbedre tilbudet ved å ha flere tilgjengelige “likepersoner” pr. vakt, ikke bare én, slik det er nå.

Jeg ringte damen som er kontaktperson for dette tilbudet, og straks etter var jeg satt opp på lista over nye likepersoner på Støttetelefonen. Jeg vil få en egen jobbtelefon, som jeg kan slå av og på som det passer for meg, også når jeg “har vakt”. Dermed kan jeg regulere ut fra dagsformen. Om jeg ikke tar telefonen, går oppringingen videre til andre likepersoner. Slik jeg forstår det, vil tilbudet på Støttetelefonen utvides på nyåret.

Jeg kan selv velge hvor jeg vil “jobbe” fra. Det spiller jo ingen rolle for innringerne om jeg sitter med et pledd rundt meg i sofaen eller om jeg sitter ute og speider utover sjøen. Til tross for at jeg har lite energi selv, tenker jeg at jeg kan bidra som likeperson. Kanskje en time noen dager i uka. Det må jeg se an.

Man vil få opplæring og oppfølging. Jeg er veldig spent på hvordan dette blir, og hvilke utfordringer jeg møter. Generelt liker jeg å møte nye mennesker. Jeg tror jeg er en god lytter og samtalepartner, og jeg liker å tenke og se muligheter. Jeg skal ikke være en rådgiver, men kanskje kan jeg bidra med noe erfaring og stille noen spørsmål som gir andre mennesker nye innfallsvinkler og mening i tilværelsen. 

25 kommentarer
      1. Tusen takk, Friluftsheidi ❤️ Jeg kjenner det skal bli veldig godt å få være nyttig for andre 😊 Samtidig blir det en ny utfordring!

    1. Så bra du kan bidra på denne måten..<3 Så får vi håpe det gir deg mye selv om det også kan være krevende… Viktig med noen man kan snakke med.. som vet hva di snakker om 🙂 Fortsatt god helg <3

      1. Ja, det er godt og givende å kunne bidra. Vet selv hvor viktig det er med støtte, selv om det mange ganger bare er å lufte egne tanker. Tusen takk, og god helg til deg og den andre 40årsjubilanten ❤️

    2. Å, så bra! 😀👏
      Blir spennende å høre hvordan det er. Kanskje jeg også kan være med på noe slikt etterhvert. Jeg liker å kunne bidra jeg også, så dette gjorde meg interessert og spent 😀 Dette klarer du nok helt topp! Lykke til! 😊

      1. Tusen takk, HeidiElise 😊 Du skal få høre hvordan det går, og jeg tror helt sikkert at dette kunne vært noe for deg også etter hvert ❤️

    3. Oi…så veldig bra 🥰 Så snill du er. Du vil sikkert være en god støtte for mange. Hadde jeg hatt ME, ville jeg rådføre med deg også:)
      Lykke til!

      1. 🥰 Tusen takk for tilliten! Håper jeg kan bidra med litt støtte. Det er forresten mye likt mht tankegang, holdninger og livskvalitet mellom ME og andre kroniske sykdommer. Vi kan lettere forstå hverandre. 🙂

      1. Tusen takk for støtten, Lene 🥰 Ja, håper det blir bra. Jeg vet selv hvor godt det kan være å snakke med noen som har kjent det samme på kroppen, og har de samme erfaringene rundt “utfordringer”. 🙂

    4. Prisverdig av deg å hjelpe andre. Det må være en veldig vanskelig diagnose å få. Mange trenger nok å få snakke med noen som vet hvordan man lever med diagnosen.

      1. Tusen takk ❤ Ja, det er kanskje ekstra viktig å snakke med noen fordi denne diagnosen omfatter så mye og fordi det er lite forskning og enighet rundt årsakene. Håper jeg kan bidra med litt støtte til de jeg får på tråden!

    5. Så bra! Et flott initiativ. Jeg tenker du er helt rette person til en sånn jobb😊
      Og jeg tenker også at det vil hjelpe på selvfølelsen din og kunne hjelpe andre. Det er godt å kjenne på følelsen av å bidra😚
      Ønsker deg masse lykke til❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg