Når er det best å spise middag?

Rosado à la Bjørn


Når er det best å spise middag? Her kan vi være ganske uenige, og det fins sikkert utrolig mange meninger om dette. Jeg må innrømme at jeg i tillegg kan være uenig med meg selv, avhengig av bl.a. hvor jeg er i livet, som familiesituasjon, jobbsituasjon, helsesituasjon, og hvor i verden jeg befinner meg. 

Når spiser du middag? Hva er det som styrer og avgjør at dette er en god og praktisk tid for å spise for deg eller dere?

Ettersom vi er i Spania nå, og det er veldig varmt her, har vi lagt om våre spisevaner. Nå har vi gjerne middag mellom ni og ti på kvelden. Noe som er praktisk siden det er for varmt å stå over varme kokeplater mens det enda er så varmt ute. Det som er litt interessant, er at jeg er i bedre form når jeg spiser såpass sent. Jeg merker det på at jeg har overskudd til å sitte ute på terrassen og kose meg sammen med samboeren etter at vi ferdige med å spise. Normalt ville jeg vært utmattet og lagt meg på sofaen for lading etter middag, dvs når vi spiser noen timer tidligere. Men altså ikke når vi spiser så sent.

Det er imidlertid ikke nytt for meg å være i bedre form etter klokka ti på kvelden. Mange andre med ME sier det samme, og føler at de sent på kvelden her mer energi og klarer mer enn ellers i døgnet. For noen kan mer overskudd sent på kvelden og utover natta bety at det er kun da de klarer å gjøre noe i det hele tatt. Mange med ME har også store søvnproblemer, til tross for at de er utmattet og har stort søvnbehov. Jeg antar at det er en biologisk årsak, kanskje på cellenivå eller noe i hjernen som våkner til liv…

Uansett har jeg funnet ut at det kan være ganske ME-vennlig å spise middag sent på kvelden. Så lenge jeg ikke spiser for tunge måltider og for mye, går det ganske bra. Kroppen streiker om måltidet blir for stort, for da bruker den mye energi på å fordøye, noe som gjør meg dobbelt utmattet og energitom etterpå. 

Her er link til et innlegg om en sen middag vi spiste sammen med gode naboer i forrige uke: Du må spise med fingrene!

 

Utsikten mens vi spiste Bjørns rosado i går kveld


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

18 kommentarer
      1. Høres praktisk og fornuftig ut, ja 😊 Vi spiser normalt ca sju – åtte når vi er hjemme, men da har jeg et mellommåltid i firetida.

    1. Har ikke satt klokke på dette, men tenker det er best å spise middag før en blir veldig sulten ihvertfall. Lett å overspise når en er veldig sulten.

      1. Absolutt et godt poeng! Egentlig viktig å stoppe før en er stappmett uansett, men lettere å pakke i seg for mye om en er oversulten, ja 😉

    2. When we are at home, we would have during the day between 1 and 3, then maybe a snack in the evening 🤗 Its totally understandable that it’s too hot for you to cook too early because of the heat over there at the moment. 🥵 10/10 for Bjorn’s presentation, looks appertising 😋

      1. Wow, that’s early, but I do remember that your (Kevin’s) Sunday dinner was quite early in the day 🤗 And when do you normally eat during the week? Bjørn saw your 10/10 ranking and was awfully proud! 😀

        1. During the week especially in the summertime, we don’t normally have dinners, just something that is quick to make in the evening. Don’t have time or energy for cooking after work 😀

      1. Hei og hyggelig at du stikker innom! 🙂 Ja, jeg er der jeg er. I går var det enkle tanker om når det er lurt å spise, i dag er det katastrofetanker om et Europa i brann. Kikker plutselig innom hos deg igjen også! 🤗

    3. Jeg liker best å spise en plass mellom 17 – 18, for da har magen tid til å jobbe med saken før jeg skal legge meg. Blir det for sent, så får jeg ikke sove. Selv på varme sommerdager forsøker jeg å spise til den tiden jeg er vant med, men velger da en rett som ikke krever så mye kokkelering. Ha en nydelig torsdag, klem 🤗

      1. Tror nok det er mange som tenker som deg, og gi mangen tid til å fordøye maten før leggetid. Sikkert lurt å velge noe lettere på varme sommerdager, ja. Og drikke tilstrekkelig. Torsdagsklem til deg 🤗

      1. Da fins det altså flere av oss som spiser middag litt sent 😀 Ja, mye vanligere med sen middag nedover i Europa. Klokka ti er vanlig i Spania. 🤗

    4. Middagen hos oss er litt forskjellige tidspunkt, men oftest rundt kl 16. Senest kl 18, til nød 19 for ellers får jeg ikke sove godt.
      Er veldig vanemenneske, så det blir veldig rutine på tidspunkt, for da fungerer kroppen best. Til og med på ferie 😀

      1. Ja, kroppen fungerer nok ofte best med rutiner. Mange spiser rett etter arbeidstid, som dere. Interessant å høre hva folk tenker om akkurat dette med middagsspisetidspunkt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg