Området i Lombardia skilte seg ut

Stine, Skage og jeg på pizzeria i Milano

Ekte italiensk pizza er det lenge siden jeg har spist. Faktisk er det mange år siden jeg har spist pizza i det hele tatt. Jeg har savnet å kunne spise det, men fordi jeg får problemer med mage og tarm etter pizza, har jeg strøket det fra menyen totalt. Siden jeg likevel hadde spist mye som jeg ikke tåler så godt de siste dagene, kunne jeg likevel spise litt mer av slike ting, tenkte jeg da dattera foreslo italiensk pizza.

Det skulle imidlertid vise seg at denne pizzaen bakes av surdeig. Og visstnok er det dette som er ekte italiensk pizza. Noen pizzeriaer i Italia hevder at de har surdeig som de har brukt videre i opp til 100 år. DET må være bra for oss det! Jeg vet fra tidligere at bakst av surdeig går ganske bra for min skjøre mage, bedre enn vanlig brød- eller bolledeig, bare jeg ikke overdriver. Jeg fikk også en “snillere” type ost.

Men før pizza ble det sightseeing i dette området av Milano i Lombardia kalt Isola, som var moderne i forhold til andre områder jeg hadde vært i i løpet av turen. Bygningene var høye og majestetiske, og fra noen vokste det busker og trær ut fra balkongene. Ganske spesielt. 

Etter å ha sett de høye, spektakulære bygningene, var det fint å senke blikket og ta både de grønne engene og alle blomstene nærmere i øyensyn. Her har de tydeligvis skjønt at innslag av store blomsterenger er viktig for livsgrunnlaget. 🐝

Gammelt og nytt side om side i Lombardia
Salvia lipstick

Om du ikke leste gårsdagens innlegg om blomsten over, finner du det her: Blomst til Bunny

Den italienske pizzarestauranten Barbera ligger i området Isola og det var denne som var målet for kvelden. Stine hadde bestilt bord til oss, og beregnet en times spasertur i Isola på forhånd. Det ble perfekt beregning, for da var vi akkurat passe sultne til å spise en hel nydelig pizza hver! 😀

Pizzaen min
Isen min smakte skikkelig sitron, og var hjemmelaget

 

HER finner du informasjon om bloggtreffet første helga i juni.

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

16 kommentarer
      1. Takk, koselig at du ble med på turen! 😊 Jeg har aldri vært i Roma, men kjenner på meg at jeg bør tilbake til Italia igjen! 😀 Jeg har forhørt meg litt i Trondheim i forhold til surdeigspizza, men ikke hatt hell.

    1. Takk for turen, og de blomsterengene gjorde virkelig dagen min. Det var meningen at vi skulle få noe lignende i bakken mellom blokkene her, men det har ikke blitt noe av enda. Jeg vet ikke om jeg har spist ekte Italiensk pizza noen gang, men jeg har spist flere laget av italienere her Oslo. Ønsker deg en fortsatt fin lørdag, klems 🤗

      1. Fint å høre at det er tenkt laget slik blomsterenger i området hvor du bor også. Det blir kanskje mer at slike enger etter hvert. Jeg håper å finne noen som lager med surdeig her i Trondheim også. 🙂

      1. Ja, og jeg lurer litt på hvordan det blir når busker og trær vokser seg skikkelig store. Kanskje de må ha proffe beskjærere i kranheiser… 😀

      1. Ja, absolutt stilig, og fint med variasjon fra de historiske og eldre bygningene. Skulle likt å sett en leilighet innefra 😀 Returklem 😊

    2. Så stilige bygninger!🤗👌🏻
      Det er fint med slike blomsterenger med masse blomster man kan gå og studere.🌸🌱
      Ekte italiensk pizza hadde vært kjekt å smakt.🍕 Den ser kjempegod ut!🤩

      1. Ja, temmelig imponerende disse, og her i området vil de ha inn “naturlig” natur også. Pizzaen var supergod, men jeg er usikker på om man får slik surdeigspizza her i Norge. Kanskje man må til Italia 🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg