Rips og reise / Redcurrant and travel

English further down

Se, som de vokser! Du leste kanskje innlegget der jeg nettopp hadde kjøpt ripsbuskene? Hvis ikke, finner du det HER. Ripsbuskene flyttet inn på verandaen vår for fire uker siden, og de har vokst flere centimeter. Ingen tvil om at de trives på Ranheim. En fuglemor og to fugleunger var innom og studerte dem for et par dager siden, noe som sier meg at bærnett kan bli aktuelt før bærene blir røde.

Men hva har rips med reise å gjøre? Ingenting, bortsett fra at jeg koser meg med å se at de vokser mens jeg venter på å kunne reise. Dessuten var det noen som hintet om at de lurte på hvordan det går med buskene, så her er bildebevis! Det går helt fint å ha ripsbusker i krukker på en veranda, og de trives!

For et par dager siden fikk jeg dose 2 av Pfizer-vaksinen, så nå er jeg så beskyttet mot Covid-19 som jeg kan bli og “good to go”. Jeg har Spania-feber og er ivrig etter å hoppe på et fly for å komme meg avgårde. Det er 18 måneder siden jeg var i mitt lille paradis i Spania nå, og jeg har en del praktiske ting som må tas hånd om. I tillegg må jeg innrømme at livet kan være ganske godt i mitt andre hjemland Spania.

Etter dose 1 av vaksinen, var jeg temmelig sjaber ei uke. Ikke verre enn at jeg tålte det, og var forsåvidt glad for at det ikke var verre. Imidlertid er det mange som får flere bivirkninger etter dose 2, og jeg stålsatte meg for alle bivirkningene jeg ble “lovt”. Spesielt er det mange med ME som har rapportert om langtidsbivirkninger, og jeg forventet både vond arm, hodepine, kvalme, feber og adskillig mer utmattethet enn det jeg lever med til vanlig. Og det skjedde. Men utrolig nok er formen bedre allerede i dag. Det er greit med det som går over!

Jeg jubler, litt forsiktig, for at det plutselig blir Spania-opplevelser igjen! 🙂

English:

Look! They have grown! You may have read the blog post I wrote just after buying the redcurrant bushes? If you didn’t you can find it HERE. The redcurrant bushes moved into our veranda four weeks ago and they have grown several centimetres since. There’s no doubt that they like it here at Ranheim. A mummy bird and two baby birds stopped by to study them a couple of days ago, something that tells me that it might be relevant to get hold of berry nets before the berries turn red.

Anyway, what is the link between redcurrant and travel? Nothing at all, except that I enjoy seeing them grow while I’m waiting for a possibility to travel again. Besides, someone wanted to know how the bushes are doing, so here is the photo evidence! It’s perfectly okay to grow redcurrant bushes in pots on a veranda, and they do thrive!

A couple of days ago I got dose 2 of the Pfizer vaccine, and I am now as protected against Covid-19 as I can get, and therefore “good to go”. I have “the Spanish fever” and I’m eager to hop on a plane and travel to Spain. It’s been 18 months since I last was in my little paradise in Spain and there are quite a few things I need to sort out and attend to. in addition, I must admit that life can be very nice in my second home country Spain.

After receiving dose 1 of the vaccine I was pretty shabby for a week. However, I was glad the side effects were not too bad, and I endured. However, more people have side effects from dose 2 and I prepared myself for what was coming, and what they predicted. A lot of people with ME especially have reported about long term side effects, and I expected a painful arm, headache, nausea, fever and considerably more fatigue than I normally live with. And it did happen. But funny enough, I already feel better. I certainly don’t mind when not being quite well passes!

I’m cheering, although carefully, because all of a sudden there may be new experiences awaiting me in Spain! 🙂

8 kommentarer
      1. Skjønner veldig godt at du vil reise til Filippinene. Og plutselig kan du! 🙂
        Lykke til med ripsbusken din! Om mine tåler sjøluft, gjør sikkert din også det 😉

    1. Spennende med ripsbusker på verandaen 😀
      Jeg vil også reise, men “bare” til Halden foreløpig 😉
      Fikk første dose av vaksina på onsdag, og har merket bare litt. Veldig trøtt, og var litt “fyllesjuk” om det er slik det føles. Har aldri vært det, så vet ikke helt 😄
      Armen var vond et par dager, og litt feber, men det kan også være fordi formen generelt har vært litt dårligere siste uka. 🙂
      Godt du ikke har merket altfor mye, og lenge til bivirkninger.
      Håper jeg skal få til en tur til Ranheim snart også. Har ikke glemt det, men blir en del her i Huset og da blir det lang tur 😁 Vært litt forsiktig med bussturer også pga smitten. Vi snakkes! God lørdag 😊

      1. Hahaha, ja det er utrolig hvor lite som skal til for at det blir litt spenning i hverdagen. 😉 Høres koselig ut med tur til Halden, da. 🙂 Der har jeg aldri vært. Håper du også slipper mer alvorlige bivirkninger, Heidi. Ranheim venter på deg, men kanskje må vi vente til andre siden av sommeren… 😉 God lørdag til deg også! 🙂 🙂 🙂

    2. Jeg har en ripsbusk som etterhvert begynner å bli ganske stor. Den hadde ikke fått plass i krukkene dine. Men veldig gøy med noe man kan dyrke selv, enten det er på veranda eller i hage ♥
      Jeg ble litt utmattet etter 1. dose, det kan egentlig bare ha vært det vanlige etter en litt småtravel uke. Etter andre dose merket jeg overhodet ikke noe. Har etterhvert forstått at kanskje ikke vaksinen har særlig effekt på meg som går på immundempende medisin, så jeg har tenkt å få testet om jeg har fått antistoffer i det hele tatt etter vaksinen. Har også hørt at jeg ligger ann til å få en 3. dose hvis det blir vedtatt.
      Det blir jo så kjekt hvis du kommer deg til ditt andre hjem snart ♥ Jeg er litt misunnelig ja. Men det blir ingen utenlandstur på meg i år. Jeg får nok nøye meg med gode gamle Norge 🙂 Og satser på at vi snart får Sydenvær her også ♥

      1. Ripsbusker kan bli temmelig store om de ikke blir beskjært, ja. Vi hadde tre ripsbusker i hagen der vi bodde, og de fikk en god klipp en eller to ganger i året. Må nok beskjære disse to på verandaen ganske kraftig om de skal fortsette å bo der i flere år. 😀 Du må gjerne sennde bilde av din, når du får modne bær. 😉 ♥

        Fint at du ikke fikk så store bivirkninger. Blir interessant å se om du har antistoffer, om du bestemmer deg for å teste dette.

        Jeg skal gjerne sende deg noen spanske solstråler når jeg kommer dit, men dere får sikkert mye fint vær på vestlandet også! 🙂 ♥ 😉

    3. Så kjempespennende med ripsbærbusker på verandaen da 😊 Håper du oppdaterer oss om hvordan det går.

      Etter 1.dose hadde jeg kun vondt i armen, og nå etter 2.dose ble jeg også stiv i armen, og litt tung i kroppen dagen etter.

      Skjønner godt at du drømmer om å reise ja, men nå er vi forhåpentligvis nærmere målet ❤😊

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, du skal få oppdatering om hvordan det går med ripsbuskene 😀 Så bra at du ikke fikk så store bivirkninger av vaksinedosene!! Må innerømme at det gikk mye bedre med meg også enn jeg hadde trodd. En god mandag ønskes deg og pusene fra Kari med spanskesyken ♥ ♥ ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg