Sør-Europa ulevelig pga tørke og brann

Brannen i Sierra de Mijas


I lys av hva som har skjedd og skjer i Europa for tida, er det snart ikke noe som er utenkelig. Ingen hadde forutsett en pandemi som skulle slå knockout på store deler av Europa og verdenssamfunnet forøvrig. Krigen i Ukraina har sjokkert oss, og det dukker stadig opp større og mindre katastrofer. De store brannene i Europa denne måneden som skyldes varmebølger og tørke er skremmende. Vi ser brannene “på avstand”, men de er ikke langt borte. De er i Spania, Portugal, Italia, Hellas, England… Og de gjør store skader, som går ut over folk og dyr, og selve livsgrunnlaget. I disse områdene. Men i tillegg kan det få konsekvenser for oss som ikke er direkte berørt, og som vi ikke aner konsekvensene av.

Tenk om klimaendringene skaper tørke som varer i årevis! I vår levetid! På vårt kontinent! I land der vi bor eller oppholder oss på ferie. Alt vil tørke ut dersom det ikke kommer regn. Branner vil oppstå og komme etter oss, langs veiene og i boligområder. Som på bildene i dette innlegget fra forrige uke. Dette er fra Alhaurin el Grande, som ligger i en luftlinje på ca fem kilometer fra der vi har feriehus. Vi oppdaget brannen og røykskyene da vi kom ut fra et kjøpesenter. Da vi kjørte hjemover, fulgte røyken etter oss langs kystveien der vi kjørte, like fort som vi kjørte. Det var skikkelig skremmende.

Jeg har tillatelse fra naboer til å bruke disse brannbildene.

 

Brannen i Sierra de Mijas

 

Folk kan komme til å måtte bo i flyktningeleirer dersom hus og byer brenner ned, og de ikke har noe sted å bo. Noe som allerede er en realitet i andre deler av verden. Se for deg et uttørket jorde hvor folk som har måttet flykte fra hjemstedene sine pga branner, er stuvet sammen på provisoriske senger i store telt, og med begrenset tilgang til mat og vann. Svette og illeluktende, siden det bare er nok vann til at de kan få ta en kort dusj en gang i uka. Sultne og tørste pga mangel på mat og drikke, og tilførsel av dette. Tilførsel av all mat, drikke og medisiner stopper opp når hjelpemannskaper også flykter nordover fordi de ikke har flere rasjoner å dele ut. Det kan også bli en konsekvens, om alt stopper opp. Muligheter for kontakt og informasjon via telefon og internett bryter sammen, og mange vil ikke vite hvor familie og venner ble av fordi de måtte flykte i hui og hast da landsbyen deres ble slukt av flammene.

Store deler av det sørlige Europa (og ellers i verden) kan bli ubeboelig. Mange vil flykte nordover, til land hvor det er nok vann. Vi som lever nord i Europa, vil merke at millioner av mennesker flykter til våre land, i håp om at det går an å overleve der. I alle fall i noen år fremover, før tørke, hete og branner blir en realitet også i nord. Problemer med mygg og dårlige veier vil synes bagatellmessige, i forhold til hetebølger og tørke. Det har gjennom tidene vært folkevandringer av ulike årsaker. Kommer en ny pga tørke og branner? Om 20 år? Om 50 år?

Rasjonering av strøm og vann kan bli aktuelt. I stor skala. Jeg ser for meg at det vil bygges vannfabrikker. Kanskje i tilknytning til havet. Det fins i dag filtersystemer som kan rense sjøvann slik at det blir drikkevann. Tidligere hadde jeg et vannsystem på kjøkkenbenken til rensing av vann. En gang prøvde jeg å kjøre cola gjennom filteret, og det kom faktisk rent vann ut. Om det blir vannmangel i stor skala, må det kanskje utvikles systemer som kan rense vann fra saltvann til drikkevann, i fabrikker. Muligens vil det også utvikles rørsystemer som går fra havet gjennom landområder til formål som å slukke branner. Kanskje blir alt uansett bare midlertidig, for kanskje vil ekstrem tørke og branner som brer seg og lett antennes i hetebølger, etter hvert brenne opp disse også… 

Jeg ser for meg at flere vil bo i båter. Da kan man flykte ut på havet om det brenner på landjorda og det ikke går an å komme seg unna der. Jeg nevnte for Bjørn i går at vi kanskje heller burde hatt en båt i stedet for leilighet i Spania. En stor båt som vi kunne bo i og suse rundt med i Spania. Da ville vi være trygge for branner på land. Kanskje.

Hva tenker du om alt dette?

 

Idyll i heten på Playa de la Yucas

 

Under min parasoll på Playa de la Yucas


Og i mellomtiden kan jeg ligge under en parasoll en het julidag og nyte strandlivet. Da kan jeg velge å tenke på hvor godt jeg har det, eller krisemaksimere om hvordan livet blir i fremtiden. 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

8 kommentarer
      1. Tusen takk, Heidi ❤️ Noen ganger løper fantasien min løpsk, og jeg skremmer meg selv veldig. Men jeg tenker at dette kan være realistisk… i fremtiden 😳

    1. Yes Kari, maybe a boat would be a good idea 😅 Of course the planet has gone through many climate changes over millions of years, extreme heat, ice ages, lack of water and we are vulnerable to extremes. As well as heat, there will also be extreme floods, which will cause migration too. There me be parts of Ireland in 50 to 100 years that maybe under water. People are living longer and where we can all go is unknown. Mars maybe looking good 🤪😂 or maybe a giant asteroid will hit and we’ll go the same way as the dinosaurs 🦕

      1. Things are looking really bright… 😅 Maybe better to take one day at a time, and buy a boat big enough for dinosaurs then! 🤪😂🦕

    2. Tenker på bøkene til Maja Lunde… Dystre utsikter. Tenker det nesten er bedre å være i alt regnet på Nordmøre kysten. En vil alltid tenke egoistisk; “hvordan berger jeg meg”.
      Har du vært redd for brannen, redd for at den kommer i din retning?

      1. Jeg har også lest et par av Maja Lunde sine bøker. Skremmende, men ikke urealistiske fremtidsutsikter… Tror vi egentlig har det rimelig greit i Norge, ja. Var ganske redd for at brannen skulle komme vår vei, ja. Men tenker som regel at “det går bra”, noe det gjorde denne gangen også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg