Vi har fått korona i hus

Koronavarsel på soveromsdøra

Den siste tiden har koronasmitten på nytt spredt seg her i Trondheim. Jeg har hatt en følelse av at vi kom til å bli rammet denne gangen, og så skjedde det. Vi har fått korona i hus. Det utløste selvsagt ingen jubel og gledesrus, men vi går heller ikke inn i noen depresjon. 

Det er én av oss tre i husstanden som har testet positivt på Covid-19. Nå gjenstår det å se om vi to andre også får korona eller om vi “går fri”. Han som er syk, er ikke alvorlig syk. Har bare lette symptomer, og korona-kid er ikke verre enn at han vil ha lørdagsgodteri.  Forhåpentligvis er han raskt oppe av sengen igjen, men uansett må han være isolert i noen dager fremover.

Siden jeg har såkalte underliggende sykdommer, er jeg mer utsatt om jeg blir koronasyk. Jeg har hele tiden sagt at jeg ikke kommer til å få korona, men nå føler jeg meg ikke lenger fullt så trygg. Vi tar våre forholdsregler, men sjansen for at vi allerede har blitt smittet er jo absolutt tilstede. Bør jeg være bekymret? 

Vi to voksne er fullvaksinerte. Imidlertid tviler jeg sterkt på at akkurat det er noen garanti for å unngå å bli koronasyk. En stor andel av pasienter innlagt på sykehus med korona er/har vært fullvaksinerte. Vår korona-kid fikk sin første dose for noen uker siden.

Det skal bli interessant å se om immunforsvaret mitt er godt nok i denne runden.

26 kommentarer
    1. Mest sannsynlig blir dere alle påvist korona. Vet ikke om du har lest bloggen til Tenaaringspappa, der var det først han, så resten. Gikk bra det. Mener å huske de hadde da fått første dose.. venninna mi fikk påvist for noen uker siden, så mannen og barna. Min tante og onkel i 70-årene fikk påvist, hun med flere underliggende sykdommer av alvorlig grad, de merket knapt koronaen. Må sies at alle disse var uvaksinerte da, nå vet jo ikke jeg situasjonen i ditt hjem. Men dette går bra vettu, god bedring til familien tenker jeg blir greit å skrive 🌹

      1. Tusen takk, Bunny Trash! 😊 Ut fra de eksemplene du nevner er sannsynligheten for at alle/flere i familien blir smittet ganske stor, når koronaen har kommet i hus. Klart det går bra! Det går alltid bra med meg, også når det ikke går så bra… 😁

      1. Nei, spesielt vanskelig å unngå smitte når viruset har kommet i hus. Men vi spriter og vasker og holder avstand så godt vi kan. Og krysser fingre og tær.
        Tusen takk, HeidiElise! 😊

    2. Her hadde vi korona i hus for 11 måneder siden. En gjest. Men ingen av oss, og heller ingen av gjestens familie fikk korona. Og ingen var vaksinerte på det tidspunktet. Men så har jo viruset forandret seg i året som har gått, så det er nok andre faktorer som spiller inn nå. Den gang, for 11 måneder siden, hadde jeg jo underliggende sykdommer, men var likevel ikke i risikogruppa. Der havnet jeg først i februar. Og da som et av de alvorlige tilfellene. Og jeg har mange ganger lurt på om hvis jeg hadde vært immunsuprimert den gangen, om jeg da ville fått korona?
      Det er det jo ingen som vet. Jeg vet bare at min medisin er en av verstingene både når det gjelder covid og tilhørende vaksine. Så nå er jeg fullvaksinert med 3 doser. Blir spennende å se. Jeg må innrømme at jeg er mer redd for å få viruset nå enn jeg var i fjor på denne tiden.
      Krysser fingrene for at det går bra hos dere. Og masse god bedring til korona-kid ♥

      1. Så bra at ingen andre ble smittet da dere hadde korona i hus for snart et år siden! Mulig at det er noe annnerledes nå ettersom viruset har forandret seg, men forebygging og tiltak er like i alle fall, med vasking, spriting og isolasjon. Så lenge vi andre ikke har symptomer, så er vi faktisk ikke i karantene. Enda. Jeg er i risokogruppa pga andre sykdommer enn ME, men har mine tvil til at vaksinene beskytter så voldsomt mye… Det vil vise seg 😊 I tillegg tar jeg mange kosttilskudd, som skal booste immunforsvaret også. Godt at du føler deg tryggere etter 3. dose. Da var det riktig for deg! Tusen takk, Eva, også på vegne av korona-kid! ♥

        1. Ja, de reglene er jo litt forandret nå, all den tid flere er fullvaksinert, så da blir det ikke karantene på samme måten.
          Og jeg føler meg ikke tryggere etter 3. dose enda. Skal nok føle meg tryggere når jeg får vite om jeg har fått noen flere antistoffer siden sist. For det var svært dårlig med det etter 2. dose. Skal ta en prøve om noen uker som vil fortelle det. Regner med det går en stund før jeg får svaret på det. Så her er jeg like forsiktig som ellers. Er omtrent den eneste som bruker munnbind når jeg er i butikken blant annet. For også her er smitten høy for tiden.
          Vi får bare ta forholdsregler, gjerne også litt flere enn påbud og anbefalinger sier. Og det vil jo helst gå bra 🙂

          1. Det blir spennende å høre om du har fått økt antistoffer siden sist. Ja, var vel ganske lavt sist, husker jeg. Er nok lurt at du fortsetter å være forsiktig, for vi vil ikke at du skal bli alvorlig syk igjen. Har vært nok av det i det siste! Håper du har ei god helg! 💖

      1. Tusen takk, Ligaya ♥ Den syke har det bra, er faktisk allerede bedre siden i går. Koser seg med stadig servering på rommet 😀 Ja, huff, blir trasig om vi også blir smittet, men håper vi slipper det!

    3. Au og au! Det høres ikke bra ut! Håper dere ikke blir smitta! Du har jo nok å stri med som det er!
      God bedring til den syke.
      Krysser både fingre og tær for at det går bra med dere!
      Blir en stund til det besøket da!
      Rekker å hekle nye tøfla! 💖💖

      1. Det er noe som heter at man får ikke mer enn man tåler, men jeg vet ikke helt… Vi gjør det vi kan for å unngå å bli smittet. Tusen takk, på vegne av korona-kid! Og takk for kryssing! 😀 Håper vi får til besøket vårt om ikke så lenge, men ikke stress med hekling av tøfler! Jeg har ullsokker som et alternativ 💖

    4. Uff da, håper da virkelig dere slipper å få det og hvis dere får det så går det nok helt fint det også. Krysser ihvertfall fingre for at dere slipper, det hadde jo vært det aller aller beste. God bedring til pasienten 🤩🤩

      Klem

    5. Hmmmm, ja det er i overkant spennende. Er nok ikke lett å unngå når det er i huset, men får sette sin lit til både vaksine og immunforsvar! Tøffe tider for hodet og kropp dette. God klem fra meg 😘😘

      1. Absolutt spennende, ja. Problemet er jo at man ofte smitter hverandre innenfor husets fire vegger før man vet at virusene har flyttet inn. Vi fortsetter å ta forhåndsregler et par dager til, men det er jo en viss inkubasjonstid også. Opp til 14 dager i enkelte tilfeller, tror jeg. Klem til deg fra meg. 😘

    6. Huff så kjedelig greier å få besøk av Corona, men det er godt å høre at pasienten føler seg bedre. Ettersom jeg ikke har vært på bloggen noen dager, måtte jeg lese hva du hadde kommentert. Så langt høres det ut som du er frisk, og jeg krysser fingrene for at det forblir sånn. God bedring til KID’n ❤️

      1. Ikke noe planlagt besøk dette, nei! Men etter forholdene har vi det bra. Jeg skal snart i gang med å lage frokost til pasienten nå, og har fått beskjed om å sette maten utenfor døra. Han er fornøyd med lite. Tusen takk, på vegne av korona-kid! Jeg er frisk, merker ingen koronasymptomer, og planen er å fortsette med det! Takk for kryssing! ❤️

    7. Huff da! Så kjedelig! Krysser alt jeg for at du slipper korona!

      Selv om vi er fullvaksinerte skal vi likevel ta forholdsregler, for vi kan bli smittet og vi kan smitte andre.

      Varme tanker til hele familien din ❤❤❤

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk for all kryssing og varme tanker, Toril! ❤❤❤ Vi kan ikke regne med å “slippe unna” selv om vi er fullvaksinerte. Jeg er veldig spent på om vi blir syke eller ikke, nå når vi har korona i hus. Tiden får vise. Det går helst bra. 😊

    8. Uffda. Det er vel ikke så lett å unngå smitte når det er i hus kanskje?
      Håper dere ikke blir veldig syke noen av dere hvis dere også skulle få det❤

      1. Nei, og jeg har skjønt at denne varianten er veldig smittsom i tillegg. Men foreløpig er vi ikke nede for telling, og vi lever i håpet om å “slippe unna” 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg