(English further down)
For et par dager siden tok jeg buss til byen. Vi skulle på konsert med Tre Små Kinesere, og endelig skulle også jeg prøve den nye metrobussen i Trondheim. Det var kaldt og mørkt ute, og godt å komme inn i varmen på bussen. Jeg rakk imidlertid bare et raskt overblikk inne i metrobussen, før jeg følte ubehaget.
Lyset inne på bussen var usannsynlig skarpt! Så lyst og påtrengende at det var sjenerende til øynene. Etter hvert ble det så plagsomt og smertefullt, at jeg måtte lukke øynene. Da kunne jeg slappe av litt. Men tvert jeg åpnet øynene for å få med meg litt av busslivet, ble det så anstrengende at jeg valgte å “bli blind” igjen. Det er mulig at mine øyenlokk har lite isolasjon, eller er veldig tynne, for det hjalp bare delvis å lukke dem. Til tross for at jeg holdt øynene lukket, trengte lyset fortsatt inn i hodet mitt.
Sanseinntrykk kan øke symptomer på ME, og føre til bl.a. utmattelse og hjernetåke. Jeg valgte derfor å vente med å bruke de siste dagenes oppsparte kapasitet til vi var ute av lyset… Dvs. ute av metrobussen og inne i det behagelige kveldsmørket i Trondheim.
Men jeg lurer på… Hvem i huleste, heiteste har kommet på å installere slik flombelysning inne i metrobussene? Er det bare jeg som synes det er ubehagelig? Det er dessuten plent umulig å se hvor i verden man er når det er mørkt ute og samtidig veldig lyst inne i bussen. Og enda vanskeligere når man blir blendet av lyset foran skjermen som skal vise oversikt over stoppestedene. Sjåføren vår annonserte ikke stoppestedene heller, så lite støy fra den kanten, men jeg kan love at det var mye plinging med dører som gikk opp og igjen hele tiden.
Vi fikk en super opplevelse på konsert, og bussturen var plutselig glemt. Helt til vi skulle hjem. Da ble det imidlertid drosje, med mørk kupé og null plinging. Om jeg skal ta metrobuss igjen, må jeg kanskje gardere meg mot “sansestøy”. Da blir det mørke solbriller og headset med støyreduksjon!
English:
A couple of days ago I went downtown by bus. We were going to a concert with “Tre Små Kinesere”, and it was going to be my first time to take the metro bus in Trondheim. It was cold and dark outside, and nice to get inside the warm bus. However, I had hardly entered and sat down when I started to feel uncomfortable.
The lights inside the bus were extremely bright. So pressingly bright that it felt bothersome to the eyes. After a few minutes it became so troublesome that it was painful and I had to close my eyes. Only then was I able to relax a little. If I opened my eyes again – to look at other people on the bus – it felt so strenuous that I chose to “go blind” again. My eyelids do perhaps consist of very little insulation material, or maybe they are just very thin, because it was only partly sufficient to keep them closed. Despite keeping them closed it still felt as if the light penetrated my head.
Sense impressions can increase the symptoms of ME, and lead to exhaustion, fatigue and brain fog, among other things. Therefore I decided to await using the last few days’ “accumulated” energy until we were rid of the bright light… Ie. out of the metro bus and outside in the comfortable darkness of the night in Trondheim.
Yet, I would really like to know… Who the hell came up with this idea to put up floodlights inside the metro buses? Am I the only one who think it is uncomfortable? Besides, it is outright impossible to see and recognize where you are with the bright light when it is so dark outside. Even more difficult when you are blinded by the lights in front of the screen that shows the bus stops. Our bus driver didn’t announce the stops either, so little noise from that part of the bus… However, there was a lot of ting, ding, ting, ding… as the doors closed and opened several times.
The concert was great! And I forgot all about the bus ride. Until it was time to go home. However, we ended up taking a taxi, with a dark car coupé and zero ting-a-ling. If I am ever going to take the metro bus again I may need to use light and noise reduction equipment. Like dark sun glasses and a headset with noise reduction!
Slikt lys kan være forferdelig plagsomt for de som var for lys. Selv blir jeg lyssky når jeg har linser på meg. Da må solbrillene være med.
Det kan være flere enn deg som reagerer på dette. Skjønner ikke at det være slikt lys der.
Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂
Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene
Nå er jeg en av de som kjører disse ellers flotte bussene og jeg kan ikke si meg uenig. Vi sjåfører fikk ordnet med foliering for å kunne se ut frontruta selv, men utover det så har vi også etterspurt å få dempet belysningen i sin helhet av den enkle grunn at de færreste trenger slikt lys hele tiden.
Jeg er selv temmelig lyssky og trives derfor best nå på vinterhalvåret (foretrekker temperaturene nå også, men det er en annen sak) og kjenner meg igjen med det å kunne få hodepine av for mye lys av og til.
Men mitt forslag er som følger; Istedet for å legge ut om det her, hva med å faktisk klage dette inn til atb? Gjerne ta det opp i adressa også for å få rettet søkelyset mot det. Vi sjåfører kan bare gjøre så mye med dette og når det gjelder belysning for dere passasjerer så er det kun dere som kan klage dette inn å få gjort noe med det.
Hei Metrosjåfør, og tusen takk for innlegget ditt! Jeg tenker faktisk at dette blogginnlegget er en innledning til å ta kontakt med atb om lyset på metrobussene. Har allerede lagt ut det samme blogginnlegget på ei ME-gruppe for å få innspill fra andre som evt. sliter med lyset pga sensitivitet. – Og har en plan om å kontakte busselskapet om “problemet”. Det du skriver, forsterker min idé om at dette er viktig å gjøre. 🙂
Jeg visste ikke at man kan bli mer lyssky når man har på linser. Lærer stadig noe nytt. Ja, sikkert flere som kan reagere på det sterke lyset, høysensitive f.eks.
God tirsdag kveld til deg og pusene! 🙂
Nå er jeg sjåfør på endel av de andre rutene i trondheim, og har full forståelse om problemet. Dessverre gjelder ikke dette bare metrobussene, men også endel av de andre bussene. Vi som ikke kjører metro får heller ikke foilering, slik vi får bare masse gjenskinn i frontruta, slik det er lettere å bruke frontruta som speil enn å se ut i veien og trafikken.
Vi sjåfører har dessverre tatt opp dette med det alt for sterke lyset og enda ikke blitt hørt på. Jeg håper du kan sende dette blogginnlegget til adressa, og forhåpentligvis får atb svare for seg.
Hei Bussjåfør og tusen takk for innlegget ditt 🙂 Veldig fint at du skriver om hvordan du opplever det! Visste ikke at dette gjaldt på de andre bussene også. Jeg har en plan om å begynne å ta mer buss, så dette var litt dårlige nyheter… Gjenskinn høres ubehagelig og direkte trafikkfarlig ut! Takk, skal sende blogginnlegget videre i systemet, og inkludere andre kommentarer og synspunkter som kommer meg i hende. 🙂