Hva er fordelene med isdusj?

Jeg har ikke kommet i gang med isbading i sjøen enda i år. Isbadegruppa som jeg var med i forrige vinter, har ikke vært aktiv. Nå har jeg imidlertid lest at isdusjing kan ha noen av de samme fordelene. Men dette er selvsagt ingen magisk pille man kan ta for å ha effekt. Man må faktisk være forberedt på å bli kald en liten stund.

I det følgende vil jeg skrive om hva jeg tenker kan være fordeler med isdusjing for oss som har ME, men som også kan være like fordelaktig for de som er friske eller har andre sykdommer. Jeg har dessuten sammenlignet med isbading, og da tenkt litt ut i fra positivt utbytte sammenlignet med isbading.

  • Det er lite som etter bare tre minutters innsats i dusjen gir så sterk parasympatisk respons og som kan vare i opptil flere timer etterpå. (ME er en av sykdommene som kan ramme nervesystemet.)
  • Hver enkelt kan gradvis venne seg til å tåle det kalde vannet i eget tempo. Man kan enten starte gradvis med noen sekunder og øke tiden for hver dusj, eller starte med lunket vann og gradvis venne seg til å tåle kaldere vann. Og til slutt kanskje tre minutter i iskaldt vann, gjerne etter en dusj i varmt vann.
  • Det er ikke nødvendig å dusje så lenge at man blir iskald og hakker tenner etterpå. Man trenger ikke pine seg selv, og den parasympatiske effekten kan man oppnå etter kort tid. Hvis man presser seg for mye, kan man få motsatt effekt av hva man ønsker.
  • Etter en kald dusj vil kroppen og pulsen normalt roe ned. Vi som har smartklokker eller andre måleapparater, kan sjekke dette i målinger fortløpende i periodene før og etter kalddusjen. For mange vil dusjen føre til ro og hvilemodus i flere timer i etterkant.
  • Jo dårligere man er, desto mer forsiktig bør man være, slik at belastningen ikke blir for stor. Den kalde dusjen er en stressor som gir sympatisk aktivering. Det er etter dusjen man får en sterk parasympatisk aktivering, altså hvile, lading og restitusjon for kroppen.
  • Mange med ME sier at de får forverrede symptomer etter varm dusj og varme bad. Av den grunn dusjer eller bader de sjeldnere. Kan man unngå utmattelser ved å avslutte med  kaldere vann siste del?
  • Kald dusj i motsetning til kaldt bad i badekar eller bad i sjøen har den fordelen at man ikke er like utsatt for UVI, siden man ikke spyler kaldt vann i underlivet.
  • Etter hvert som man tåler mer kuldeeksponering over lengre tid, vil man opparbeide seg større motstandskraft og tåle andre former for belastninger bedre også.
  • En kald dusj hjemme krever minimalt med forberedelser sammenlignet med bad i sjøen ute. Om jeg skal ned til sjøen for å bade med badegjengen, må jeg på forhånd pakke en bag med alt jeg trenger, som ulltøy, pose til vått tøy, noe å stå på, håndkle, lue, votter, termos med varm drikke, mm. Jeg må komme meg dit (ha bil tilgjengelig), skifte om, være sosial (veldig koselig), bade (I like it!), tørke meg og skifte igjen, være mer sosial og til slutt komme meg hjem. Det er krevende, selv om det også er veldig hyggelig og fint. Hjemme legger jeg et håndkle på senga, før jeg dusjer, tørker beina litt for så å tar på badekåpe før jeg deretter legger meg på senga og evt. lytter til rolig musikk. Dette siste alternativet krever heller ikke at jeg er avhengig av noen andre, og kan da gjennomføre “kuldesjokket” uavhengig av når det passer for andre.
  • Den største fordelen med å være uavhengig av andre, er at man kan gjøre det på en tid på dagen når man er i best form. Ved isbading ute, bør man være flere sammen, siden det er en fare for at man får krampe, el.l.
  • Dersom kroppen opplever badeturen til en sjø eller innsjø som stressende pga. alle faktorer (f.eks. å komme seg dit og tilbake, det sosiale, forberedelser) som man får på kjøpet, blir det vanskelig å måle fordelene for kroppen av det at man utsetter kroppen for kulde. Med en kalddusj av tilsvarende varighet, vil man ha mer kontroll på hva som påvirker og gir utslag på målinger av stress og hvile på ei smartklokke. Sånn sett er det lettere å måle og oppleve om en positiv effekt  kommer fra “kuldeksponeringen” man har utsatt kroppen for.
  • Etter isdusj eller isbad føler man på en måte at kroppen har blitt kickstartet. Følelsen av å være oppkvikket og mer energisk er deilig, og humøret blir ofte bedre.
  • Når jeg har isbadet ute, har jeg tenkt at det er lurt å få i seg varmen raskt etter badet. Med dusjing i kaldt vann inne, prøver jeg å unngå rask oppvarming etterpå. Jeg legger meg i badekåpa på senga, på et håndkle, i et kjølig soverom. Etter hvert som jeg blir kaldere på føttene, tar jeg på sokker, og deretter mer klær. Jeg tror effekten av kalddusjen fungerer lenger om man klarer å være litt avkjølt ei stund etterpå. Det gjør det også lettere å tåle å være litt kald ei stund, når man vet at kroppen har godt av det.

 

Karis to tips for kvalitetstiden i kalddusjen: 😊

  • Få kontroll på pusten, pust rolig og kontrollert.
  • Gjør små, enkle, repeterende kroppsbevegelser for å ta bort fokus fra det kalde vannet, som å rulle på hoftene, telle fingre, tøye vekselvis mot høyre og venstre, gjøre nakkeøvelser el.l.

Lykke til! 😍

I fjor på denne tiden skrev jeg et innlegg om fordelene med isbading. Her finner du link: Fordelene med isbading.

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)
27 kommentarer
      1. Ja, kanskje du klarer å tøffe deg opp! Lykke til! 😀 I så fall kommer det kanskje et “skryteinnlegg” i bloggen din? 😉

    1. Usj nei det hadde ikke vært noe for meg. Uansett så er det bare varme som hjelper på meg. Har så varmt vann i dusjen at det stakkarene som kommer etter meg blir skolett.

      1. Haha, liker varme dusjer jeg også, og det er ofte jeg må skru opp tempen når jeg kommer inn i dusjen. Nå har det blitt motsatt 😀

    2. I have cold showers; by choice in Málaga summer, and because I am too disorganised and lazy to switch on the water heater in advance in winter (we used to have it on at all times but not since the energy price increases).

      I won’t elaborate, as the thought of me standing in a shower is quite distressing for most people, but here’s a tip. Even in nearly 40° summers when the cold water is refreshing, the shock can be difficult (that “hoo, hoo, hoo!” noise as you try to breathe). I watch a lot of cycling and the Tour de France and especially Vuelta a España can be very difficult for riders. When they are given a stocking packed with ice, they place it on the nape of the neck and continue cycling. The commentator said this area has a very controlling effect on how you perceive temperature.
      So, I tried running the cold shower head at the back of my neck first and it seems to be true. The feeling of prickly, sticky heat quickly goes and the temperature feels pleasant enough to maintain for a long time, then I can run the water elsewhere without feeling a shock. In winter, it’s not exactly pleasant but, again, starting at the nape of the neck prepares me much better than if I just spray it anywhere else.
      Maybe you might find the same.

      1. Hahaha, you are funny, Boyd, and seem to have a good solution to most problems and aspects in life 😀 I like your ice on the nape of the neck tip – which I from now on will call the Boyd nape trick – and I will test it out already tomorrow as I take a shower again! It will certainly be exciting and interesting to see if this can actually have a controlling effect on how I perceive temperature! Do remember to ask me if it did when we meet next! 🙂

        1. Sure, when we and Bjorn & Juliana are sat around the table I will suddenly ask “hey Kari, does the Boyd nape of the neck trick work for you?” and see who chokes on their churros.

    3. Jeg har lest og hørt at det skal være sundt med isdusj eller bad, men klarer ikke å få det til. I alle fall ikke på denne tiden av året, men om sommeren hvis jeg blir veldig varm kan jeg nok skru krana godt ned mot blått. Ha en fortsatt fin kveld, klems 🤗

      1. Ja, det har blitt mer og mer populært, spesielt blant damer. Tusen takk, og ha en fin innspurt på kvelden du også! 🙂 Hvis du vil prøve kalddusjing, kan Boyds tips nedenfor også være verdt å prøve. 🙂

    4. Brrrr…
      Jeg fryser veldig fort pga trøbbel med å regulere temperaturen som følger med stoffskifte og Sjøgrens. Når jeg blir kald tar det fryktelig lang tid å bli barn igjen, så jeg vet ikke om dette er noe for meg.🤔
      Men jeg ser jo at det har veldig mange fordeler. Håper du har god nytte av det.🤗👍🏻👌🏻

      1. Hihi, nei, det passer jo ikke for alle. Men man vet ikke før man har prøvd 😉 Foreløpig tar jeg bare kalde dusjer, og bare de tre siste minuttene. Har ikke kommet til iskalde dusjer enda… (brrr). Spørs hvordan jeg takler det… Men hva gjør man ikke for helsa 🤗

    5. Har lest at det er mange som oppnår god effektiv av en kald dusj, og jeg har begynt å gjøre det på slutten av dusjen selv.
      Ikke testet det sånn skikkelig enda.
      Burde tatt det før jeg la meg i går kveld, for i natt ladet jeg dårlig igjen. 😉
      Blir spennende å se om du får effekt av det
      .Og det er nok lurt i forhold til alt styret som følger er isbad ☺️

      1. Spørs om det er andre grunner til at du ladet dårlig sist natt 🙂 Artig at du også tester ut litt. Jeg har ikke hatt effekt av kalddusj nå mens jeg har vært forkjølet. Ingen blå graf i dag heller, men kortere oransje. Så da er det håp om bedring i alle fall 😀

        1. Det er nok forkjølelse her også ja…bare oransje hele nattan og i går kveld, og jeg sov greit faktisk 😉 Så det vises godt når vi er forkjøla, eller andre ting som ikke er som det skal i kroppen vår. 🙂

    6. Min badebag står klar med alt jeg trenger – også har jeg enten badekåpe eller hopper i klærne etterpå 😀 Jeg tror ikke kalddusj er noe for meg . VIl heller til sjøen og få saltvann på kroppen 🙂 Men selvfølgelig det enkleste er å ta en kalddusj hjemme 🙂

      1. Det virker som du og dere drar på badeturer både titt og ofte. Og dere har ei fin strand 🙂 Jeg har ikke droppet tanken om flere saltvannsbad, men inntil videre er det enkelt, og litt effektivt, med kalddusker. Kjekt å ha en badebag stående klar 🙂

    7. jeg hørte fra ei dame at hun er aldri syk fordi hun isbader. jeg kan ikke se dette for meg for da får jeg lungebetennelse og vil ligge syk lenge. dette er mine tanker

      1. Ja, mange hevder at de holder seg friske pga. isbading/kaldbading. Jeg tror godt at man kan bli syk etterpå, men at det da ikke er pga. badet men at man allerede har virus eller bakterier i kroppen. Men det er superviktig å få av seg våte klær og kle på seg ulltøy og andre varme klær med én gang etterpå. 🙂

    8. Så artig du skrev om dette temaet. Jeg har nemlig nettopp startet med å skru ned temperaturen etter endt dusj, så tipsa dine kom så riktig :). <3

      1. Hihi, det var jo litt tilfeldig, men artig at det passet 😀 Boyd har en kommentar i dette innlegget med et tips også. 😉

    9. Har lest om fordelene med iskald dusj, og synes de som gjør dette er tøffe altså 😊 Prøvde det en gang. Det var ikke noe for mine ledd. Ble stiv i leddene nesten hele dagen. Kom ikke meg helt i varmen.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Huff, ikke bra at du ble stiv i leddene, nei. Kanskje startet du for hardt, eller kanskje er ikke dette noe for deg. Det skal være fint å avslutte med lunket vann også 😊 Bloggklem til deg ❤

    10. For meg er varmen som hjelper. Jeg merker at jeg blir bedre i varm temperatur og dårlug i kaldt klima, så jeg tror det er ikke for meg. Men jeg ser at det hjelper mange og det er bra. Lykke til med deg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg