Fordeler med isbading

Tømmerstranda i februar

 

Nå har jeg vært badenymfe igjen. Jeg har blitt utfordret, inspirert og motivert, og litt lurt med. Det som i utgangspunktet bare skulle være en engangsforeteelse, har blitt til tre badeturer. Du kan lese om badeturene her:

Jeg gjorde det

Oops… I did it again

Vindfull badetur

Men hva er så fordelene med å isbade og kaldbade? Altså foruten det å se og høres tøff, kul og barsk ut, føle seg modig og selvtilliten det fremkaller… Tja, det skal visst være flere effekter på kroppen som virker positivt. I det følgende kan jeg nevne noen effekter (faktaopplysninger):

  • Etter 10 sekunder begynner blodårene å trekke seg sammen
  • Etter 10-45 sekunder slår kroppens adrenalin og kortisol inn
  • Etter 45 sekunder begynner hjerterytmen og pusten å stabilisere seg
  • Etter 1 minutt øker metabolismen (kaloriforbrenning)
  • Etter 1-2 minutter øker kulde/hete -sjokkproteiner (øker cellenes gjenoppbygging/reparasjon)
  • Etter 3 minutter aktiveres skjelvinger
  • Etter 5-10 minutter øker dopamin med 250 %
  • Etter 15-45 minutter oppstår hypotermi, altså nedkjøling av kroppen
  • Etter 30 minutter oppstår forfrysninger

Foreløpig er jeg ikke i noen overhengende faresone for hverken nedkjøling eller forfrysninger. Mange opplever at de får en energi-boost av vinterbading, og jeg kjenner flere med ME og andre helseutfordringer som hopper i havet på vinteren. Vel, rusler ut i sjøen, i alle fall. Gradvis tilvenning kan være greit. Mange anbefaler å ikke ha hode og hender under vann, siden dette virker veldig nedkjølende. Med lue og ullvotter kan man “holde på varmen” mye lenger. Jeg har tenkt at dette er lurt for meg, siden jeg i utgangspunktet er en frossenpinn, og da klarer å være i det kalde vannet lenger. Og dermed oppnå flere av fordelene med kaldbading. Nå har jeg imidlertid hørt at om man dukker hodet under, vil badevannet oppleves som varmere for kroppen. Kanskje verdt et forsøk?

Noen studier tyder på at isbading kan redusere stress og hjelpe på utmattelse og tretthet. I en finsk studie (publisert i International Journal of Circumpolar Health) følte deltakerene seg mer energiske i hverdagen. De opplevde også bedre humør og hukommelse. Dette var etter fire måneder med jevnlige isbad. 

Mine tre vinterbad er jevnt fordelt over tre måneder, og dette er kanskje for sjelden og derfor årsaken til at jeg ikke har hatt noen kjempeeffekt? Noen vinterbadere legger inn tre bad ukentlig. Jeg har lest i flere uttalelser at det er anbefalt med isbading/kaldbading tre ganger i uka. Det kan virke som min personlige rekord på tre minutter ikke er nok for å oppnå tilstrekkelig med positive effekter heller. Bør jeg legge om strategien? Jeg føler meg i superform i et par timer etter badene, men deretter kommer utmattelsen som kastet over meg. Slik var det nå i helga også. Ei i gruppa som har både ME og fibromyalgi, fortalte at hun hadde følt seg mye bedre i et par dager etter at hun lå uti Trondheimsfjorden og duppet i ti minutter.

Idrettsutøvere kan ha fordeler av isbading, da muskelsmerter, stivhet og ømhet kan reduseres raskere. Diabetikere som isbader, kan få mer stabilt blodsukker og redusert behov for insulin. I møte med det kalde vannet frigjøres endorfiner, kroppens naturlige smertestillende. Jeg har lest om mennesker som har blitt bedre av psoriasisartritt, ryggsmerter og andre vondter. Mennesker som har byttet ut antidepressiva med kalde svømmeturer, etter at de har hatt gradvis redusjon av de depressive symptomene. Videre viser forskning at isbading kan forebygge luftveisinfeksjoner og at isbaderne herdes. Spennende!

Mitt langsiktige mål er å få til et vinterbad i uka, og etter hvert øke til å klare å ha kroppen ti minutter under vann. Ikke på de kaldeste dagene. Da er kanskje ett eller to minutter nok. Her i Trøndelag ser jeg for meg at det må gå an å vinterbade store deler av året, da temperaturene i sjøen likevel knapt beveger seg over 10 grader uansett årstid.

Det advares mot isbadinig dersom man har alvorlig hjerte- og karsykdom, lavt blodtrykk eller epilepsi. Da jeg var i jobb, ble jeg noen ganger beskyldt for å ha epilepsi light, siden jeg ofte falt ut av samtalene og ikke fikk med meg hva som ble sagt. Men jeg tror ikke dette teller som årsak til å droppe isbading. Heller ikke at jeg har en lekkasje på den ene hjerteklaffen. Det er trange årer rundt hjertet som kan være farlig i forbindelse med vinterbading. Så da regner jeg med at jeg er klarert. Jeg har vært bekymret for å få urinveisinfeksjoner av vinterbadinga, men ganske overraskende her jeg sluppet unna dette. 

Jeg opplever det som et kick å gå ut i det kalde vannet og kjenne at jeg har kontroll på pusten og kroppen. Det gir dessuten en økt tilstedeværelse. Hjernen skiller ut adrenalin og noradrenalin for å takle kuldesjokket. Jeg tror dette bidrar til å restarte kroppen, på en måte, og nede i vannet går jeg inn i en modus  som krever full oppmerksomhet. Det er NÅ som betyr noe, fortid og fremtid eksisterer ikke. Etterpå føles det godt, og jeg er klar i hodet og rolig i kroppen. Kommer i en slags zen, med fred og ro i kropp og sjel. Denne følelsen vedvarer også etter at utmattelsen har kommet krypende tilbake.

Det er viktig å sørge for rask oppvarming etter et iskaldt bad. Noen sverger til badstue, som også har sine helsefordeler. Jeg liker ikke badstuer. Foretrekker å tulle meg inn i ulltøy foran et bål. Det sosiale er også en viktig del av opplevelsen.

 

Tømmerstranda i mars

 

Har jeg bidratt til at det er født noen nye vinterbadere med å skrive dette innlegget? Enhver må finne sin indre motivasjon for å gjøre dette. Om ikke for helsefordelene, så kanskje for mestringsfølelsen? Lykke til om du hopper i det! Man bør imidlertid ikke bade alene, ettersom det er mulig å få sjokk og besvime i det kalde vannet. Eventuelt kan man jo ta med seg en badevakt. 😉

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 

Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
Følg om du vil!

36 kommentarer
    1. Ikke bare Bunny som grøsser, for det gjør jammen jeg også 🥶 Vet at det skal være sunt å bade hele året, men kan nok aldri få meg til å senke kroppen ned i iskaldt vann nei, brrrr!

    2. Jeg virkelig beundrer deg. Jeg tror jeg kommer til å fryse ihjel hvis jeg skal prøve det. Det er en gjeng her på Ørland som driver med isbading, men jeg tror jeg foretrekker badstua isteden:)

      1. Det passer ikke for alle, nei 😀 Hadde faktisk ikke trodd jeg kom til å like det heller. Men det har blitt en utfordring jeg bare ikke klarer å motstå… 😂 Artig å høre om Ørlands-badegjengen 😀

    3. Ja, jeg får alltid lyst til å bade når jeg leser og ser det. Har aldri vært isbader, men har bada i grønt iskaldt brevann, og ferskvann som holdt 4 grader, og det er ganske kaldt når jeg bader i sjøen også enkelte ganger. Merker at jeg har blitt mer pysete, men vet også at jeg klarer det om jeg bestemmer meg for det. Ei som bor like oppi veien her pleide å bade fra tidlig vår, mars april og langt utover, men har ikke sett henne gjøre det på en stund, så jeg vet ikke om hun fortsatt gjør det. Da hadde vi vært 2 ihvertfall 😉 Men det må være flo for å komme lett uti da 😀

      1. Det er absolutt en fordel å bade når det er flo, ja. Og man bør være minst to. Jeg ser for meg deg som en fremtidig isbader… 🙂 😂🥰

          1. Noen anbefaler å starte på sensommeren, og så fortsette utover høsten og vinteren, for på den måten å få en gradvis tilvenning. 🙂

    4. Flott innlegg om fordelene med vinterbading.
      Jeg er nok ikke enda overbevist for min egen del, men spennende er det hvertfall å lese om.
      Håper virkelig det kan hjelpe på helsa di og gi deg noen bedre dager.
      Keep up the good work! 🙂

      1. Takk-takk! 😀 Fint at du ville lese. Ingen andre enn evt du selv bør overbevise deg, og dette er ingenting man MÅ 😉 Ja, har et bittelite håp om at det kan hjelpe på helsa mi. Burde sikkert gått “all in” og hoppet i havet flere ganger i uka, men man må ha lyst og overskudd til deg også…

    5. Brrr, det er nok mange fine fordeler med å isbade, men jeg tror helt ærlig at jeg ikke hadde maktet det. Man vet jo så klart ikke før man har prøvd men. Du er TØFF du Kari❤

      1. Mange fordeler, ja, men man må jo ha lyst også. Jeg tøffer meg opp, for det gir et kick, og det liker jeg! Jeg glemte forresten å skrive om at det er bra for hudproblemer også 😉

          1. Du har vel kanskje plass til en hel badestamp med kaldt vann ute på terrassen også? 😉 Men skjønner at det bare er beina som trenger isbadet 😀

              1. Hehe, men kanskje holder det med tåfisene under kaldvann et par minutter 😉 Husk rask oppvarming etterpå 😀 Jeg vil ikke ha skylden for at du får urinveisinfeksjon!

    6. Jeg har veldig lyst å få det til men har ennå ikke kommet så langt. Jeg har vinterbadet maks 2 ganger pr år mer slikt impulsivt 🙂

      Lag deg en fin tirsdag 😀

      1. Da vet du i alle fall hvordan det er og oppleves. Jeg har ikke all verden erfaring selv, men satser på at det blir flere badeturer fremover 😀 God tirsdag til deg! 🥰

    7. I think there are ladies that live near the coast here that swim in the sea in winter. I would imagine, as you say, once you try it, it becomes nearly addictive especially if you feel good afterwards, obviously after the shock from the cold water 😬 I have a bit of back pain lately, might be good for it 😄 enjoy your next ice bath ❄️

      1. Winter swimming has become very popular in Norway especially this past year, and I would imagine there are some crazy people like that in Ireland as well 😀 It may very well become addictive once you experience health benefits. The shock from the cold water is actually good for you body as well as for the brain. Even for pains in your body, and I think especially for back pains! 😉 My next ice bath will probably be on Sunday ❄️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg