Jeg gjorde det!

Jeg gjorde det! I did it!

Ferdig badet. Juhu!

Dette hadde jeg ikke trodd at jeg kom til å gjøre. Ikke i mine villeste fantasier hadde jeg sett for meg at jeg frivillig skulle valse ut i sjøen en kald februardag for å bade. Aldri i verden! Hvorfor det, liksom? Bli både våt og kald på samme tid? Bading i sjøen midtvinters er ikke for frossenpinner som meg!

Men jeg gjorde det! Det var ikke et veddemål en gang, og det vanket ingen belønning. Annet enn en god følelse av å ha gjort det. Jeg tror faktisk jeg overrasket meg selv mest, for at jeg VILLE gjør det! Men uten Eirin og de andre hyggelige damene i badegjengen hadde det ikke skjedd. Jeg liker utfordringer, liker spenning, men den gode stemningen blant badegjestene ble avgjørende for at jeg trasket med ut i det våte element og dukket under. Det var faktisk nok motivasjon å få være en del av happeningen.

Bålkos i fjæra

Vi tente bål, og pratet og lo mens vi gjorde oss klare for sjødukkerten. Jeg var sist til å komme meg ned til vannkanten, og den siste til å dukke under. Derimot var jeg først til å dukke opp, og den første som kom meg på land igjen. Hvordan jeg da klarte å bli sist med å få på meg fillene etter badet, er meg en gåte. Sannsynligvis er det fordi jeg jabbet så mye med de andre trivelige damene at jeg glemte at jeg var kald.

På vei ut i sjøen var jeg bevisst på at jeg skulle puste rolig, og det gikk fint. Men det ble jo uansett ganske kaldt. En smule kaldere enn det var da jeg badet i Middelhavet for halvannen måned siden, som jeg for øvrig skrev om her: Nyttårsbad på nudiststranda.

Badegjengen ved bålet etter vinterbadet

Etter et slikt kaldsjokk i Ranheimsfjæra skulle man tro at det var “mission accomplished” og null sjanser i havet for å gjenta suksessen. Tror du jeg kommer til å bli med på flere vinterbad? I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt det, men nå har jeg lyst. Neste gang vet jeg hvordan det er, hva som må til, og kanskje klarer jeg å være under vannet et par sekunder lenger enn i dag? Når det i tillegg kan være helsefordeler som mer balanse i noradrenalin og reduksjon i kortisolnivået, som ofte er for høyt for ME-syke, tenker jeg at det kan være lurt med flere turer.

Jeg hadde egentlig en plan om å få lagt inn en videosnutt av oss badenymfene i dette innlegget, men det må bli en jobb for morgendagen. Tusen takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!

På vei til badestranda
27 kommentarer
      1. Var visst tøffere enn jeg trodde selv 😀 Har inntrykk av at det er mange damegjenger som bader. Er jo sosialt også. 🙂

    1. Du er jaggu en tøffing!
      Du klarte det , og du gjorde det…
      Der har aldri jeg vært – selv om jeg tenker på det masse!
      Flotte bilder og fin tekst til også…Man fikk skikkelig innblikk i dette ja 🙂

      1. Ja, jeg gjorde det faktisk. Selv om det bare ble et superkort bad 😀
        Tusen takk. Morsomt at du føler du fikk et innblikk i hvordan det oppleves 😉

      1. Haha, jeg hadde vel en formening om at jeg kunne komme til å gjøre det 😀 Men artig at du visste at jeg kom til å gjøre det! 🤗 Takk 😀

        1. Hehe, ikke sant 😉 Tror kanskje du ikke er så god på å ikke ta ufordringer du får 😉 Og det er jammen meg tøft gjort. Jeg er veldig god på å ikke ta slike utfordringer….mer pyse jeg 😉

          1. Hahaha, du får sagt det! Du har nok veldig rett i at jeg ikke er så god på å ikke ta utfordringer jeg får! 😀 Det blir liksom for fristende 😉 Du er nok mer fornuftig enn meg 🤗

    2. Du er helt rå! Jeg badet i badekaret i dag jeg, i varmt vann. Men de sier at vinterbad er sundt. Håper du ikke ble alt for kald etterpå. Kos deg i kvelden. Vikingdame du!!!!

      1. Hihi, sikkert deilig med varmt badekarbad 😀 Jeg liker også det, men klarer ikke å sitte oppi så lenge. Det blir så varmt og tungt å puste, fordi jeg elsker å ha vannet veldig varmt… 😀 Det ble kaldt på føttene, før jeg fikk på ullsokker og varme sko, men ellers gikk det helt fint etterpå 🙂 Vikingdame? Hihi, kanskje det. 😉

    3. Jeg badet i havet en påske for noen år siden. Men etter badet kunne jeg senke mitt legeme i en badestamp med varmt vann.
      Jeg var ikke særlig lenge nedsenket i havet, men jeg tok meg tid til å lage en engel i snøen på veien tilbake til stampen. Ellers er det kaldt nok å bade i havet på sommeren her nord.

      1. Påskebad er en fin ting 🤗 Sikkert ekstra godt når du kunne skli ned i en badestamp fylt med varmt vann etterpå, ja 🙂 Det er ikke spesielt varmt å bade utendørs i Trøndelag på sommeren heller 😉

      1. Being crazy makes life more fun 🤗😄 Jeg er egentlig en skikkelig pyse når det gjelder kaldt vann, men dette VILLE jeg! Bjørn ba meg bare om å ikke å få hjertestans under seansen 😀 Tror ikke på at du er en pyse uansett hva du sier 😀

          1. Det høres ut som et bevisst valg, og stahet kan være en bra egenskap. Spesielt når det er viljestyrke og ikke dumhet, har jeg lært av egne erfaringer, hihi 😀 Ganske unødvendig å fryse, ja 😉

      1. Trodde du det? Mens jeg selv var usikker… 😄 Men jeg liker det jo litt tøft, og utfordringen var faktisk gjennomførbar 🤗😄 Du hadde klart det!

    4. I knew you would do it Kari, brave lady 🤗 I’m sure it was very invigorating. I would say there are many health benefits to it. Even in the shower, turning on the cold tap for a minute is supposed to be good for the body and mind. Have done it once or twice, if nothing else, it wakes you up real quick 😄

      1. You know me well, Mary, and sometimes I think even better than I know myself, haha 🤗 Yes, invigorating surely is the right word for how I felt afterwards, although I spent the rest of the day on the couch resting. Yes, they say there’s a number of health benefits, which is quite motivating. I’m not too fond of cold showers, but it sure wakes you up real quick 😬🤗😄

      1. Hadde jo tatt med alt jeg trengte, inkludert “badetøy” under, så det var liksom forutbestemt 😀 Dvs. badetøy var det jo egentlig ikke, men det ble badetøyet mitt for dagen, siden jeg har kastet den gamle badedrakten og trodd at jeg aldri kom til å få bruk for en badedrakt noen gang igjen 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg