Vindfull badedag

Glade badenymfer

 

Det ble en vindfull badedag på oss. Vi liker å vinterbade, men er ikke like glad for sur vind. Det var 3 grader i lufta og omtrent like kaldt i sjøen, men vinden gjorde badeopplevelsen kaldere. All snøen hadde smeltet siden sist jeg var med badegjengen. Når jeg har vært på ferieturer i sydlige land på vinteren, har jeg ofte sagt at det er bedre med sand enn med snø mellom tærne. Akkurat i dag hadde det passet bedre med snø mellom tærne.

Vind og vær hadde ført med seg både tangrester og annet rusk opp i sanda, og ullsokkene mine gikk i søpla da jeg kom hjem. Det var umulig å få fjernet alt rusket. En del store tømmerstokker hadde også blitt skjøvet opp med bølgene, så nå er det ekstra mange “benker” å sitte på nede på Tømmerstranda, som denne stranda så passende kalles. 

 

Veien ned til Tømmerstranda

 

Klokka er 10 og jeg er klar for et morgenbad

 

Glade badenymfer

Det var tre timer siden flo og halvveis fjære da vi kom oss ut i sjøen. Vi måtte derfor gå lenger utover for å dukke under hele kroppen, som lengtet etter å kjøles ned og oppleve positive effekter av vinterbadet. Fordelen var at jeg lett kunne teste ut noen enkle tai chi-øvelser i sjøen, og denne gangen funket det. Det gikk ikke like bra sist, noe jeg skrev om i innlegget Oops… I did it again.

Men ikke overraskende hadde jeg et lite “uhell” denne gangen også. Jeg liker ikke å dukke under, men tilfeldighetene gjorde at jeg kom ut av balanse på havets bunn. Rumpa satt ikke i ro under vannflaten pga bølgene, og plutselig smatt den ene crocks-en av foten min. Kroppen responderte med å lene seg bakover og automatisk brukte jeg hendene for å gjenvinne balansen. Og ble våt på hendene, og i håret. Lua og hanskene fikk også smake saltvannet. Jeg unngikk såvidt å svelge det noe grumsete sjøvannet.

Men opplevelsen var ganske nyttig, siden jeg ble iskald på hendene etterpå. Jeg har “lært på kroppen” at det er lurt å holde hodet og hendene varme under isbading, for å ikke bli så nedkjølt. Kalde hender er absolutt ikke å anbefale, og jeg måtte ha hjelp for å klare å få av meg de våte hanskene da jeg kom opp av vannet.

Siden jeg har bestilt skikkelige badesko nå, slipper jeg muligens fadeser med dårlig balanse og utur ved nye sjøbad. Det betinger selvsagt at badeskoene kommer i posten før neste helg.

For øvrig kan jeg skryte av ny personlig rekord: Tre minutters sammenhengende vinterbading i sjøen! Juhu! 

 

Ikke så lett å få fyr på bålet i vinden

 

Dagens badenymfer. Gledessmil ved bålet etter det vindfulle badet.

Jeg hadde tenkt å skrive om fordeler med vinterbading også i dag, men det kommer i bloggen her i et senere innlegg. Du får vente i spenning. Takk for at du stakk innom bloggen og velkommen tilbake! 🙂 

Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
Følg om du vil!

 

Pepper skjermet seg for vind og badenymfer i en IKEA-pose
23 kommentarer
    1. Jeg lurer fælt på å bade i påsken…Skal til kysten liksom og være der noen dager i påsken 😀 Må jo prøve meg jeg også 😀 selv om det sikkert ikke regnes som noe som helst… 😀

      1. Så artig at du vurderer påskebad! 😀 Påskebad er i en klasse for seg. Det er jo vårens første bad for hardhauser! 😀

      1. Haha 😀 Skal skåne deg for slike innlegg i fremdiden… tror jeg 😉 Dyna ble sikkert glad for å få komme ut på stua 😀

      1. 😁🤣🤣 Kanskje jeg er fra vikingeslekten bare i bestemte situasjoner 🤗 Må innrømme at dette er en ganske ny hobby. Er egentlig ingen badenymfe. Og har dessuten ikke-kjenn-bunn-skrekk 😇

    2. Ja du har tydeligvis fått sansen for vinterbading.. kult 😊
      Har tenkt sååå mange ganger på å starte med det.. men..det blir med det, som med alt anna jeg foretar meg..jeg er aleina om det – og det blir så kjedelig i lengda. Men selvfølgelig – det er jo teit å la aleinaheta ødelegge for meg, når det er noe jeg har lyst til å gjøre..og det er jo aldri for seint, såååeh.. 🤔😜

      1. 🤗 Liker utfordringen og det å mestre. Og har dessuten håp om at det på sikt ligger en helsegevinst i det. Tror du hadde kledd å være isbader 😆 Det er mye man kan gjøre alene, men akkurat vinterbading er det greit å ha med noen på. I alle fall som observatør, siden kaldt vann kan føre til krampe eller tap av bevissthet.

        1. Hehe..takker..ikke ofte jeg får høre at jeg kler ting 😜❤❤
          Men du har nok rett – jeg bør i alle fall ha noen sammen med meg, for jeg har all mulig respekt for hav og sjø i så måte, ja.

          1. Åh? Jeg tror det er mye du kler! 😀 ❤❤ Men kanskje ikke å være A4? Kanskje du klarer å lure med noen på et påskebad? 😀

    3. Tøffe damer! 🙂
      Jeg er en skikkelig frossenpinn og har en del utfordringer med hendene som gjør at de alltid er kalde,
      så jeg må innrømme at det ikke frister noe særlig å bade på vinteren.
      Ser at veldig mange rundt oss holder på med det og har forstått at det skal være veldig bra.
      Riktig god natt! 🙂

      1. Jeg er egentlig også en frossenpinn, så må mobilisere for å overbevise meg selv at det kalde vannet ikke er så kaldt… 😀 Høres ikke godt ut å alltid ha kalde hender. Vi bader med hansker eller ullvotter for å holde varmen i fingrene, og har lue på hodet. Men man skal ikke om man ikke har lyst 🙂 God søndag til deg! 🙂

      1. Tusen takk, Toril 😊 Og i Trøndelag er det jo vinter i sjøen omtrent hele året, så det blir en lang vintersesong, hehe 😀
        God søndag til deg og kattene også! ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg