Jeg trodde at jeg var friskere

På vei til tai chi

Det er ei uke siden jeg kom hjem fra en lengre ferie i Spania. Den siste av disse tre ukene  følte jeg meg bedre, friskere av ME. Det var en utrolig følelse å kjenne at jeg hadde mer energi, og mer krefter til å gjøre det jeg hadde lyst til. Om du har lest blogginnleggene fra den uka, har du kanskje tenkt at jeg gjorde masse forskjellig og møtte folk hele tida. Det medfører ikke egentlig riktighet, men jeg var gjerne ute “på vift” et par timer hver dag. Og det er mer enn jeg klarer til vanlig. Jeg både følte meg bedre og trodde at jeg var friskere.

Jeg var spent på om denne oppturen ville fortsette da jeg kom hjem. Om den økte energien ville vedvare. Det er ganske vanlig at jeg føler meg friskere når jeg er i Spania, og mye dårligere tvert jeg er hjemme i Norge igjen. Det er ikke sånn at energien jeg har lagret opp der nede, gir meg en boost inn i dagene som kommer. Energien er ferskvare.

Da jeg bikket meg ut av senga for et par dager siden, var svimmelheten tilbake. Krystallsyken, som jeg slet med et par uker for en måned siden, var gjenoppstått. Det var kanskje ikke annet å vente, for jeg hadde tatt meg vann over hodet og gjort mer enn jeg burde. Ikke mer enn jeg ville og hadde lyst til, men mer enn jeg bør for å ikke få økt symptomtrykk pga ME.

Den første dagen hjemme i Norge, tok jeg livet med ro. Var en del sengeliggende pga hodepine, og ble naturlig nok ganske utmattet også. Dagen etter dro jeg på jobb, og det skrev jeg om HER. Den følgende dagen fylte jeg på med mer smertestillende og dro på formiddagsgruppa for tai chi som har vært primus motor for å starte opp gjennom ME-foreningen. Denne treningen er for nybegynnere, men jeg liker å være med for å støtte opp om andre med ME som vil prøve tai chi. Resten av dagen og kvelden var jeg “ganske kake” og ble liggende på sofaen. Likevel klarte jeg i løpet av dagen etter å samle nok krefter til å dra på min ordinære tai chi for uka, altså onsdag kveld.

Siden har jeg vært ganske mye sengeliggende. Bare klart å gjøre det mest nødvendige, som å gå på do, lage meg te, spise, o.l. Svimmelheten har heldigvis gitt seg igjen, og jeg er ikke fullt så utmattet og febervarm i dag som jeg har vært de siste dagene. Men jeg må vel stikke fingeren i jorda og innse at jeg ikke er så frisk som jeg trodde likevel. Etter de fine dagene på slutten av ferieturen til Spania, trodde jeg at jeg var friskere. Enda en gang klarte jeg å lure meg selv.

Om du har fulgt bloggen min, har du kanskje lest om at jeg går på høydose B1. Siden jeg nylig har gjort noen endringer i sammensetningen av pillecocktailen og prøvd ut et par nye tilskudd fra midten av oktober, håpet jeg det kunne være dette som gjorde at jeg følte at jeg hadde energi til å gjøre litt mer. I så fall ville dette være et positivt signal, og håp om varig bedring. Jeg har bl.a. økt dosen av B1 til 1600 mikrogram per dag. Normalt anbefales 1-2 mikrogram B1 pr dag.  

HER er det forrige innlegget jeg skrev om pillecocktailen jeg går på. 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!

Link til blogginnlegget på Facebook.
Link til innlegg på “story ” på Instagram.
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

10 kommentarer
      1. Ja, veldig dumt, og jeg er visst håpløst optimistisk… Har ikke planer om å dra dit på noen måneder, men klimaet der gjør mye godt for meg, så spørs… 😉

    1. Skjønte nok at du ikke var helt i form siden det har vært litt stille fra deg de siste dagene.❤️
      Husker at du pleier å bli dårligere med det samme du kommer hjem.
      Det blir jo stor overgang i temperatur og klima fra Spania til Norge. Vet ikke om det spiller inn på formen.
      Vitaminer er utrolig viktig å ha god balanse på.
      Håper formen bedrer seg igjen veldig fort.🥰

      1. Jeg må si du “leser” meg temmelig godt 😉 Tror du har noen velutviklede antenner, faktisk 😀 Har ikke tenkt på at det kan være selve overgangen i temperatur og klima som fører til at formen dropper så drastisk, men det kan du ha rett i. Tusen takk, og jeg har hatt en forsiktig “opptur” de siste par dagene 🥰

    2. Ikke noe ukjent fenomen det der sjø Kari! Føler seg bedre og satser stort, bare for å gå rett i kjelleren – igjen!
      God bedring – og ta det litt mer med ro lille dame! 🌷🌷

      1. Ja, du har jo flere års erfaring enn meg med slike opp- og nedturer. Jeg burde nok lytte til erfarne “fjellfolk”, men har litt vanskelig for det… Tunglært… Tusen takk, gode du 🌷🥰

    3. Å, så ble det sånn denne gangen også. Så leit! Det hadde virkelig vært flott om tiden i Spania gjorde deg bedre på sikt. Nesten så du bør flytte dit for å ha en bedre hverdag. 😉
      Du har jo klart å gjøre ganske mye, spesielt med å være sosial, for det er det som tar mest energi synes jeg.
      Leit å høre at svimmelhet og hodepine kom igjen nå. Håper du får bedre dager, og ta godt vare på deg selv Kari <3 Klem 🙂

      1. Huff, ja, er visst evig optimist. Du skulle vært med og satt på bremsene for meg 😉 Du er ikke den første som har sagt at jeg burde flytte til Spania. Idéen er god, for jeg ville sannsynligvis hatt stor helsegevinst av det. Men da hadde nok Bjørn streiket! 😀 Jeg er bedre igjen nå, men har lagt opp et litt “snillere” løp denne uka… Klem til deg 🥰

    4. Så kjedelig at oppturen ikke fortsatte, men det er ofte sånn at man føler seg bedre i varmen. Denne tiden av året er jo ikke god for noen av oss som sliter med et og annet. Håper svimmelheten og hodepinen blir borte igjen. Sender mange varme klemmer 🤗

      1. Ja, kjedelig det, men jeg gir aldri opp troen på at det kan skje en dag! Hører spesielt de med revmatiske sykdommer merker stor forskjell på denne tiden av året. Jeg merker det også litt på leddene, men ikke så ille. Svimmelheten er borte og hodet bra nå 😀 Returklemmer til deg 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg