Julekalender med ett juleord hver dag

Hei-hei, og god 1. desember til deg! YouTube-lenken under er en adventskalender. Hver dag får du forklaring på ett juleord i en videosnutt på ca 5 minutter. Den er laget for fremmedspråklige elever og norsklærere som underviser fremmedspråklige, men kan også brukes av andre. Jeg ser for meg at f. eks. mange spesialpedagoger og barn/ungdom med spesielle behov også må kunne ha nytte av denne julekalenderen. I tillegg til at den er fin for deg og meg. 

Jeg kan røpe at dagens ord er “julekalender”. Ta en titt på hva som skjuler seg under luke 1, så får du se og høre hva en julekalender er for oss nordmenn. Tenk deg så hvordan du ville opplevd denne videosnutten om du var fremmedspråklig i Norge. Et norskdrypp om dagen kan være fint i hverdagen.

 

 

Norsklærene Bente og Marit har ment dette for bruk i klasser, som en 5 minutters innledning om morgenen. Man kan da velge å snakke mer om temaet, eller bare få en fast start på dagen. Ellers kan også lærerne dele lenken med elevene slik at de kan se og lære hjemme også.

Bente og Marit. Screenshot fra dagens videosnutt.

Bente og jeg kjenner hverandre fra før. I innlegget Drømmejobben som jeg sa nei til skrev jeg bl.a. om lærebøkene som Bente har vært med på å lage. Jeg er så imponert over engasjementet og opplegget disse to fantastiske damene har laget. Lykke til som Youtubere, begge to! 😊

12 kommentarer
      1. Ja, det er ganske utrolig at det allerede er 1. desember. Vet at du er god på adventskalendere 😉 Ønsker deg også en fin onsdag kveld! 😊

    1. Veldig bra kalender dette. Og dette er nok en Veldig fin start på en time, og så kunne snakke videre om det. Flott! 😀

      1. Ja, jeg likte den også veldig godt. Oppdaget akkurat nå at jeg har lagt inn link til bare 1. desember. Men det går an å søke opp resten av dagene på YouTube. 😊

    2. Så hyggelig innlegg om julekalenderen. Tusen takk, Kari.
      Nå håper vi bare den kan være nyttig for andre lærere i norsk2 undervisning også.
      Vi måtte bare kaste oss ut i dette, selv om vi er kamerasky…
      Ha en fin desember 🙂

      1. Dette er jo en superflott julekalender, som flere må kunne nyttiggjøre seg! Og dere har ingen grunn til å være kamerasky! 😉 Jeg har nevnt og tipset flere om denne muligheten, og jeg håper at mange benytter seg av den. Jeg oppdaget imidlertid at jeg har lenket til 1. desember bare. Burde lagt ut en link for alle dagene, kanskje. Lykke til videre som youtuber i desember! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg