Kan du være fosterhjem for en miniatyrtiger?

Liten frøken som ble funnet på ei øy

Kan du være fosterhjem for en minatyrtiger? Er du egnet og har du lyst? Når vi nå går inn i sommersesongen og mange reiser på ferie, er det ekstra behov for fosterhjem for katter. Da jeg var innom hos frisøren min hjemme i Trondheim sist, kom jeg i prat med en hyggelig dame, som for øyeblikket var “pyntet” som en pønker, med en plasthette smurt inn med hårfarge. Marianne frisør fortalte henne at jeg hadde en blogg og nylig hadde skrevet om salongen hennes. Den hyggelige damen med pønkerhetta fikk en idé. “Kan du skrive om fosterhjem og omplassering av katter? De frivillige organisasjonene sliter med å få tak i nok folk som kan hjelpe til.”

Klart det! Jeg er vokst opp med katt og har et pusehjerte selv. Er veldig glad i katter, men har valgt å ikke ha katt selv. Det er ene og alene fordi jeg ikke synes det er greit å overlate en katt til seg selv når jeg reiser og blir borte i helger eller over flere uker. Jeg får vondt langt inni meg når jeg hører om katter som er overlatt til seg selv, spesielt når det er mange kuldegrader ute. En katt tåler IKKE å være ute i timevis eller dagevis når det er vinter! Noen katter får komme inn hos snille naboer for å varme seg, andre fryser i hjel.

Jeg kom til å tenke på min tidligere nabo Tove Sveås, og kontaktet henne. Joda, hun er fortsatt aktiv med å hjelpe katter i nød i Trøndelag. Drar ut og henter inn katter som er hjemløse, har vært fosterhjem for flere av dem, og i tillegg har hun adoptert noen katter. Alle bildene i dette innlegget er hennes.

Aida Luana, før og etter

Bildene over viser Toves Aida Luana. Bildet til venstre viser bildet fra dagen den ble reddet, bildet til høyre viser katten slik hun ser ut i dag. ❤️

Dyrebeskyttelsen har statsstøtte, men det fins også frivillige organisasjoner sør i Trøndelag. Disse er avhengige av at frivillige stiller opp, og ellers donasjoner og bidrag fra støttespillere. Det er i hovedsak tre måter du kan støtte dem på: Økonomisk (fadder, vipps eller grasrotandel), ved å adoptere, eller være fosterhjem i kortere eller lengre perioder.

Her er link til de tre frivillige organisasjonene som hjelper flest katter sør i Trøndelag:
Potespor i Hjertet (FB)
Myas omplassering for pusehjerter (FB) 
Kattehjelpens Pusetaxi (FB)

Det fins selvsagt tilsvarende frivillige organisasjoner som dette andre steder i landet. Kjenner du til noen? 

Tove er med og driver “Potespor i Hjertet”, sammen med leder Tina. De har det veldig travelt, sier hun, for det er mange katter som trenger hjelp. Noe som er vanlig på denne tiden av året. Mange dumper kattene sine før de drar på ferie, og det fødes mange kattunger ute blant de hjemløse kattene. Derfor er det ekstra ille at de må si nei til  til inntak av flere katter akkurat nå.

Tove forteller at kapasiteten til alle de tre frivillige organisasjonene er sprengt. Så lenge det er mangel på stødige fosterhjem for katter, kan de ikke ta inn flere. Snille mennesker med pusehjerter trenger ikke grue seg for utgifter med å være fosterhjem for en periode. Det koster faktisk ingenting å være fosterhjem, og alt som kreves er et rom/bad/vaskerom hvor pusen kan være i en periode. Det er organisasjonene som stiller med alt av utstyr. De ser også til at kattene får nødvendig tilsyn og behandling hos veterinær.

Er dette noe du kunne tenke deg? Eller kjenner du noen andre som kan være fosterhjem? Eller er klar for en omplasseringskatt? Nå i sommer er jeg i Spania, men jeg har lyst til å prøve meg som fosterhjem for en katt til høsten. 

Jeg tenker at det å ha en fosterkatt også kan være en fin mulighet om man bare vil ha en katt “på prøve”. For å finne ut om man passer til og trives med å ha en katt på heltid. Det kan være greit å prøve ut om man faktisk har overskudd til å ha ansvar for et dyr, om man f. eks. har en kronisk sykdom og er redd for at det “blir for mye”. 

Katten på bildet over er Ricotta, som ble reddet fra avliving. Den var i en forferdelig tilstand da den kom til Tove som fosterkatt. Skinnmager, hadde store byller og sår i munnen, og pelsen var så sammenfiltret at den var som et skall. Bildet over er tatt den dagen den var hos veterinæren. Bildet under viser katten slik hun er nå. 

Del gjerne dette innlegget! Kanskje du kjenner noen som har lyst til å bidra, enten økonomisk eller som fosterhjem/adoptivhjem. 😍

Link til innlegget om frisøren: Frisør som sjonglerer

Lenker til to innlegg om lånekatten min: Lånekatt og Rare ting en katt gjør 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

6 kommentarer
      1. Ja, ikke sant! 🤗 Og det er godt at vi kan fordele hjertene våre litt, sånn at flere dyr får vår oppmerksomhet og omsorg 🥰

    1. Tuuusen hjertelig takk for at du tar opp denne utrolig viktige saken😻 vil samtidig rette en enorm stor takk til de fantastiske menneskene som jobber for de frivillige organisasjonene for å hjelpe puser og ofte andre dyr i nød😻😻😻😻 Og selvsagt støtter jeg!

      1. Det er mitt privilegium å kunne bidra til at frivillige organisasjoner kanskje får mer hjelp og støtte. 🥰 Det er så mange som gjør en super innsats der, men uten at flere støtter enten økonomisk eller ved å åpne hjemmene sine, går det i stå. Du har et godt pusehjerte 😻😻😻

    2. Fine katter og det er fint at noen redder dem. Jeg har hatt katt hjem også og ble veldig glad i dem, men blir veldig lei meg når jeg mister dem og det samme problemet hos meg når vi reiser bort.

      1. Ja, og veldig flott når noen kan tenke seg en katt som sårt trenger et hjem. 🥰 Ikke nødvendigvis en kattunge. 😻 Det er akkurat det du sier der som er problemet, at det er så forferdelig trist når kjæledyret dør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg