Frisør som sjonglerer

Litt Gismo-hår klippes bort. Husker du Gismo fra Gremlins-filmen?

Da jeg kom inn døra til salongen, hilste hun blidt og ropte at hun dessverre var forsinket. Denne dama er full av futt og har ingen problemer med å fylle opp med kunder. Jeg satte meg på en stol og observerte livet i salongen. Det var fint å kunne følge med på hvordan frisøren sjonglerte mellom kundene, pratet med alle mer eller mindre samtidig. Både damen som satt ved vasken, hun som satt under hårtørkeren, og mannen i stolen som ble klipt og barbert, var med i samtalen da jeg meldte min ankomst. Multitasking er nok ikke så vanskelig når man er sosial og utadvendt, samtidig som man er dyktig og har rutiner på alt som skal gjøres. 

“Inkluderende” må være mellomnavnet til denne fantastiske frisøren. Frisører er ofte gode samtalepartnere når du har noe på hjertet som du trenger å lufte. Men denne dama kunne sikkert ledet ei hvilken som helst samtalegruppe. Alle tre som var plassert rundt i salongen da jeg kom, fikk påfyll på trivselskontoen. Plutselig var jeg også inkludert, og da de tre kundene i tur og orden takket for seg, ble det helt naturlig at jeg også hilste “ha det bra, og ha en fin dag videre!”

En frisør som er god på å sjonglere
Jeg venter spent til det er min tur til å bli fikset på håret

Når man er en blid og trivelig frisør, får man også blide og trivelige kunder. Det er Marianne et bevis på. Hun liker å bli kjent med kundene sine, hårtyper, og hva de liker. Og hun har mange faste kunder, både fra Ranheim og andre distrikter, i alle aldre. Faste kunder kan risikere å få gode ordninger her. Det har jeg også erfart, selv etter bare to besøk for å få fikset håret mitt hos henne. For øvrig ligger hun ikke høyt i pris heller. 

Den forrige frisøren min, Gerd, gikk jeg hos i nærmere 30 år. Da hun gikk av, måtte jeg se meg om etter ny frisør. Og valget falt da på Marianne, som er min “nærfrisør”. Hun har drevet Ranheim Frisør i 14 år, i lokalene etter det gamle postkontoret på Ranheim. Bygget er forresten fra 1916, og det er garantert mye historie i disse veggene. 

Ranheim Frisør ligger i lokalene etter det gamle postkontoret
Hårfarge klargjøres
En fotballgutt får en hårklipp

En blid og trivelig fotballgutt kom innom for å få en hårklipp. Alexander spiller høyt oppe i divisjonene og spøkte med at jeg sikkert kom til å få mange lesere av bloggen dersom jeg tok med et bilde av han. Da gjorde jeg selvsagt det, hihi. Men mest fordi han var en kul fyr. 😀 

Mens Marianne fikset han på håret, fikk jeg en liten oppgave av min sjonglerende frisør. En hårfarge skulle røres ut i en blandingskopp, og jeg fikk jobbe litt med å vispe ut klumpene. Jeg har sett at Marianne noen ganger utstyrer kundene sine med en kam, slik at de kan kamme og sjekke selv om de er fornøyde med klippingen hennes. Ved ett tilfelle så jeg også at noen fikk låne saksa.

Klipp og farge vel overstått. Nå litt føning.
Fiksing pågår

Underveis i fiksingen av håret mitt, spurte jeg om Marianne noen ganger drar på hjemmebesøk hos folk for å stelle håret til de som ikke er gangbare eller av andre grunner ikke kommer seg ut. Jeg kjenner jo flere med ME som er husbunden og ikke kommer seg til frisør, tannlege, mm. Joda, hun er faktisk ambulerende frisør også, og drar på hjemmebesøk til folk. Dessuten tar hun på seg oppdrag på sykehjem. Fantastisk! 😀

Etter at jeg var i forholdsvis grei form etter Oslo-turen for ei uke siden, hadde jeg lyst til å teste formen litt, og la av gårde til fots til frisøren. Det er bare en 20 minutters spasertur, og det gikk fint. Jeg var imidlertid ganske sliten og utmattet etter det hyggelige frisørbesøket og vurderte drosje hjem. Men bestemte meg likevel for å gå, teste litt mer. Det var slettes ikke lurt, for det var bare så vidt jeg klarte å slepe med meg beina på slutten av hjemturen. Neste gang jeg skal til frisøren, skal jeg benytte meg av Elvis eller Elvira! Jeg trenger å innse at hjelpemidlene ikke fungerer når de står gjemt bak en krok og jeg ikke bruker dem!

Noen av Mariannes favorittprodukter

I salongen er det metervis med produkter til hår og annet. Frisøren anbefaler produktene fra Moroccanoil og Awapuhi. Noen som har erfaring med disse? Og liker dem?

Etter at jeg hadde fått både klipp, farge og noen striper i håret, ble jeg beordret bort til vasken for å få formet øyenbrynene mine. De pleier ikke få spesielt mye oppmerksomhet fra meg, men nå ble det ordnings, altså. Jeg ble plutselig skeptisk og måtte bort til speilet for å sjekke da Marianne begynte å skjære bort hår. Hjelp! Men måtte innrømme at brynet som var “løftet”, så bedre ut enn det upløyde. Så da ble det slik eksperten ville. Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte slutte å nappe hår over brynene, for det var feil. Jeg hører nok etter. 😀 

Fornøyd kunde og frisør!
Ser vi forelsket ut? Neida, vi er bare glade for et hyggelig møte!
Spaserturen bort til Ranheim Frisør
Hjemturen etter frisørbesøket. Fin på håret?
Sliten.no

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

 

12 kommentarer
    1. Så kjempefin du ble på håret 😊 Lekker altså!

      Det er så viktig med en god frisør som man har tillit til, og som kjenner håret til kunden. Da vet frisøren hvordan man vil ha det.

      Ønsker deg en superfin mandags kveld ❤️🥰

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Takk, og tusen takk 🥰 Nesten litt som Anne Lindmo? 🤗 Ja, det er trygt og praktisk at frisøren kjenner hår og personlighet!
        Fortsatt fin mandag til deg også! 😉

    2. Så fin du ble og for en god reklame for frisøren. Det hørtes så hyggelig ut at jeg nesten fikk lyst til å dra dit. Viktig å ha en god frisør. Og det høres det ut som denne er 🙂

    3. Så hyggelig frisørdame. Det litt av et artig eventyr hos henne. Håret er også veldig fin:)
      Det var ikke greit med Tilbaketuren da. Men neste gang tar du din “Tesla”. Elvis eller Elvira:)

      1. Ja, superdame dette! Og det ble, som du skrev, et litt artig eventur. 😀 Takker og neier, og neste gang skal jeg velge en av mine “Teslaer”, hihi 🤗

    4. Tusen💕takk for besøket og flotte ord😃 setter stor pris på det🙏Er en fryd og ha deg som kunde flinke positive Kari🥰 ser fram til neste besøk👍
      Velkommen 🌸klem fra frisø’n din.

      1. Tusen takk for at du har tatt så godt imot meg og fikser meg så fin på håret! Takk også til Bergensdama for ordet “fikse”! 😉 Du behandler dine kunder godt både både som frisør og på det medmenneskelige plan, så jeg skjønner godt at du er populær. 🥰 Ser også frem til neste besøk, og det kan bli raskere enn du tror, hihi 😀 Stor klem fra (favoritt-)kunden din 🤗🤣🤣

    5. Hair looks fabulous, what a great hairdresser 😊 and a very busy lady. Great to get eyebrows done as well. My hairdresser doesn’t offer that service, 😃 amazing

      1. Thanks 😊 I guess I will be seeing my hairdresser ever so often – maybe once a week – if I am to keep up those nice-looking eyebrows. 🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg